Ny computer - Budget omkring 10-11k

  • Hej til Tweak folket!


    Jeg regner med at begynde at købe min første windows-baserede maskine hjem i løbet af januar og se om jeg ikke kan få noget hardware lidt billigere! Jeg har selv kigget lidt rundt på andre tråde, reviews af komponenterne og selvfølgelig en forfærdelig masse benchmarks. Mit budget ligger omkring de 10-11k og efter at have undersøgt markedet, har jeg vurderet at det burde være nok til en PC jeg kan have en masse sjov med de næste par år uden de store udskiftninger (Selvom det nok desværre kommer til at ske alligevel..).


    Maskinen skal bruges til en masse forskellige ting såsom gaming og basal webbrowsing. Jeg har også haft lyst til at prøve noget kodning på et tidspunkt, men jeg går ikke ud fra at det kræver super meget af high-end stuff? ;)


    Nå, for megen snak, for lidt handling. Dette er hvad jeg har fundet: https://www.komplett.dk/k/shop…F2-43A8-B308-027FF221D638 .. Dette er uden RAM da Komplett ikke har modellen jeg kiggede på: http://www.computersalg.dk/pro…per-series-hukommelse-8-g


    Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg gør med Trådløst Internet da jeg lige pt har cirka 10 meter til routeren samt 3 døre undervejs. Jeg er blevet anbefalet et PCI-E kort, men jeg har lidt til ingen forstand på hvordan sådan een virker samt hvilke specs der er vigtige. Det ville være super med noget hjælp på det punkt.


    Jeg er også blevet anbefalet en SSD. Dette har jeg været meget i tvivl og det kunne være en god løsning at starte med at købe en 120GB SSD og så tilføje en 1TB Disk på et eller andet tidspunkt. Jeg har næsten intet på min nuværende PC udover de spil/programmer jeg bruger, samt nogle få tekstdokumenter. Dette fylder vel omkring de 50GB.


    Jeg håber det kan give nogle praj om hvilke komponenter jeg har brug for - Ellers vil det være mig en glæde at svare på samtlige spørgsmål der nu måtte rulle ind! :)


    EDIT: Jeg glemte i farten nogle vigtige ting. Som det forhåbentligt er muligt at se, skal jeg også bruge OS og Skærm med i prisen!

  • det ville være synd ikke at købe en ssd...
    ville nok tage et 770 istedet for et 780 og bruge pengene på en 250 gb samsung ssd.
    med mindre du skal overclocke ´kan du også spare en smule på dit motherboard uden at du vil lægge mærke til det.

  • det ville være synd ikke at købe en ssd...
    ville nok tage et 770 istedet for et 780 og bruge pengene på en 250 gb samsung ssd.
    med mindre du skal overclocke ´kan du også spare en smule på dit motherboard uden at du vil lægge mærke til det.


    Jamen, hvis mine ting i alt ikke fylder mere end 50GB på min nuværende, hvorfor så bruge penge på en SSD med 250GB? Jeg kan sagtens holde mig til de 120GB indtil jeg får en HDD? :)

  • Hvilket spil snakker vi om? Der er jo forskel på candy crush og BF4 ;-)




    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • altså jeg plejer heller ikke at bruge specielt meget plads. men ville da stadig meget gerne ha haft en ssd der var nummeret større. så man uden at blinke kunneinstallere sine spil på den. nu har jeg en 30/30 mbit forbindelse så det tar kun et par timer at hente skyrim og den slags men stadigvæk ville det være rart bare at kunne lade dem være installerede.


    ssd'en forbedrer jo også dine load tider drastisk! i bioshock kunnejeg stortset ikkenå at læse de tips der var på load sceens...
    og så er prisforskellen mellem 770 og 780 meget stor og real performance forskel meget lille meget lille.....
    du kan også overveje et r9 290 non referance.


    /dwmc

  • Hvilket spil snakker vi om? Der er jo forskel på candy crush og BF4 ;-)




    Sendt fra min SM-N9005


    Jeg regner med at game noget hardcore Candy Crush! ;-)


    Ej, jeg spiller spil som Path of Exile, LoL og jeg kommer afgjort også til at spille The Elder Scrolls Online når det engang udkommer. Jeg regner ikke med at spile FPS spil, det er den primære grund til at jeg bare har valgt en 60hz skærm! :)

  • altså jeg plejer heller ikke at bruge specielt meget plads. men ville da stadig meget gerne ha haft en ssd der var nummeret større. så man uden at blinke kunneinstallere sine spil på den. nu har jeg en 30/30 mbit forbindelse så det tar kun et par timer at hente skyrim og den slags men stadigvæk ville det være rart bare at kunne lade dem være installerede.


    ssd'en forbedrer jo også dine load tider drastisk! i bioshock kunnejeg stortset ikkenå at læse de tips der var på load sceens...
    og så er prisforskellen mellem 770 og 780 meget stor og real performance forskel meget lille meget lille.....
    du kan også overveje et r9 290 non referance.


