Hjælp! Min computer slukker *stadig* af sig selv meget hurtig efter boot.

  • Den platform er så gammel at jeg vil ikke anbefale dig at gøre noget ved den overhovedet, hverken CPU eller RAM.
    Måske med mindre du kan finde et billigt brugt bundkort med et P35 eller P45 chipsæt, men det er sjældent at kun bundkortet bliver solgt brugt.


    I stedet syntes jeg at du skal spare pengene op så du kan give din computer en ordentlig opgradering.
    Et eksempel kunne f.eks. være at vente til tidspunktet hvor Intel lancerer deres næste generation af processorer - Haswell, som forventes at være et sted mellem marts og juni næste år(kilde: wikipedia)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har en mystisk update til denne tråd angående mit problem.


    Har lige forsøgt mig med at sætte alle mine ram i computeren igen, bare for at se hvad der skete, og BAM den startede helt fint op.
    Jeg kom ind og Windows, gik så ind i kontrolpanel ----> System og der stod den med 8gb RAM igen (som før)
    Tænkte at det måtte være for godt til at være sandt, så jeg satte den på en test.. Gik ind på gamespot og så et video review i fuld skærm og efter et par minutter crashede den så (BSOD) igen :<.
    Lod den så være et stykket tid før jeg prøvede at tænde for den igen, men denne gang slukkede den så af sig selv igen efter 5-10 sekunder. Forsøgte et par gange til med samme resultat.


    Nu har jeg så fjernet 1 ram-blok fra bundkortet, og kører nu med 6gb RAM, og kan starte computeren igen åbenbart. Dette virker uanset hvilken ram-blok jeg fjerner og uanset hvilken dock på bundkortet jeg lader være åben...


    Mind blown, håber på en eller anden måde at denne "episode" kan hjælpe med at bedre kunne guide frem til selve problemet :).


    Lige en ting mere.. Jeg kan ikke se en event for den BSOD jeg fik da jeg så det video review på gamespot i BlueScreenView. Da det skete så jeg heller ingen blå skærm, det eneste der skete var at billedet frøs, der kom en pivelyd frem i headsettet, min mus begyndte at køre virkelig langsomt/laggy hvor jeg til sidst blev nødt til bare at holde slukke knappen nede indtil den slukkede. Det var herefter jeg ikke kunne starte igen med 8gb.

  • Fik du nogensinde kørt memtest86+ på maskinen?
    Hvis du ikke kan få deres usb halløj til at virke, kan du prøve at hente et ubuntu image (12.10 64 burde være fint) og smide det på din usb nøgle ved hjælp af et program og deres guide.


    Umiddelbart syntes jeg lidt det lugter af dårlig PSU eller bundkort, men kan også være en masse andet (f.eks. RAM timings, spændingsforskel der skal indstilles eller bundkort der kræver en lidt større spændingsforskel til hukommelsescontrolleren for at fungere stabilt).


    Hvis du får fejl når du kører memtest86+, har du i hvert fald en fornuftig måde at reproducere problemet på.
    I givet fald, skal du så først frakoble alle RAM moduler undtagen 1 og sørge for at timings og spændingsforskel er sat korrekt(det står som regel på blokkene).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Prøv lige og øg din spænding til dine ram i bios, når du har alle slots fyldt. Nogle bundkort har det med at ville undervolte når alle slots er fyldt.
    Øg den med 0,1 volt, så test og se om den bliver stabil, det kunne jo bare være et anfald af v-drop.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for svarene :).


    RTM: Nej fik aldrig kørt den test fordi jeg ikke kunne få det til at virke, jeg forsøger mig med ubuntu som du siger. Jeg kan sagtens reproducere problemet (BSOD) ved bare at se en video online i fuld skærm, eller køre alt andet end CS 1.6 :b. Hvis jeg får fejl med den test vil jeg prøve det du siger.


    Ebo: Når jeg har alle mine ram sat til går der ikke mere end 5 sekunders tid før computeren slukker af sig selv når jeg tænder den. Så kan ikke nå ind i bios og ændre indstillingerne til rammene :<. Kører lige nu med kun 2 ram blokke i (4gb) i dock 1 og 3 på bundkortet.


