Køb af SSD og mulig opgradering af nuværende RAM

  • Hejsa,


    2 spørgsmål:


    Spg. 1 - SSD.
    Jeg har i et stykke tid gået med tanken om, at udskifte min nuværende Samsung HD502HJ 520GB HDD, med en såkaldt SSD. Jeg har dog aldrig gjort erfaringer med SSD, så håber nogen kan vejlede mig.


    Jeg har kigget på følgende to SSD'er:


    OCZ Vector Series Solid State Disk 256 GB
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…sk-256-gb-id-7096660.aspx


    Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256 GB
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…56-256-gb-id-7033162.aspx


    - kan nogen anbefale den ene frem for den anden? Eller kan man anbefale noget helt tredje lytter jeg selvfølgelig også gerne :)


    Spg. 2 - RAM.
    Jeg har pt følgende RAM:


    OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB)


    ... eller dvs. der sidder pt. 4GB i computeren, da den ene blok er defekt.
    Jeg arbejder meget med Photoshop og andre tunge programmer, men det halter lidt efter med de 4GB. Kan jeg købe 2GB af de samme RAM eller kan der anbefales nogle andre RAM?

  • Du behøver jo ikke ligefrem at erstatte harddisken da du kan bruge begge. Jeg ville gå med en 840, ikke Pro som kun giver lidt ekstra. Ram vil sikkert hjælpe lidt, men processoren er en anden mulighed. Det ville være nemmere med nogen PC specs.


    Gaming PC:
    Microsoft Windows 10 Professional 64-bit
    Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz
    2x4GB Kingston HyperX Genesis PnP @ 1600MHz
    MSI Z77A-G45
    Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5
    64GB Kingston SSD + 1TB Samsung HDD
    Dell Ultrasharp 23" U2312HM

  • Hej Masy,


    Neej vil blot bruge SSD'en som hoveddisk, så windows og diverse programmer loader/læser hurtigere. Min nuværende HDD vil blive brugt som lagerplads.


    Har en I7 Intel CPU. CPU + grafikkort er dog ikke noget jeg overvejer at skifte ud.

  • Ang. ram


    Når du bruger photoshop, så skal du mindst have 8 og allerhelst 16GB, så kører det virkelig flydende.


    Jeg ville kigge efter nogle G.Skill, da de rent kvalitetsmæssigt ligger lige over dine OCZ, som desværre ikke laver ram moduler mere. Ellers kunne Mushkin, Patriot og til nød Kingston bruges, find du nogle omkring de 1866Mhz med lave timmings.


    SSD
    Jeg kan selv anbefale Samsungs, da jegselv bruger den ældre 830 model, den er stabil og lynhurtig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Samsung 840 Pro er en af de hurtigste SSDer på markedet, hvis ikke DEN hurtigste. Og Samsung er kendt for at lave pålidelige SSDer.


    Den almindelige 840 er noget langsommere, men i de fleste tilfælde vil man ikke kunne mærke forskellen. Forskellen fra en hurtig harddisk til en langsom SSD er meget mere tydelig end forskellen fra en langsom SSD til en hurtig SSD (og en alm. 840 er ikke decideret langsom).


    Den almindelige 840 er også en af de få SSDer der bruger TLC. Det er en type hukommelse der opbevarer mere data på samme plads. Det betyder man kan få en given kapacitet til en lavere pris, men det gør også at SSDen ikke kan holde helt så længe. Men ved normal brug bliver det noget i stil med at den "kun" kan holde i 10 år.


    Mht. RAM lyder det til du har en af de gamle i7'ere med triple channel memory. Dvs. det er en fordel med tre RAM-klodser. Hvis du finder en tredje RAM-blok med ca. samme specifikationer er der en god chance for at det vil fungere, men der er ingen garantier. Du kunne evt. bare købe et nyt kit på 3 gange 4 GB.
    G.Skill er fint, men Crucial og Kingston er også i orden.

  • Hey alle,


    Jeg siger mange tak for den fine response!


    Sakkura >
    Jeg kan se du refererer til den "almindelige" 840'er - hvilket jeg ikke går ud fra er PRO modellen jeg linkede til? Denne PRO model, har den ikke dette TLC hukommelse som du nævner? Bør jeg ligefrem overveje den "almindelige" 840'er frem for den jeg linkede til?


    Mht. RAM - så bliver jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal købe. Der bliver nævnt noget omkring triple memory som med fordel kan køre med tre ramblokke, men hvad hvis jeg køber fire, mister jeg så noget på den bekostning?


    Ydermere er jeg i tvivl om hvad der passer af RAM i mit bundkort, som er følgende model:
    ASUS P6X58D Premium, X58, Socket-1366 DDR3,
    ATX, 2xSATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16


    Min CPU er følgende model:
    Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan


    Jeg har kigget på følgende RAM pr. mærke anbefaling:
    G.Skill Ripjaws Z Series 4 x 4 GB
    http://www.edbpriser.dk/ram/gs…-4-x-4-gb-id-6547807.aspx


    og


    Kingston HyperX Genesis 4 x 4 GB
    http://www.edbpriser.dk/ram/ki…-4-x-4-gb-id-6312983.aspx


    Men er der plads / passer de i mit bundkort?

  • Hvis du sætter 4 x 4 GB i, vil de første 3 x 4 GB køre i triple channel mode, mens de sidste 4 GB vil køre i single channel mode. Dvs. den del af hukommelsen vil være langsommere.
    Men så længe de andre 12 GB udnyttes først er det jo i hvert fald ikke værre end 3 x 4 GB.


    På den anden side er 3 x 4 GB lidt billigere, og 12 GB er jo stadig en hel del hukommelse.
    Der er f.eks. dette sæt Corsair Vengeance. Dog kun DDR3-1600.

  • Nej, Pro-udgaven bruger det mere typiske MLC. MLC er sådan set bedre end TLC, men også dyrere. Det smarte ved den alm. 840 er at den er meget billig, men stadig har en okay ydelse.