I5-3570K eller I7-2600K ?

  • Hej!
    Jeg vil gerne overclock min CPU I7-2600k, men eftersom jeg har købt computeren hos HP, virker det som om den er locked ;'(
    Jeg har dog en I5-3570 liggende, som jeg kunne bruge istedet, også overclock den. Men, vil det give mening at skifte dem ? Eller er I7'eren bedre selvom den ikke kan overclockes ?
    Det skal lige siges at der ikke er særlig meget tilbage af den originale HP computer, kun bundkort og CPU, alt andet er skiftet ud.


    16GB ddr3 RAM, GTX 670 FTW edition, Cooler Master Hyper TX3 EVO CPU Cooler (Som jeg vil bruge til overclocking) Og et Cooler Master Silencio 550 kabinet.


    Jeg er forholdsvis ny til alt dette overclocking osv, så sætter virkelig pris på din hjælp!


    Mvh Nichlas Petersen

  • Desværre nej. Det er nok et nyt bundkort der skal på banen. Når man køber computere fra HP, Dell, Medion osv. benytter de næsten altid et billigt bundkort som har et chipsæt som ikke understøtter overclock.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Et nyt bundkort er heldigvis billigere end en ny processor. I teorien kan f.eks. et billigt Asrock Z75 Pro3 (pris under 600 kr.) bruges, men i praksis er det nok en ide at bruge i hvert fald 800-900 kroner på et lidt mere solidt bundkort (ikke mindst når det gælder VRMs).

  • Nu skal det også lige nævnes at Dell, HP og lign. PC'er slet ikke har plads til et andet bundkort. De er ofte specialbygget så kun det originale kort kan sidde i - så det "kan" være du også skal have et nyt kabinet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu skal det også lige nævnes at Dell, HP og lign. PC'er slet ikke har plads til et andet bundkort. De er ofte specialbygget så kun det originale kort kan sidde i - så det "kan" være du også skal have et nyt kabinet.

    Jeg har allerede skiftet kabinet.
    Cooler Master Silencio 550 :)


    EDIT: Som jeg skrev, så er det eneste originale tilbage ved den, bundkort og CPU.

  • Ja ok - sådan læste jeg den ikke lige. Men det gør det en del nemmere, ja. :)


    Så du kan egentligt bare finde et billigt Z77 baseret bundkort og smide alting derover - mht. til 2600 versus 3750 (Går ud fra den ikke er K model?) så tror jeg ikke du kommer til at se megen forskel imellem de to. Spil eller andet - de skulle være meget lige.


    Du får dog vist nogle flere Ivy Bridge features fra 3750'eren - kan dog ikke huske hvad de er udover bedre PCI-E arkitektur? :S

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja ok - sådan læste jeg den ikke lige. Men det gør det en del nemmere, ja. :)


    Så du kan egentligt bare finde et billigt Z77 baseret bundkort og smide alting derover - mht. til 2600 versus 3750 (Går ud fra den ikke er K model?) så tror jeg ikke du kommer til at se megen forskel imellem de to. Spil eller andet - de skulle være meget lige.


    Du får dog vist nogle flere Ivy Bridge features fra 3750'eren - kan dog ikke huske hvad de er udover bedre PCI-E arkitektur? :S

    Det er begge K modeller tror jeg. I7-2600k og I5-3750k :)
    Men hvilken der er bedst, ved jeg ikke.

  • Det er begge K modeller tror jeg. I7-2600k og I5-3750k :)
    Men hvilken der er bedst, ved jeg ikke.

    tja det er jo nemt nok, for den nyeste vil stort set altid være bedre end den gamle linje af cpu'er. Men har du så brug for den ekstra performance? eller om du kan vente til sommer, og så opgradere til haswell

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • De gamle Sandy Bridge-processorer overclocker lidt bedre end de nye Ivy Bridge. Til gengæld er de nye lidt hurtigere ved samme clocks. Overclocket får du ca. det samme. Forskellen her er så at det er en Core i7 mod en Core i5, dvs. du får en fordel med den ældre CPU i de programmer (og få spil) der drager fordel af de ekstra tråde fra hyperthreading.

  • Hvis du primært skal game.. så ville jeg nok vælge i5 3570K af de to.. 2600K'ere er som sagt kun bedre hvis programmerne kan udnytte hyperthreading. Så måske er den bedre til fx professionel videoredigering og 3D rendering. men til spil... tjaa.. der er 3570 nok bedst.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Ivy Bridge processorene overclocker mindre godt ved MEGET HØJE frekvenser - men til hobby overclocking og spil så skal du klart vælge Ivy'en ud af de to. (3570K)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Kan dog ikke forstå hvorfor I5'eren ikke skulle virke lige pludselig :S
    Det viser sig at min I7'er ikke er en K model, så vil faktisk rigtig gerne have I'5eren til at virke.
    Mit bundkort burde da understøtte I5-3570K hvis den understøtter I7-2600 ?
    Har lige updateret mit BIOS for 1 uge siden..

  • jeg er ret sikker på at hvis du har et bundkort med chipset i h60 eller p60 serien hvis man kan kalde det for det. så er jeg ret sikker på det ikke understøtter ivey bridge cpu'er der skal du op i de nye 70 serie chipset f.eks z77


    hvis jeg tager fejl så er der helt sikkert en der retter mig :)

  • Det kommer jo an på om BIOS understøtter Ivy Bridge. Alle de normale bundkort-producenter har vel stort set opdateret BIOS til deres bundkort i 6-serien (Cougar Point?), men måske er det ikke tilfældet for det HP har smidt i maskinen (jeg tænker det kunne være noget Foxconn).


    @Zordiak: P67, Z68 osv. understøtter Ivy Bridge, men BIOS skal opdateres først.