Lidt god hjælp til en opgradering.

  • Hej


    Jeg har en PC fra 2008, som jeg godt kunne tænke mig at opgradere så den bliver kraftig nok til at køre de nyeste spil i fornuftig fps og i høje indstillinger.


    Jeg har derfor brug for jeres hjælp og alle tips er velkomne. Hvilke komponenter kan i anbefale for at få lavet en moderne gamer pc. Jeg forestiller mig at mit Nvidia kort stadig er godt nok, men derudover er resten af maskinen dateret.
    Jeg ved ikke om jeg skal gå efter en i5 eller i7 processor, er ydeevnen på fx i7 4770k prisen værd i forhold til en i5?


    Jeg skal også bruge et motherboard som vil passe sammen med den processor som i anbefaler.


    Dette er mine specs på min pc:


    Processor: Intel Core 2 quad q9300 2.5ghz.
    8gb DDR2 Ram
    Gigabyte P35_DS3 motherboard
    Nvidia Geforce GTX 570


    Lige et side spørgsmål, jeg har set pc'erne på sharkgaming.dk men tænkte at det var muligt at lave noget tilsvarende billigere, eller er de prismæssigt konkurrencedygtige?


    På forhånd tak for hjælpen :)

  • Jeg har lige smidt i7 4770k
    gigabyte z87x-ud3h
    2x8gb kingston i min pc.
    Det er en helt fin opgradering, specielt fordi mit gamle mb var stået af efter 6-7 års tro tjeneste.mener jeg gav små 4400kr for stumperne, de blev hentet samme dag. de blev købt efter hvad der var på lager og af nyeste genration.
    jeg kan lave 92 grader på min cpu med stock køler. min vandkøling passede ikke direkte på, nu passer den. skal bare skille det hele for at få det på.


    den gamle var en q9450 gigabyte p35-ds4 rev 1,1, zotach 8800gt og 4x1gb klodser.

  • Jeg har et fint kabinet, men jeg har virkelig ingen idé om hvordan man sætter et ordentlig kølersystem op, så komponenterne ikke bliver for varme.
    Men ellers lyder det noget aller det jeg selv søger, det som du har opgraderet din maskine med.

  • Jeg vil mene det er fint at opgradere med en i5, nyt bundkort, 8GB RAM. Hvis du vil have en bedre generel ydeevne, så kan du evt. smide en SSD i.


    Hvilket kabinet har du?


    edit: måske endda et brugt GTX 570 så du kører SLI.

  • Jeg vil mene det er fint at opgradere med en i5, nyt bundkort, 8GB RAM. Hvis du vil have en bedre generel ydeevne, så kan du evt. smide en SSD i.


    Hvilket kabinet har du?


    edit: måske endda et brugt GTX 570 så du kører SLI.


    Jeg har et smilodon kabinet fra mm-vision.
    Hvor stor er forskellen på en i5 og en i7? Jeg har set forskellen på denne side: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
    men er forskellen meget markant? Prismæssigt så er en i7 ca. 700 kroner dyrere.

  • Lad være med at kigge på Passmark, det er verdens mest elendige rangering af CPUer (og grafikkort).


    Forskellen på en Core i5-4670K og en Core i7-4770K er hyperthreading, lidt ekstra L3 cache og marginalt højere stock clocks (sidstnævnte er irrelevant hvis man overclocker).


    Til nuværende spil er der stort set ingen forskel mellem de to.

  • Lad være med at kigge på Passmark, det er verdens mest elendige rangering af CPUer (og grafikkort).


    Forskellen på en Core i5-4670K og en Core i7-4770K er hyperthreading, lidt ekstra L3 cache og marginalt højere stock clocks (sidstnævnte er irrelevant hvis man overclocker).


    Til nuværende spil er der stort set ingen forskel mellem de to.


    Hej sakura, jeg læste dine indlæg fra en anden post. Jeg besluttede mig på baggrund af det du sagde til ham at købe følgende komponenter:


    Processor: INTEL Core I5-4670K 3,4GHz Boxed CPU
    Motherboard: Asus MB Z87-PRO LGA1150 ATX
    Disc: Samsung 840 EVO MZ-7TE250 - Solid state drive
    Ram: Simm DDR3 PC2400 8GB CL11 Kingston
    Kabinet: NZXT Hush black


    Jeg har allerede denne gpu:
    Gigabyte GTX 560


    Hvad synes du om dette setup sakura? Noget der skal forbedres eller lign.?
    Hvor stor psu skal jeg bruge til sådanne et setup?

  • Jeg kender ikke lige det kabinet, men ellers ser det fint ud. Du kunne måske spare lidt med noget langsommere RAM - man har ikke rigtig gavn af meget hurtig RAM i spil.


    En strømforsyning på ca. 5-600W vil være rigeligt med næsten ethvert single-GPU grafikkort. XFX Core Edition 550W er en udmærket strømforsyning til en overkommelig pris.

  • Tag nogle 1600mhz cl9 ram, det er det bedste valg når vi snakker pris/ydelse.


    Men hold da fast, det er godt nok et gammelt kabinet :P

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Okay det vil jeg lige kigge på.


