Dummet mig - har købt PCI Adapter, der ikke passer.

  • Hey


    Jeg har købt denne: https://www.fcomputer.dk/netværk/netværksadaptere/pci/linksys/wireless-n-pci-adapter-netværksadapter.html


    Og jeg forventede, at den blot ville passe i mit bundkort:


    https://www.fcomputer.dk/hardw…m5-micro-atx-lga1150.html


    for kortet er jo et "PCI-kort" og bundkortet har 4 "PCI-porte". Tingene passer dog ikke sammen :oops:


    Derfor, jeg skal bruge en Wireless netværksadapter og den skal passe i bundkortet. I bundkortet er den helt lille PCI-port spærret af grafikkortet, så det skal passe i en af de øvrige.


    Hvem kan lære mig noget om PCI-standarder? Hvad hedder den PCI-standard, jeg skal kigge efter?

  • Er det helt udelukket med USB baseret løsning?


    Altså en wireless adapter i størrelsen af noget man normalt forbinder med en USB pen, evt. med et kabel og en lille stander den kan stå i.

  • Idag er det PCI-E porten som fx grafikkort og den slags sidder i og PCI er normalt noget der kun er en enkelt af.
    For at lære lidt om det så google følgende
    PCI
    PCI-X
    PCI-E


    Alle portene på dit kort er PCI-E 3 stk PCI-e "x16" og et styk PCI-e "x1"

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Er det helt udelukket med USB baseret løsning?


    Altså en wireless adapter i størrelsen af noget man normalt forbinder med en USB pen, evt. med et kabel og en lille stander den kan stå i.


    Nej - det kan jo ende med USB. Mit indtryk er blot, at PCI-løsningerne har større rækkevidde som følge af større antenner.


  • Nej - det kan jo ende med USB. Mit indtryk er blot, at PCI-løsningerne har større rækkevidde som følge af større antenner.

    Tja, det er jo lidt både-og.. PCI løsningen har ganske vist antenner, men de er gemt nede bag dit kabinet. Køber man en lille usb dongle med tilhørende usb kabel og stander til dongle så kan man frit placere den og få ?bedre? (ihvertfald godt) signal :)



  • Hmm - det ser ud til, at der stort set ikke findes netværksadaptere til PCI-e "x16"-porte :thumbdown:


    Man kan ikke bruge "x1"-kort i en x16-port?


    Jo, det kan man sagtens. Det ser bare lidt skægt ud. Og det er smart lige at sikre sig at bundkortet ikke skærer halvdelen af båndbredden til grafikkortet væk når man sætter et kort i en af de andre PCIe-porte.


    Netværkskort behøver ikke ret meget båndbredde, så der er ikke nogen grund til at designe dem i x16-format.


    Edit: Kiggede lige i bundkortmanualen. Så længe du ikke sætter netværkskortet i den nederste port er der ikke noget problem. Den nederste port deler forbindelse med den øverste, hvor grafikkortet normalt sidder. Så hvis man sætter noget i der, skærer bundkortet halvdelen af forbindelsen fra grafikkortets port og giver det til den nederste port (lidt øv når det bare er et netværkskort, der max. kan tage en ottendedel af sådan en forbindelse).

  • Man kan ikke bruge "x1"-kort i en x16-port?
    Jo, det kan man sagtens. Det ser bare lidt skægt ud. Og det er smart lige at sikre sig at bundkortet ikke skærer halvdelen af båndbredden til grafikkortet væk når man sætter et kort i en af de andre PCIe-porte.

    Thanks!


    Edit: Kiggede lige i bundkortmanualen. Så længe du ikke sætter netværkskortet i den nederste port er der ikke noget problem. Den nederste port deler forbindelse med den øverste, hvor grafikkortet normalt sidder. Så hvis man sætter noget i der, skærer bundkortet halvdelen af forbindelsen fra grafikkortets port og giver det til den nederste port (lidt øv når det bare er et netværkskort, der max. kan tage en ottendedel af sådan en forbindelse).


    Thanks Again! Tro det eller ej, men jeg havde faktisk været en tur i manualen og gennemskuet den detaljer, men helt fantastisk at du ville bruge tiden på det og give så godt et svar. :9xo


    :rules:



    Nu har jeg forhåbentlig købt det rigtige, så jeg prøver igen.