Blæseopsætning i define r3

  • Hej!


    Jeg er lidt i tvivl om hvordan min køling skal være i mit kabinet, for at få den mest optimale køling.
    Jeg har nu i et år kørt med standard køler på min I5 3570k, den bliver nu skiftet til en Cooler master Hyper 212 evo.



    Da jeg byggede min computer sidste år, valgte jeg at tilføje en ekstra 120mm blæser i fronten. Det vil sige at jeg har 2 x 120mm som intake, og 1 x 120mm som exhaust. Disse blæsere er styrret via bundkortet lige nu. Jeg har ingen ekstra styreenhed, udover et potmeter som kan monteres.

    Hvad skal jeg ændre og købe for at få den mest optimale airflow i kabinettet?



    Jeg har følgende steder at placere blæsere:
    - 1 rear 120mm fan
    - 2 front 120mm fan
    - 1 bottom 120mm/140mm fan
    - 1 side panel 120mm/140mm fan
    - 2 top 120mm/140mm fan




    På forhånd tak
    Jesper.

  • vel alle sammen? tænker bare at de jo må have brugt tid på at få det mest optimale

    Nu er de to i toppen og den i siden blindet af, så man selv kan vælge. Dog mener jeg det vil være overkill at have 7 blæsere i dette kabinet.
    Jeg er blot ude efter andre der har dette kabinet, og har en opsætning hvor der er godt Airflow.

  • Du skal ikke have nogen i bunden, det giver bare ekstra støv i kabinettet. to i fronten til indblæsning (forbi dine harddiske så de er dejligt kolde og holder længe).
    en i top og en bag eller to i top og blænd resten af.
    Tommelfinger reglen er blæs ind lavt og sug ud højt. Men suger man ind for lavt får man meget støv, hvilket så gør komponenterne varme.
    Sidepanelet er typisk brugt til at levere kold luft direkte til din CPU køler. men det virker ikke hvis man har en køler der står op, så er det bedre at undlade.

  • Du skal ikke have nogen i bunden, det giver bare ekstra støv i kabinettet. to i fronten til indblæsning (forbi dine harddiske så de er dejligt kolde og holder længe).
    en i top og en bag eller to i top og blænd resten af.
    Tommelfinger reglen er blæs ind lavt og sug ud højt. Men suger man ind for lavt får man meget støv, hvilket så gør komponenterne varme.
    Sidepanelet er typisk brugt til at levere kold luft direkte til din CPU køler. men det virker ikke hvis man har en køler der står op, så er det bedre at undlade.

    Tak for svaret. Regner også med jeg tager og smider en eller to 140mm i toppen.
    Kan være jeg bibeholder de 2 stk 120mm indblæs, og den 1 ene 120mm udsugning også supplere det med en 140mm udsugning i topppen.
    Plejer man at smide et støvfilter på sådan en der sidder i toppen? Der er vel stor risiko for at støv kan komme ind når den står stille.

  • Man kommer ikke støvfilter på en udblæsning, der kommer næppe støv ind af betydning. men det gør der altid ved indblæsningen. du skal have samme mængde ind og ud, jeg ville personligt sætte to blæser forrest, en der blæser ind på harddiskene og så lade det blive ved det, hvis det er nok. du skriver jo ikke hvilke hardware der er i kassen.