    Der hvor jeg er mest forvirret er når vi snakker om køling. Jeg kunne på sigt godt tænke mig at oc cpu'en, men der hvor jeg står af, er når man så skal have sat et ordentlig kølesystem op.


    Nogle fif til hvordan jeg klare den`? og er der meget forskel på at bruge vandkøling?

  • Vandkøling kan kun betale sig hvis du køber et af de helt high-end AIO-kits eller laver et hjemmelavet system. De billigere vandkølingskits er ikke bedre end luftkøling, hverken når det gælder køling eller larm. Til gengæld koster de mere end luftkølere.


    En god, billig luftkøler kunne være en Cooler Master Hyper 212 Evo.
    Skal det være i den bedre ende vil jeg generelt anbefale Noctua. De er kendt for at lave kølere der yder godt og laver meget lidt larm. Deres NH-D14 er en af de bedste luftkølere på markedet, men også NH-U14S eller NH-U12S vil være en god investering.


    Dog skal du lige sikre dig at kabinettet har plads til den køler du vælger.

  • Tak for hjælpen :)


    Vil det sige at jeg sagtens kan klare mig med luftkølere selv om jeg overclocker min cpu, eller hvor går grænsen?


    Lige et sidespørgsmål, så noctua køleren skal bare bruges i stedet for den køler som følger med cpu'en?


    Jeg har læst flere steder noget som hedder "turbo", på cpu'en, er dette oc, eller hvad er det helt præcist?


    Jeg følger lige op det det med køling når jeg får mine komponenter hjem, der følger nok også en del flere spørgsmål når jeg rigtig kommer i gang :).

  • Luftkølere kan sagtens gøre det fint med overclocking.


    Den køler du køber skal bare installeres i stedet for den der følger med (som er fin nok hvis man ikke overclocker, men til overclocking skal man have en af de her bedre kølere).


    Turbo Boost er en funktion hvor CPUen selv kan justere sin clockfrekvens afhængig af temperatur, strømforbrug og antallet af kerner der arbejder. Core i5 og i7 kører automatisk med Turbo Boost, uden at man skal overclocke dem.


    Når man overclocker kan man enten lade CPUen køre med Turbo Boost (men ved højere clocks) eller slå det fra - de fleste slår det fra, da det er vanskeligt at tage højde for det dynamiske aspekt i Turbo Boost når man overclocker. Det er lettere bare at sætte én bestemt clockfrekvens osv. og så teste om det kører stabilt.

  • Ja du erstatte den køler som følte med din processor.


    Og turbo er bare en fin udgave af det stort set alle cpu'er har. Den booster din cpu clock fra eksempelvis 3.1ghz til 3.6ghz hvis du laver noget som kræver mere end normalt. Så ja en slags overclock ;)


    En god luftkøler fra noctua, silverstone eller cooler master vil være fin til let overclock. Men hvis du virkelig gerne vil had vandkøling, så skal du mindst gå efter en h80i

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Alright :) hvilket program vil i anbefale til at måle varmen på komponenterne?


    Så vidt jeg kan se, så ligger noctua og h80i nogenlunde i samme prisklasse. Det betyder ikke noget for mig om det er det ene frem for det andet, men hvis vi holder dem op mod hinanden, hvilken er så mest støjsvag og hvilken er mest effektiv, hvis der da er nogen mærkant forskel?


    Kræver vandkøling ikke en del vedligeholdelse?

  • Hvis du har høje ram, så er det en beder ide at tage en h80i, Men hvis du vil had en meget stille system så er noctua ikke en dårlig ide. Tror de har den samme ydelse så det skulle ikke være et problem.


    Og lukke vandkøling kræver ingen vedligeholdelse

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().

  • Alright :) hvilket program vil i anbefale til at måle varmen på komponenterne?

    Speedfan er nemt og hurtigt at installere. Der kan du i øvrigt også bestemme, hvor hurtigt dine fans skal køre rundt. Den eneste ulempe er ifølge min erfaring, at det nogle gange kan være svært at finde ud af, hvilke temperaturer der hører til hvilke komponenter.


    Ellers kan du hente AIDA64, som er et rigtig godt program - også til måling af komponenternes temperatur. Jeg tror man kan få en trial-version, hvis man ikke ønsker at betale.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Du skal ikke være ked af dit gamle kabinet. jeg har et CM stacker, det er et fint kabinet hvor der er den plads man skal bruge når man vandkøler og ellers fyldt kabinettet med skrammel (7 harddiske, 2 dvd drev, aquaero, HW labs GTXtreme 360, vandpumpe, reservoir på 500ml osv.)


    Jeg måtte forøvrigt reklamere/fortryde købet af mit motherboard, det har nogle underlige fejl hvor det stopper i bootsekvensen, men det er en kendt fejl at dette board kan finde på dette hvis den føler noget er forkert såsom en usb 2 enhed tilkoblet en usb 3 port. Så nu har jeg bestilt et andet gigabyte board, der ikke skulle have disse features.
    Så inden du køber vil jeg anbefale du googler komponenterne for at se om der er nogle issues med dem.