4770k sindsygt varm?

  • Jeg har jo så erhvervet mig en ny haswell, og den kører da også glimrende, men er du gal den bliver varm..
    Jeg har en h100, og har nu reapplied phobya hegrease 5 gange, har prøvet både ærten i midten, to striber og spredt det ud, men load STOCK ligger på mindst 65 grader, med ca. 28c i rummet.
    Overclocker jeg til 4.5ghz @ 1.31v ligger den over 90c næsten med det samme i prime..
    Jeg læste rundt omkring at Intel har smidt noget elendigt TIM under IHS'en, og det giver 20-30 grader at delid'e.


    Nogen herinde der har delidded deres ivy/haswell? Virker ret voldsomt: http://www.youtube.com/watch?v=fbZTF5PYdgE
    Syntes samtidig også 65-70 grader er ret meget ved stock speed med en h100, jeg har lidt overvejet at sætte stock blæser på og se hvordan den har tænkt sig at klare det :pokey:

  • 65-70 grader ved stock er voldsomt, med mindre du har en eller anden særlig dødsudgave af Prime95.


    4.5 GHz er der mange der ikke kunne nå med 4770K netop pga. varmen, så det er ikke fordi problemet er unikt.
    Asus anbefaler at man kun går op til ca. 1.25V - over det giver får man ikke andet ud af det end thermal throttling.


    Mht. TIM og delidding er der også noget snak om at det ikke er selve materialet der er noget galt med, men at det skulle være et for tykt lag pga. måden IHSen er limet fast på. Tyndere lag TIM = meget bedre køling. Det ideelle er jo metal mod metal, TIM anvendes normalt bare for at undgå mikroskopiske lufthuller.

  • 65-70 grader ved stock er voldsomt, med mindre du har en eller anden særlig dødsudgave af Prime95.


    4.5 GHz er der mange der ikke kunne nå med 4770K netop pga. varmen, så det er ikke fordi problemet er unikt.
    Asus anbefaler at man kun går op til ca. 1.25V - over det giver får man ikke andet ud af det end thermal throttling.


    Mht. TIM og delidding er der også noget snak om at det ikke er selve materialet der er noget galt med, men at det skulle være et for tykt lag pga. måden IHSen er limet fast på. Tyndere lag TIM = meget bedre køling. Det ideelle er jo metal mod metal, TIM anvendes normalt bare for at undgå mikroskopiske lufthuller.



    Kører med 64 linux versionen:
    http://www.mersenne.org/freesoft/


    1.25V er dæleme ikke meget, der kan jeg ikke holde min stabil over 4.3ghz.


    Nu er det til daglig brug, og jeg behøver ikke det vilde overclock, men jeg syntes da det er lidt ringe der er SÅ lidt at komme efter uden at tage drastiske midler i brug og ødelægge garanti osv.


    Min gamle i7 920 kom nemt op på de 4.2ghz, og med 3.8ghz@1.28v i det daglige fra 2.66ghz var det da en betydelig forbedring, men haswell drengen vil da bare ingen ting til sammenligning 8|

  • Ved ikke om det er de nye Haswell´s der har varmeproblemer, bare ikke er særlig overclock venlige eller hvor problemet ligger. Men et problem er der i hvert fald. Jeg er selv indehaver af nedenstående Ivy Bridge der ligger på 4.8 Ghz ved 1.280 volt, den idler ved ca 35 grader og når ca 80 i prime95 ved blæsere sat på quiet mode i Corsair link med Corsair H80i. den når MAX 60 ved gaming. Lyder som om du har fået en uheldig chip og jeg ville returnere den hvis det er muligt. hvis du delidder den ryger garanti og det lyder som om der virkelig er noget galt med den, derfor returner den og køb en ny et andet sted og se om du bare har været uheldig. Ellers prøv en ivy bridge. de clocker bedre end haswells. det er mit klare indtryk i hvert fald.

  • Jeg kører min i4770k på 4.6ghz ved 1.15 volt 100% stabilt. For at køre 4.8ghz skal den have 1.275 volt. 5.0ghz har jeg prøvet med 1.4v. Efter lidt tid i prime 95 crasher maskinen med bsod. Jeg har testet opstart på 5.2ghz. Men windows ville ikke loade. Jeg har ikke prøvet med højere volt end 1.4. Så umiddelbart er der visse chips som altså kører ganske fornuftigt.


    Bundkortet er et Asus Z87 pro og køler en Kraken 60.