    Det der undrer mig mest er hvordan computeren pludselig kan lave om på spændingen til ram f.eks, eller andre indstillinger, af sig selv. Den har kørt upåklageligt siden jeg fik den, har dog brændt et grafikkort af i den for meget langt tid siden. Jeg har altid kørt med antivirus programmer, og jeg har en (dårlig?) vane med at formatere ret ofte. Nok hver 2-4 mdr. I alt den tid jeg har haft den kan jeg kun mindes én eneste blue screen, og det skete aldrig igen før alt dette skete.

  • Har nu prøvet med det Ubundu, fulgte alle guides til punkt og prikke og fik det installeret igennem et program derinde fra. Det tog lang tid i forhold til den auto-installer fra Memtest86+, men jeg fik i bund og grund samme fejlbesked inde i DOS/når jeg genstarter og booter fra usb pinden. Der var nogen andre tidspunkter og datoer da jeg prøvede med Ubundu, men dette gik igen i begge beskeder/installationer - "H. Peter Awin et al
    No default or UI configuration directive found!".
    Herefter sker der ingenting og jeg skal genstarte igen for at komme ind i Windows. Der er heller ingen andre eksterne harddiske til eller noget, hverken da jeg installerede eller prøvede at boote derfra.


    Så er på bar bund igen :<.


    -------------------------------------------------------


    En anden "sjov" ting jeg har fundet ud af er at hvis jeg sætter 6gb RAM i (3 ud af 4) kan den sagtens starte og køre som den kan når jeg kun har 4gb RAM i. Der er dog én meget markant forskel, og det er at internettet går op og ned. Hvis jeg ikke bruger internettet forbliver det oppe, men så snart jeg bruger det virker det i 10 minutter også går det ned. Herefter slår det meget hurtigt til og fra i 5 minutter inden det forbliver slået til. Forsøger jeg at bruge det igen starter det forfra med at slå til og fra, og dette sker KUN når jeg kører med 6gb RAM. Har prøvet det af 3 gange for at se om det nu også kunne passe, og hver gang skete der det samme.


    WTF? :D.


    Andre random facts;
    Har prøvet at starte i fejlsikret tilstand med netværk en enkelt gang, og der virkede det til at jeg godt kunne se en video online i fuld skærm. Prøver jeg det normalt får jeg blue screen som ved så meget andet. Fik den alligevel aldrig set færdig, så kan ikke være 100% på noget, men kunne i hvert fald se meget mere end jeg når normalt.


    Har været inde i BIOS og give den 0.1 mere til rammene, men til ingen nytte. Kører fortsat med den indstilling alligevel..


    Når jeg kører med 4gb RAM kan jeg spille Skyrim med massere mods uden at få BSOD. Prøver jeg med Planetside 2 med alt skruet ned til minimum får jeg BSOD. Får dog kæmpe lag spikes (~2 minutter) også kører alt flydende igen i 15-20 min.


    Siden sidst har jeg også formateret igen, men jeg har personligt downloadet den nyeste driver fra Nvidia til mit grafikkort inden, så jeg kunne installere den manuelt i stedet for Windows Update. Gjorde det på grund af en af de ting der viser fejl (nvlddmkm.sys) inde i BlueScreenView. Hvem ved? Kunne være det hjalp, men nej :b.


    De 2 andre ting der viser fejl i BlueScreenView er "dxgkrnl.sys" og "dxgmms1.sys".




    ?(

  • Prøv lige og øg volt til din nordbro med 0,1.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Prøv og kig i bios efter NB volt ellers kig i manualen under north bridge


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Bare lige for at runde denne tråd af;


    Jeg valgte at købe dette bundkort http://www.proshop.dk/Bundkort…G31M-GS-R2.0-2204029.html for at skifte det gamle ud. Det er ved at være en måneds tid siden, og har ikke haft en eneste BSOD siden.
    Valgte også at checke alt mit hardware en efter en i det nye bundkort, og alt virker efter hensigten, så må konkludere at fejlen, på en eller anden måde, lå på det gamle bundkort og ikke rammene, grafikkortet eller noget andet. Der er kun plads til 2 ram-blokke i dette bundkort, så fik 4gb til overs :<.


    Det er noget af en nedgradering i forhold til før, men nu lever computeren i det mindste igen, så nu venter jeg bare på at få råd til at opgradere det hele én gang for alle!


    Igen tak for den fine hjælp herfra, det er værdsat! :).