Grafikkort-blæser - automatisk RPM?

  • Hej Tweakers.


    Jeg har et (meget) lille problem. Mit Radeon 4870 fik skiftet køler og blæser før jeg købte det. Det betyder, at GFX-fan er tilsluttet direkte til bundkortet. Derfor kan jeg ikke via AMD Vision Control Center styre blæseniveauet. Jeg bliver nødt til manuelt at sætte RPM ned i Speedfan. Det er jo heller ikke et kæmpe problem, men jeg synes det er træls hver gang computeren starter (og lyder som et jetjæger) at jeg bliver nødt til at åbne speedfan og regulere blæseren. Hvis jeg derefter spiller et grafik-intenst spil glemmer jeg sommetider at sætte RPM op igen, og så crasher spillet altså.


    Findes der nogle metoder, hvor jeg kan få enten AMD vision eller Speedfan til at regulere RPM efter varmeniveau?


    P.S: Jeg kan heller ikke få speedfan til at starte op når Windows starter op (Den findes ikke i msconfig, og har prøvet at flytte en genvej til "startup" folder, intet virker)


    Håber I har et par kvikke råd :D

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Nu kender jeg ikke kortets layout, men det må da have et stik til blæseren? Hvorfor ikke bruge det?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Nu kender jeg ikke kortets layout, men det må da have et stik til blæseren? Hvorfor ikke bruge det?

    Tak for svaret. Jeg har ikke lige tid til at tage kortet ud nu, men jeg synes ikke umiddelbart jeg kunne finde en FAN-indgang.


    Da jeg købte grafikkortet sagde manden bare noget med, at jeg skulle være sikker på jeg havde nogle ekstra fan-pins på bundkortet.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak for svaret. Jeg har ikke lige tid til at tage kortet ud nu, men jeg synes ikke umiddelbart jeg kunne finde en FAN-indgang.


    Da jeg købte grafikkortet sagde manden bare noget med, at jeg skulle være sikker på jeg havde nogle ekstra fan-pins på bundkortet.

    Nu ved jeg ikke, om dit kort er med anderledes print, men det standard 4870 printkort kan ses her:


    http://www.bit-tech.net/hardwa…870-architecture-review/5



    Der sidder stikket til blæseren nederst i højre hjørne på kortet. :) Prøv at se, om du ikke kan smide blæseren i det stik i stedet for.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Aha, det ligner meget mit kort. Så lur mig om det ikke ser ligedan ud på mit kort. Mange tak for hjælpen! Selvom jeg burde have tjekket det noget mere omhyggeligt selv. Jeg tror det har noget at gøre med det han sagde til mig, om at jeg skulle have fan-pins ledige på bundkortet - så har jeg knapt nok overvejet at finde stikket på kortet

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Aha, det ligner meget mit kort. Så lur mig om det ikke ser ligedan ud på mit kort. Mange tak for hjælpen! Selvom jeg burde have tjekket det noget mere omhyggeligt selv. Jeg tror det har noget at gøre med det han sagde til mig, om at jeg skulle have fan-pins ledige på bundkortet - så har jeg knapt nok overvejet at finde stikket på kortet

    Jeg må indrømme, at det undrer mig lidt også. Han har vel ikke sagt det uden en grund. Så måske har han sat køleren på og glemt at sætte stikket i (har jeg selv gjort et par gange), og så bare været for doven til at tage det hele af igen for at sætte stikket i, eller også er der faktisk en grund. ;) Det kan være, at stikket ikke kan være der for køleren. Eller at blæseren bruger en anden type stik. :)
    Du må lige vende tilbage, når du har kigget på det!

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Update: Tog lige grafikkortet ud for at kigge. Der er en "fan-slot", men det passer ikke med blæseren - selvom begge er 3-pin. Den indgang der er på grafikkortet er simpelthen for lille til at matche blæserens stik. Blæserens stik har samme størrelse som f.eks. min CPU-blæsers stik.


    Jeg tog et par billeder af det, hvis I skulle være interesserede kan jeg uploade dem :P

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Den her fætter er din ven ;) http://www.coolerkit.dk/shop/gelid-pwm-fan-2490p.html


    Ved ikke om de fås billigere.... Og du skriver dog at connectoren på dit kort er 3pins?? ER du sikker på det? Billedet på tråden er ihvertfald 4pins.

    Hej. Tak for dit svar.


    Jeg orker ikke lige at pille kortet ud igen, men ja - er 95 % sikker på det er 3pin stik ;)


    Men som nævnt tidligere orker jeg ikke rigtig gøre noget ved det. Det er alligevel et gammelt grafikkort der skal skiftes ud på et tidspunkt.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Kommer faktisk også lige i tanke om at selvom du har 4 pins connector på dit gfx, så hjælper det dig nødvendigvis ikke, når blæseren er 3 pins.
    3 pins styres af strømregulering fra grafikkort/bundkort til blæseren, 4 pins styres af PWM som et signal der fortæller blæseren hvor hurtigt det skal snurre, og så styres strømreguleringen i selve blæseren.


    Kan ikke forestille mig at grafikkort m. 4pins connector er lavet så det både kan styre blæsere med strømstyring og pwm. Men er dig svar skyldig.

  • Kommer faktisk også lige i tanke om at selvom du har 4 pins connector på dit gfx, så hjælper det dig nødvendigvis ikke, når blæseren er 3 pins.
    3 pins styres af strømregulering fra grafikkort/bundkort til blæseren, 4 pins styres af PWM som et signal der fortæller blæseren hvor hurtigt det skal snurre, og så styres strømreguleringen i selve blæseren.


    Kan ikke forestille mig at grafikkort m. 4pins connector er lavet så det både kan styre blæsere med strømstyring og pwm. Men er dig svar skyldig.

    Mit grafikkort har også 3-pin connector, ligesom blæseren. Det er bare forskellige størrelse :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13