Hvilke overtroiske sætninger / skrøner / børneskræmmere osv. er I vokset på med?

• Totalt off-topic, I know, men jeg kom til at undre mig over hvilke overtroiske sætninger I, herinde, har fået med i opdragelsen eller bare har hørt andetsteds. èn af de små ting jeg er begyndt at undre mig over for tiden.

Personligt er jeg ikke overtroisk, men især fra min mors side af familien er der stadig en smule overtro hist og her...

Her er et par af dem jeg har hørt:
    Hvis en sort kat krydser gaden fra venstre, bringer det uheld (min mors tilføjelse til klassikeren, men den skal også være HELT sort)
    Hvis man klipper negle om søndagen, kommer man op at skændes med en anden i løbet af den næste uge. (En jeg har fået at vide jævnt gennem min opdragelse, igen fra min mor...)

og den helt klassiske fra mor som alle nok har hørt:
    Går du udenfor uden jakke, bliver du forkølet.

Den sætning er dog godt nok én af de senere til at få bank af videnskaben (kulde er ikke nok, der skal også de rette vira til). Det årlige udbrud hænger for det meste sammen med at man er mere indendøre om vinteren, især i skolen, plejen og børnehaven hvor ungerne er stuvet sammen skal der ingenting til før byen lider af en epidemi :)

Ellers er der klassikerne som at gå under stiger, åbne paraplyer indendørs osv., men jeg vil gerne høre om andre overtroiske sætninger og skrøner fra andre steder i landet, måske nogle der er unikke i området eller familien? Om det er generelt grineren eller lyder WTF i jeres ører spiller ingen rolle :D

Jeg ved at jeg ikke har meget lige nu, men jeg kan prøve at se om jeg kan komme i tanke om flere, ellers, kom frisk med jeres bud :)

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• En anden klassiker er jo at det bringer uheld at gå under en stige.
    Eller, hvis du synker dit tyggegummi, vikler det sig om dine tarme, og kommer ALDRIG ud igen.
    Man gå heller aldrig vække en der går i søvne.

Er også denne fra Terkel i Knibe. :)
    Beate (Terkels mor) til Terkel:
    "Hvis du ikke får dine 8 timers søvn, så kan du risikere at få miltbrand, og så ender det med du skrumper ind og bliver lige så lille som en æske tændstikker...
    Det ville jo ikke være første gang sådan noget er sket, vel?!
    "

• én der er storslem:

man må ikke lade en person med hjernerystelse falde i søvn

Ét af symptomerne er at man bliver træt, men det er ikke fordi ens krop vil ende i koma, det er fordi hjernen vil sove for at hele de skader der er forvoldt af slaget. Mere om det her, med kilder.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200