    /dwmc


    Okay, jeg tror bare jeg snupper både en 1TB lagerdisk og en SSD fra Samsung så!
    Med hensyn til grafikkort er mit valg også lidt mellem et ASUS 780 og så et 290 når der kommer nogle flere custom kølere på. Er det værd at vente på dem, eller skal jeg bare nuppe et GTX 780?

  • Så vil jeg tillade mig at indskyde at et GTX 780 er overkill.


    ... og at Wildstar er ti gange bedre end Elder Scrolls Online. :D


    Hvorfor er et GTX 780 overkill? Og den eneste grund til at jeg skriver jeg regner med at spille TES Online er fordi jeg spillede en del Skyrim, men Wildstar skal da lige tjekkes ud! :D

  • mit nye build kostede omkring 10.000-1100


    I5 4670K oc til 4,4 ghz
    asus z87 pro
    h100i
    samsung 840 250 SSD
    asus gtx 770 gtx OC
    fractacl R2 XL
    1 T billig harddissk
    samsung DVD drev
    Corsait RM 750


    og gå efter gtx 780, jeg var for nærig og fortryder.


  • Tjaa, sådan som jeg sammenligner det jeg har overvejet med dit, ser det i store træk ud til at du har valgt langt bedre CPU køling, mens jeg går efter en væsentligt dårligere køler og et bedre Grafikkort! Men dit build ser ellers super lækkert ud må jeg sige!


  • Hvorfor er et GTX 780 overkill? Og den eneste grund til at jeg skriver jeg regner med at spille TES Online er fordi jeg spillede en del Skyrim, men Wildstar skal da lige tjekkes ud! :D


    De mest krævende spil for grafikkortet er FPS-spil o.lign.


    Path of Exile og LoL kræver meget, meget lidt af grafikkortet. MMOs som Elder Scrolls Online kræver noget mere, men er stadig væsentlig mindre krævende end f.eks. Crysis 3. Så et GTX 780 er overkill, et GTX 770 (eller R9 280X) ville være rigeligt.


  • De mest krævende spil for grafikkortet er FPS-spil o.lign.


    Path of Exile og LoL kræver meget, meget lidt af grafikkortet. MMOs som Elder Scrolls Online kræver noget mere, men er stadig væsentlig mindre krævende end f.eks. Crysis 3. Så et GTX 780 er overkill, et GTX 770 (eller R9 280X) ville være rigeligt.


    Hvad vil du så foreslå hvis jeg beslutter mig for at nuppe et 770? Altså det er jo en besparelse på cirka 1k som jo så skal gå til noget andet? :)


  • Tjaa, sådan som jeg sammenligner det jeg har overvejet med dit, ser det i store træk ud til at du har valgt langt bedre CPU køling, mens jeg går efter en væsentligt dårligere køler og et bedre Grafikkort! Men dit build ser ellers super lækkert ud må jeg sige!


    jeg har også valgt et bundkort med wifi og blå tank indbygget, fik h100i da jeg gerne vil køre så stille som muligt.


    Men ellers så ser vores builds meget ens ud, men tror du skal genovervejer bundkortet om du virkelig har brug for det.
    gtx 780 eller gtx 770 store forskel, dog ved jeg at jeg skal opgradere grafik indenfor rimelig tid, ville ha større overskud med 780 og det fortryder jeg.

  • altså er personligt rigtig meget en asus fanboy i hvert fald når det kommer til deres custom pcb og kølere.
    deres direct cu 2 køler er virkelig effektiv! og den er meget stille.


    har selv købt et r9 280x fra asus og har ikke fortrudt det på nogen måde :-)
    mener det er her i januar at de forskellige firmaer kommer med deres egne r9 290 kort.
    de burde som sagt være lige på trapperne :-)
    http://www.tomshardware.com/ne…0x-directcu-ii,25443.html

  • altså er personligt rigtig meget en asus fanboy i hvert fald når det kommer til deres custom pcb og kølere.
    deres direct cu 2 køler er virkelig effektiv! og den er meget stille.


    har selv købt et r9 280x fra asus og har ikke fortrudt det på nogen måde :-)
    mener det er her i januar at de forskellige firmaer kommer med deres egne r9 290 kort.
    de burde som sagt være lige på trapperne :-)
    http://www.tomshardware.com/ne…0x-directcu-ii,25443.html


    altså er personligt rigtig meget en asus fanboy i hvert fald når det kommer til deres custom pcb og kølere.
    deres direct cu 2 køler er virkelig effektiv! og den er meget stille.

    Kan kun være enig i at deres direct cu 2 køler bare er god, og utrolig stille.