Hjælp til hjemmenetværk

  • Hej alle sammen og godt nytår :)
    Jeg er igang med at sammensætte et trådløst netværk herhjemme i huset, men har et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.
    Jeg er igang med at få installeret Waoo fiber 40/40mbit, hvilket er gravet ned og mangler blot tilslutning.
    Jeg kunne desværre kun få gravet kablet ned således, at det blivet installeret på et børneværelse yderst i huset. Jeg har planer om, at tilkoble denne router;

    Planen er, at denne router skal kobles på boxen fra Waoo og hermed sende trådløst signal til alt i hjemmet. Jeg har intentioner om, at installere følgende i hjemmet;

    Det er så her mine spørgsmål og frustration starter. Mit Tv og WD Tv Live er på 1.sal og kan derfor ikke forbindes med netværkskabel. Vil det være muligt at steame tung data (f.eks. HD film) trådløst, eller skal WD Tv Live boksen være forbundet til routeren med kabel? Har også planer om med tiden, at installere en NAS server, og skal denne så være forbundet tll routeren med kabel, eller kan den også klare tung data trådløst?
    Det ville naturligvis gøre det hele nemmere, hvis alle bokse var samlet samme sted og var forbundet med kabler. Men dette er ikke muligt, da Waoo boksen står et helt andet sted i huset. Men hvad er den bedste løsning? At trække lange netværkskabler rundt til de forskellige ting, at routeren sættes et andet sted og dermed bliver forbundet til Waoo boksen med et langt kabel?
    En anden ting er, at jeg godt gerne ville have haft Waoos boks i et andet rum. Hvordan vil forbindelsen blive hvis man, i sammenarbejde med deres tekniker, forlængede deres kabel og smed boksen i et andet rum? Så kunne det komme ind på vores kontor, hvilket ville være mere praktisk :) Men det løser stadig ikke problemet med WD Tv live boksen, som står på 1.sal.
    Håber alt dette giver mening og der er nogen der ville kunne hjælpe lidt.
    På forhånd tak!

  • Du skal ikke regne med at kunne streame tungt materiale på det trådløse net.


    En måde at komme uden om problemet kan være at have en ekstra router på 1. sal som er forbundet trådløst til den første, og de ting der skal streame fra hinanden er forbundet til denne.


    Nogle har held med "powerline" adaptere, og det kunne måske bruges til at "flytte" nettet op på 1. sal hvorfra andet udstyr eventuelt kan kables.


    /ask

  • Så er jeg endelig blevet klogere på tingene. Når installatøren kommer og sætter vores fiber boks op, så vil jeg høre om vi kan trække kabel op til stuen uden nedsættelse af båndbreden. Så er problemer løst med en router med 4 udgange.
    Men kan dette ikke lade sige gøre, så ser jeg 2 muligheder;


    1. At føre et net kabel op til stuen og enten placere en router der eller en switch. Men mister man båndbrede ved dette? Det er ca. Over 20m.


    2. Har læst en del om powerline og er blevet klogere på det. Umiddelbart virker det som en god løsning, men har lige et par spørgsmål til det. De fleste powerline produkter kører med 200mbit/sec hvilket vel svarer til omkring 27mb/sek. Er dette nok til stramning af hd film? Planen var at sætte en switch i enden af powerline modtageren, hvor så min NAS og ac Ryan boks er tilsluttet med kabel. Vil dette fungere? Nu er de jo ikke direkte forbundet i routeren, men i en switch som er forbundet til routeren igennem de 2 powerline produkter.


    Håber i kan følge mig :-)

  • Jeg ville nok bare trække et netkabel. Det kan jo trækkes 100m inden det behøver at blive forstærket op. Desuden har jeg selv prøvet sådan noget ethernet over powerline, og det kan godt være producenten siger 200mbit, men det jeg har prøvet virker ligesom trådløst netværk. Dvs. producenten siger et teoretisk muligt tal, men at det reelle tal er omkring 1/4 af det.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Powerline adaptere har visse krav til husets elnet, noget som kan blive et problem i nye eller meget gamle huse. Nye huse har som regel visse besparende foranstaltninger og breakerbokse er forstyrrer adapteren (hvad min far fik at vide da han prøvede), eller at ledningerne er meget modtagelige for støj (typisk i gamle huse med original elektronik... stofledninger mm.).