  • Jeg kører min i4770k på 4.6ghz ved 1.15 volt 100% stabilt. For at køre 4.8ghz skal den have 1.275 volt. 5.0ghz har jeg prøvet med 1.4v. Efter lidt tid i prime 95 crasher maskinen med bsod. Jeg har testet opstart på 5.2ghz. Men windows ville ikke loade. Jeg har ikke prøvet med højere volt end 1.4. Så umiddelbart er der visse chips som altså kører ganske fornuftigt.


    Bundkortet er et Asus Z87 pro og køler en Kraken 60.


    :9xo Lyder som noget af et bæst du har fået fat i, har hørt lidt rygter omkring de første batches haswells skulle have ret dårligt OC potentiale, men det ved jeg ikke om der er noget hold i.
    Jeg kører på et gigabyte z87-d3hp.

  • Prøv og læs denne tråd ang. delidding 4770K.


    Med et fald på 30C i temp, så ville jeg skide den garanti et langt stykke.


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kører min i4770k på 4.6ghz ved 1.15 volt 100% stabilt. For at køre 4.8ghz skal den have 1.275 volt. 5.0ghz har jeg prøvet med 1.4v. Efter lidt tid i prime 95 crasher maskinen med bsod. Jeg har testet opstart på 5.2ghz. Men windows ville ikke loade. Jeg har ikke prøvet med højere volt end 1.4. Så umiddelbart er der visse chips som altså kører ganske fornuftigt.


    Bundkortet er et Asus Z87 pro og køler en Kraken 60.




    Det glæder jeg mig til at prøve. Har lige installeret chippen på samme bundkort med Corsiar H70


    Har du nogle opsætninger jeg kan prøve af med ? :rolleyes:


    Michael Moe

  • Har efter meget læseri og store overvejelser, valgt at delidde min cpu og påføre Coolaboratory liquid ultra på die og IHS. Temp er faldet ca 15-20 grader ved load, og jeg kan nu køre mine blæsere ved 800RPM på min H80i hvilket resulterer i et komplet lydløst system, på trods af at H80i ikke ligefrem er det bedste køling man kan opdrive. 4.8 Ghz 1.3 vcore med temps der ligger på ca. 30 idle og 60 load er dejligt. delidding FTW. Hvis man følger guides på overclock.net er det ikke svært, var selvfølgelig lidt fugtig mellem ballerne uder processen, men resultatet er fantastisk. prøvede først at bruge arctic Ceramique 2 på die og ihs, men der var temps stort set uændrede. Coolaboratory liquid Ultra er for vildt! Kan klart anbefale at delidde, især på Haswells da de bliver en del varmere clock for clock sammenlignet med Ivy..


    DELID!!!! :9xo

  • Har efter meget læseri og store overvejelser, valgt at delidde min cpu og påføre Coolaboratory liquid ultra på die og IHS. Temp er faldet ca 15-20 grader ved load, og jeg kan nu køre mine blæsere ved 800RPM på min H80i hvilket resulterer i et komplet lydløst system, på trods af at H80i ikke ligefrem er det bedste køling man kan opdrive. 4.8 Ghz 1.3 vcore med temps der ligger på ca. 30 idle og 60 load er dejligt. delidding FTW. Hvis man følger guides på overclock.net er det ikke svært, var selvfølgelig lidt fugtig mellem ballerne uder processen, men resultatet er fantastisk. prøvede først at bruge arctic Ceramique 2 på die og ihs, men der var temps stort set uændrede. Coolaboratory liquid Ultra er for vildt! Kan klart anbefale at delidde, især på Haswells da de bliver en del varmere clock for clock sammenlignet med Ivy..


    DELID!!!! :9xo

    Kører du 4.8ghz med 1.3vcore på en i7-3770k? Det er satme en god chip du har der. Har du kørt IntelBurnTest på maximum, 10x runs?


    Min 3770k er også på 4.8ghz og fik en fejl i sidste cycle af IBT ved en 1.355vcore så er nu oppe på 1.36vcore og tester stabiliteten. Har delided og brugt coollaboratory Liquid Ultra på die + over/under IHS'en + på h100i's plade. Max temp er 90° når den har kørt i et par timers tid (dvs når vandet langsomt bliver varmere). Idle mellem 25-35°.


    Kan klart anbefale at delid. Ellers ville min CPU være ristet for længst. Hvis du overvejer at delid, vil jeg klart anbefale skruestik metoden OG IKKE barberblads metoden. Har hørt om mange der ødelægger deres CPU med barberblad.


