Hvordan tilslutter jeg flere blæserer

  • Jeg har bygget mig en ny computer, med et msi z77a-gd65 bundkort, i et haf-x kabinet. Jeg kunne godt tænke mig at tilføje et par ekstra kølere, men er ikke helt sikker på hvordan jeg gør det bedst. Der er ikke mulighed for at tilslutte flere 3-pin blæsere til bundkortet, så er i tvivl om jeg skal investerer i en fan controller?
    Jeg vil gerne have mulighed for at styre blæserhastigheden, så går ikke ud fra jeg bare kan sætte dem til molex?

  • kan jeg splitte nogle af mine fan-headers så jeg kan plugge flere blæsere til bundkortet, og styre dem med speedfan?


    Både og... forudsat at de to blæsere ikke trækker for meget strøm(det er ikke rigtigt til at vide hvor meget bundkortet kan klare), kan det lade sig gøre, men det er mere kompliceret at styre begge blæsere.


    Årsagen er at kun én af blæserne kan tilsluttes til PWM tilslutningen, så kun én kan styres på den måde.
    Alternativt skal du styre blæserne ved hjælp af spændingsforskellen(en blæser roterer langsommere ved lavere spændingsforskel), måske understøtter bundkortet det, men ellers skal du ud i at bruge en modstand af en art(eventuelt variabel, også kaldet en rheostat).


    Der er naturligvis flere detaljer til dette, men det korte af det lange er, at det nok er bedre med en rigtig fancontroller.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Her har du i hvertfald et godt udvalg af gode fancontrollere


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.