Ny SSD har givet underlig problemer

  • Har lige fået udskiftet nogle ældre SSD'er med en dejlig ny Samsung 840 Pro SSD, men det har givet et ret underlig problem. Jeg har en extra harddisk på 2 TB, som jeg bruger til lager.
    Når jeg går ind under Computeradministration og trykker på Diskhåndtering, så begynder SSD'en at lave en "tænke" lyd og så sker der ikke noget, jeg har prøvet at lade den stå sådan i et godt stykke tid, men den bliver ved med at larme og laver ingen progress.



    I første opstart af computeren på den ny SSD, virkede det fint og jeg kunne få computeren til at finde min Lager harddisk, men nu vil den ikke gøre det. Jeg kan stadig se den inde under bios og der er intet ændret i bios.



    Hvad pokker sker der her?





    Bonus spørgsmål : Jeg kan ikke få min computer til at huske min Lager er E eller ligende, jeg skal efter hver genstart ind i DiskHåndtering og sørge for den hedder E. Alle filer osv. er indtakte, men det er ret træls i længden :)

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Et bud kunne være at det er et problem med den driver som din SATA controller anvender, som gør at det ikke fungerer ordentligt og din lagerdisk skifter drev nummer hver gang.


    Jeg kan se at det bundkort du bruger har en Marvell 9120 controller (nok 9123 eller 9128), hvis du bruger den, vil jeg anbefale dig at flytte dine diske over på den SATA controller som kommer fra Intel chipsættet, den burde performe bedre (og Intel plejer at have styr på drivere osv.).
    Generelt vil jeg anbefale dig at du slet ikke bruger denne controller(og deaktiverer den i BIOS, så dens egen BIOS ikke skal indlæses), almindelige harddiske kan du sandsynligvis sagtens klare dig med Intel 3Gbit/s portene og din SSD kan du tilslutte en af Intel 6Gbit/s portene.


    Andre ting du kan prøve: Opdatere dit bundkorts BIOS og skifte dine SATA kabler.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Mange tak for dit svar, det var fordi jeg selv valgte hvilke driver der skulle installeres med bundkortet. Så må jeg havde læst den til SATA og ikke vidst 100% hvad den gjorde og undladt at installere den. Så lærte man den lektion :)


    Er dog ikke helt sikker på hvordan man ser hvilken Marvell controller man bruger, men kan se jeg har sat både SSD og Lager til 6 Gbit/s hvis jeg skifter min lager harddisk til en 3 Gbit/s vil det hjælpe computeren til at "huske" den?

    Dell 27'' UltraSharp U2711 IPS Panel
    CM Storm Sniper Black Edition
    Core i7 2600K Sandy Bridge ( 8 MB )
    ASRock P67 Extreme6 Sandy Bridge (P67 EXTREME6)
    EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX - 3GB
    Corsair Hydro H100i Extreme Performance
    Corsair Dominator P DDR3-1600 DC - 16GBWestern Digital 2000 GB harddisk
    Asus Xonar DX
    Samsung SH-B123L DVD±RW Black
    Corsair er 256GB SSD Nova Series

  • Mange tak for dit svar, det var fordi jeg selv valgte hvilke driver der skulle installeres med bundkortet. Så må jeg havde læst den til SATA og ikke vidst 100% hvad den gjorde og undladt at installere den. Så lærte man den lektion :)


    Er dog ikke helt sikker på hvordan man ser hvilken Marvell controller man bruger, men kan se jeg har sat både SSD og Lager til 6 Gbit/s hvis jeg skifter min lager harddisk til en 3 Gbit/s vil det hjælpe computeren til at "huske" den?


    Der står i manualen hvilke porte der hører til hvad.


    Nu har jeg kigget i manualen for Asrock P67 Extreme6, og der anbefaler de endda at man forbinder sit boot-drev til en af de SATA-porte der styres af chipsættet (ikke dem der styres af en Marvell-controller). Viser meget godt at det med ekstra SATA-porte er lidt noget juks.


    SATA3-portene er de hvide, og dem fra chipsættet er de øverste to.