    Du kan gøre følgende:


    0. optimere placeringen af din nuværende router. Hvordan er rummene layoutet? skal signalerne igennem en masse vægge? Kommer signalerne til at tilbringe meget tid i betonen (pga. en lav vinkel ift. vægge og loft i forhold til placeringen af udstyr)


    1. få fat på nok trådløse routere til at dække huset smid dd-wrt på dem og kobl dem sammen. dd-wrt og andre 3. parts firmwares tillader flere routere at blive koblet trådløst sammen så de hjælper hinanden. 2-3 routere eller n-1 access points (n er det eksisterende antal routere) er nok til at dække de fleste parcelhuse.


    2. Lav en ethernet-infrastruktur, det er dyrere, kræver tid, og kan blive et problem hvis man bor til leje. Mange nye huse har gerne ethernet stik placeret i flere rum, med et eller flere stik ved telefon/fiberledningen. En alm. switch kan bruges til at koble det hele sammen. Kabler fra stuen kan føres ind i fx. en skunk og samles i en switch der. Hvis huset er købt, så tal evt. med en række ejendomsmæglere... da fam. Danmark har et voksende antal enheder i deres huse, er en god infrastruktur til disse et must. Det er en engangsudgift, men der er mulighed for at få den igen når i sælger.
    Hvis i bor til leje, kan der fx. være krav om at det skal inspiceres eller udføres af en autoriseret tekniker, men hvis udlejer har mere end et par brikker at flytte med, vil det være en sund investering, da folk mere og mere er på udkig efter dette.


    100 meter reglen gælder for cat6 kabler og op til 1 gbit ethernet. For cat6a gælder det også 10 gbit ethernet over 100 meter.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ok og tak for jeres svar.


    Tror løsningen bliver et netkabel fra fiberboksen op til 1.sal. Vi ejer huset og det er muligt at få trukket et kabel derop igennem skunken. Så hvis ikke jeg mister forbindelse på denne måde så er det løsningen. Her bliver vores Router placeret og AC Ryan boksen, NAS server og diverse bliver koblet på. Jeg har ikke brug for at komponenter bliver koblet på med kabler andre steder end oppe i stuen, det er derfor ikke nødvendigt med kabel udtag i væggene andre steder. Diverse bærbar, telefoner og Sonos må nøjes med tråløds :) Hvis ikke routeren som her bliver placeres centralt i huset ikke kan dække det hele trådløst, så opsætter jeg nok en Powerline et sted der kan styrke det trådløse.


    Mange tak for hjælpen

  • Det lyder klart som den bedste løsning hvais du kan kable det hele vejen op. Hvis der bliver problemer med det rådlåse signal i hele huset, så kan du overveje at sætte routeren nede ved fiberboksen og så sætte et accespoint i stuen på første salen. Så er du nok (afhængigt af hvordan huset ellers ser ud) rimeligt dækket ind.


    Du kan altid sætte ekstra accespoints på for at udvide dækningen - disse vil jeg så (hvis det var mig) kable til det eksisterende netværk. Når du går dette skal de bare kables fra en LAN port i din router (eller via andet accespoin's LAN) og til LAN porten på det nye accespoint, og derefter skal det sættes op med samme navn og kode.


    /ask

  • Det lyder klart som den bedste løsning hvais du kan kable det hele vejen op. Hvis der bliver problemer med det rådlåse signal i hele huset, så kan du overveje at sætte routeren nede ved fiberboksen og så sætte et accespoint i stuen på første salen. Så er du nok (afhængigt af hvordan huset ellers ser ud) rimeligt dækket ind.


    Du kan altid sætte ekstra accespoints på for at udvide dækningen - disse vil jeg så (hvis det var mig) kable til det eksisterende netværk. Når du går dette skal de bare kables fra en LAN port i din router (eller via andet accespoin's LAN) og til LAN porten på det nye accespoint, og derefter skal det sættes op med samme navn og kode.


    /ask

    Accesspoints har kun en port, tror du tænker på routere.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • ]Accesspoints har kun en port, tror du tænker på routere.


    Ja, undskyld my bad. Har selv oftest benyttet routere som accespoints, da de senere er mere fleksible - her skal man bare være opmærksom på at kable den rigtigt og så slukke for DHCP delen.


    (er der egentligt ikke accespoints med indbygget switch?)


    /ask

  • Quote

    Ja, undskyld my bad. Har selv oftest benyttet routere som accespoints, da de senere er mere fleksible - her skal man bare være opmærksom på at kable den rigtigt og så slukke for DHCP delen.


    (er der egentligt ikke accespoints med indbygget switch?)


    /ask


    Jo det er det. Teknisk set er en router også kun med 1 Wan port + 1 Lan port. Men der er selvfølgelig altid indbygget switch.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650