    2 gode videoer om vice deliding.
    http://www.youtube.com/watch?v=_lyb6ZzivQ0
    http://www.youtube.com/watch?v=Bg9ybeB4DDw

  • Citeret fra "mormor"




    Jeg kører min i4770k på 4.6ghz ved 1.15 volt 100% stabilt. For at køre 4.8ghz skal den have 1.275 volt. 5.0ghz har jeg prøvet med 1.4v. Efter lidt tid i prime 95 crasher maskinen med bsod. Jeg har testet opstart på 5.2ghz. Men windows ville ikke loade. Jeg har ikke prøvet med højere volt end 1.4. Så umiddelbart er der visse chips som altså kører ganske fornuftigt.

    Bundkortet er et Asus Z87 pro og køler en Kraken 60.

    Det glæder jeg mig til at prøve. Har lige installeret chippen på samme bundkort med Corsiar H70

    Har du nogle opsætninger jeg kan prøve af med ?

    Michael Moe





    Jeg har lige installeret denne og prøvede at boote up med 48x100 ved 1.25V adaptive max turbo Volt.


    Men i FSX får jeg BSOD en gang imellem. Det er på luft H70 idle temp er ca 36c.


    Hvad kan jeg evt gøre mere ?


    Drift temp er mellem 60-72c

  • Sæt dit Vcore loft højere? 1.25V virker meget lavt til en 48x100 tbh.

  • Spændingen skal formentlig højere op. Så kommer der mere varme, og så overopheder og throttler processoren nok når du kun har en H70 til at køle den. Jeg ville gå efter lidt mere moderate clocks med den køler.

  • Jeg har sat den lidt ned (4.4ghz ved adaptive Turbo CPU Volt 1.20v). Jeg mener det betyder at den kun fødes med den spænding den har brug for op til 1.20V Kan i bekræfte? Det er på et Asus Z87-Pro.


    I Prime 95 ligger temp på 70-85c. Måske jeg skal give kølepastaen lidt tid og vente til vinter med 4.6 :-)



    Nå men chippen er sikkert ok men kølingen kunne være bedre ?


    Vil det hjælpe at udskifte mine 1600mhz RAM? Syntes jeg har læst at CPU godt kan finde på at nedrosle Rammene ved høje overclocking.


    Takker


    Michael Moe

  • Eftersom jeg kan boote up i Windows7 med 4,8 på min 4770K vil jeg høre om der en frisk mulighed for hjælp til delidding i nærheden af Solrød. Mit eget ansvar selvfølgelig. En ramme øl og lidt benzin penge er selvfølgelig inkluderet :-)


    8)

  • Eftersom jeg kan boote up i Windows7 med 4,8 på min 4770K vil jeg høre om der en frisk mulighed for hjælp til delidding i nærheden af Solrød. Mit eget ansvar selvfølgelig. En ramme øl og lidt benzin penge er selvfølgelig inkluderet :-)


    8)

    Hvis du ikke selv har mod på det så gør jeg det gerne ganske gratis (Fragt frem og tilbage skal dog betales af dig) - Du kan læse min guide her på Tweak, og du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til mig hvis du har spørgsmål - Det er slet ikke så svært :)

    SYSTEM:
    CASELABS S3 M. PEDESTAL -ASUS ROG IMPACT - 4770K - 8 GB CORSAIR PLATINUM 2666MHZ CL11 - HD7990.


    KØLING:
    3 X ALPHACOOL 240MM UT60 RADIATORER - SWIFTECH EXTREME DUAL PUMP MCP35X2 - EK CPU BLOK M. DIRECT ON DIE KIT - EK GPU BLOK - LUND RESERVOIR - GENTLE TYPHOON 1850RPM FANS - HEATMASTER II.

  • Jeg har læst det er det sorte lim der er synderen idet det er for tykt .


    Jeg har haft held med 4,7ghz i windows 7 og FSX men her bliver processoren kun belastet 80-100%. Temperaturen ligger omkring de 75c. Asus Suite III siger omkring 65c men realtemp er lidt højere.


    Jeg venter nok lige en måneds tid og ser hvad der sker ellers nu hvor temperaturen også snart falder.


    Men chippen er sikkert over gennemsnittet tror jeg . Spændingen er sat til Adaptive 1.245v men ASUS Suite III gir den op til 1.264V kan jeg se . (4,7GHZ)


    Tak for tilbuddet , vender lige tilbage hvis det bliver aktuelt :thumbup: