Ny cpu i gammel laptop!

  • God mandag alle garvede computer venner!


    Selvom alle som regel giver mig et stort "NEJ" til om det kan betale sig at udgradere CPU'en i en gammel laptop (istedet for at købe en ny maskine), så vil jeg alligevel gå i krig, da finanserne ikke strækker sig til andet.


    Vi snakker om et Packard Bell dyr fra 2007 med chipset Intel PM965, hvor processeren er en gammel Intel Mobil Core 2 Duo T5750 8) .


    På chipset-linket kan man ude i siden vælge kompatible produkter (cpu'er), og jeg mener at denne Intel Core 2 Duo T9500 er den bedste opgradering jeg kan gøre - (fordi den ellers bedre Intel x9000 er uden for prisklassen :thumbdown: ).


    Jeg har kørt "performance test 8.0" og sammenlignet med flere test's for T9500'eren, og ved at opgradere kan jeg fordoble nærmest alle mine CPU Marks :thumbsup: .


    Jeg har aldrig før opgraderet en CPU, så jeg ved ikke om der er nogle hager ved dette? Resten af systemet tager vel glædeligt mod en ny CPU der er hurtigere, også selvom den måske bliver varmere (da den kommer til at arbejde mere og har en højere Junction Temp.). Det skulle lige være at blæseren kommer til at larme lidt mere... :pinch: Virker dette ikke som en nogenlunde sikker opgradering?


    P.S ved godt man skal huske en lille klat kølepasta!

  • Jeg ville kun gøre det, hvis jeg var 100% sikker på at den var helt kompitabel i din bærbar - altså ikke kun socket, men også strømstyringen. Hvis de to CPU'er har samme max TDP, tja så burde det vel nok virke. Men en bærbar er jo skræddersyet til at "passe sammen", så en simpel lille opgradering kan ødelægge computeren, pga strømforsyningen osv.


    Men ellers et spændende projekt! ;)


    Edit: Kan se Max TDP er på den samme, men VID Voltage Range er anderledes, ved dog ikke om det har nogen betydning, men måske er det værd at undersøge ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Jeg ville kun gøre det, hvis jeg var 100% sikker på at den var helt kompitabel i din bærbar - altså ikke kun socket, men også strømstyringen. Hvis de to CPU'er har samme max TDP, tja så burde det vel nok virke. Men en bærbar er jo skræddersyet til at "passe sammen", så en simpel lille opgradering kan ødelægge computeren, pga strømforsyningen osv.


    Men ellers et spændende projekt! ;)


    Edit: Kan se Max TDP er på den samme, men VID Voltage Range er anderledes, ved dog ikke om det har nogen betydning, men måske er det værd at undersøge ;)


    Ohh snap. Så må jeg lige gå helt ned i dyben med de forskellige specs, vil ikke risikere noget. Tak for svaret :thumbsup:


    Hvad tænker du iøvrigt med hensyn til temperaturen? Vil den gå amok med en ny CPU?

  • Siden begge har samme TDP på 35W vil jeg tro at varmen er ca. det samme.
    Jeg vil dog ikke hænges op på det ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13