Bærbar død/Harddisk død

  • Hey Tweakere.


    Så skete det efter 4 års tro tjeneste.
    Min bærbar døde. Jeg tror måske det er harddisken der er færdig.
    Når jeg tænder computeren kan det godt tage 15 minutter før jeg overhovedet når til Log Ind skærmen i Windows. Og yderligere 15 min at logge ind. Bare det at gå ind i Task Manager tager 2 min.


    Kan jeg ikke have ret i at det kan være harddisken der er død?


    Hvis det nu skulle vise sig at være harddisken, ville jeg høre om der var noget der lå inde med en SATA 2,5" harddisk jeg kunne teste i min bærbar for at se om jeg bare skal investere i en ny harddisk/SSD?


    (Ved godt det er en gammel bærbar, men har ikke råd til at investere i en helt ny, og vil derfor godt prøve at teste en harddisk i)


    Knus'er til jer :D

  • Hvis ellers tingene "virker", dvs starter og kører så er der altså mere der tyder på at det er et software problem. Jeg ville lave backup af de ting du skal bruge og lave en geninstallering af Windows.


    Defekt HW vil under normale omstændigheder give forskellige fejl men meget sjældent resulterer i langsom opstart og sløv maskine.


    /ask

  • Quote

    Hvis ellers tingene "virker", dvs starter og kører så er der altså mere der tyder på at det er et software problem. Jeg ville lave backup af de ting du skal bruge og lave en geninstallering af Windows.


    Defekt HW vil under normale omstændigheder give forskellige fejl men meget sjældent resulterer i langsom opstart og sløv maskine.


    /ask


    Jeg har reinstalleret Windows. Formateret harddisken og jeg ved ikke hvad :)

  • har du kikket på bagsiden af pc et andet sted om skulle sidde et cmos batteri



    tag store batteri ud først og ingen strøm til pcen


    tag så cmos batteriet ud og vent 5 min og sæt det igen

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Jeg synes nærmere, at det kunne lyde som RAM-problemer. Det lyder lidt som om, at alting tager fandens langt tid at loade til hukommelsen, gør det ikke?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Jeg synes nærmere, at det kunne lyde som RAM-problemer. Det lyder lidt som om, at alting tager fandens langt tid at loade til hukommelsen, gør det ikke?


    Jeg synes det virker som harddisken. Den sagde også fejl da jeg prøvede at lave en check på disken fra BIOS.
    Hvordan tester man RAM? :)


  • Jeg synes det virker som harddisken. Den sagde også fejl da jeg prøvede at lave en check på disken fra BIOS.
    Hvordan tester man RAM? :)

    Du kan prøve at køre memtest86 under boot. :)


    http://www.memtest86.com/

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB


  • Nu har memtest86 kørt i 45 min uden fejl. Hvor længe skal den køre? :)

    Så er det måske din harddisk alligevel. Jeg ved dog ikke hvor længe den skal køre. Har aldrig haft brug for det selv. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote


    Nu har memtest86 kørt i 45 min uden fejl. Hvor længe skal den køre? :)


    Nu har den kørt lige siden og stadig ingen fejl. Så har stoppet den. Går ud fra at det ikke er en ram fejl. Som sagt tror jeg det er harddisken den er gal med. Så ville egentlig gerne teste en anden disk. Har bare ikke nogen :(

  • Hvis jeg husker rigtigt, burde det bare være at slutte den til en stationær med to kabler, som man normalt ville gøre det.


    Om det er den bedste metode skal jeg lade være usagt, måske der er andre som ved mere om det end mig :)

  • Hvis jeg husker rigtigt, burde det bare være at slutte den til en stationær med to kabler, som man normalt ville gøre det.


    Om det er den bedste metode skal jeg lade være usagt, måske der er andre som ved mere om det end mig :)


    Har haft den til stationær.. Den er stadig langsom og opfører sig mærkeligt :S


  • Har haft den til stationær.. Den er stadig langsom og opfører sig mærkeligt :S

    Så ville jeg skaffe mig en ny. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • De fleste producenter har et værktøj til test af deres disks. Kan du ikke finde et sådan og køre det?


    Vil forslå at du sætter den til en stationær, men som 2. Disk så du ikke booter fra den og så får den testet igennem.


    Hvis den melder fejl, så er det bare at få lavet backup af din data og kassere disken.


    /ask


  • Jeg har alle mine vigtige dokumenter og billeder i Google Drive.
    Jeg har haft den til min stationære via ESATA :)
    Har dog ikke kørt andet en Windows egne CHKDSK :)


    Jeg kan lige skrive hvilken harddisk det er når jeg kommer hjem :) Det er hvert fald en WD, Og så prøver jeg lige at finde et program til at teste den ordenligt med :)


    EDIT:
    Har foresten formateret disken og installeret Windows på ny. :)