Silverstone GD08 Multimedia kabinet

  • Billeder kunne jeg ikke umiddelbart finde ud af at indsætte, så se galleri her til venstre. 8|




    Se også test af Silverstone GD08 Multimedia kabinettet på følgende link:




    http://www.tweak.dk/review/Sil…a-center_kabinet/1364/1/1




    Efter testen af Silverstone GD08 Multimedia kabinettet opdagede jeg senere, at kabinettet var til salg. Jeg takker MRVEGA for handelen.




    For sjov har jeg pimpet kabinettet, så der er blæsere og støvfiltre, hvor der er mulighed for det. Hovedparten styres af en Zalman ZM-MFC1 Plus blæserstyringsenhed, som jeg har flyttet med fra det forrige kabinet, mens et par af blæserne er overladt til ASUS P8Z68-V Pro bundkortet.




    Zalman blæserstyringen har jeg monteret bagvendt i kabinettet, som det fremgår af et af billederne. At to af lamperne lyser rødt, skyldes, at 80 mm blæserne skal have lidt mere at leve af, hvis de skal starte op sammen med de øvrige blæsere.




    Til de to 80 mm blæsere bagtil, købte jeg støvfiltre og løb da ind i et problem. 80 mm blæseren længst inde i hjørnet har ikke plads til et støvfilter, når der også er monteret en ekstra 120 mm blæser i siden, så her er der mulighed for at spare et støvfilter eller en blæser, hvis der gås fuld skrue.




    Måske kan man ved at ophænge 120 mm blæserne i gummiophængene, der fulgte med, skubbe de blæsere lidt til venstre, så der er plads til støvfiltret, men det kan måske give problemer med "harddisk kassen". I stedet valgte jeg at vende blæseren, så den blæser luft ud fra kabinettet. Der er i forvejen positivt lufttryk, da alle øvrige blæsere suger ind i kabinettet.




    De blå blæsere, 80 mm og 120 mm, er af Silverstone Suscool typen med termiske sensorer, som jeg i første omgang har valgt at afmontere.



    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/forum/inde…hotoID=140#profileContent]



    De tre 120 mm blæsere under "harddisk kassen" er de originale, der fulgte med kabinettet. Én er blot flyttet ned i bunden for at få et ensartet farvevalg i de synlige dele af kabinettet.




    Til de foreløbig 3 HDD købte jeg en Silverstone SST-CP06 4 i 1, som gjorde det nemt og bekvemt at seriekoble strøm til HDD. Til gengæld er SATA-kablerne vel lange, så det ser ikke så pænt ud, men nu er dette jo også et lukket kabinet, så jeg tror ikke, at jeg vil investere i nogle kortere SATA-kabler, hvis det er at få.



    I forhold til, at jeg havde mit setup i en Cooler Master HAF 932 før, kunne jeg bl.a. pga. af ovenstående halvere antallet af ekstra strømkabler fra min OCZ ModXStream Pro strømforsyning fra 4 til 2, hvad der er rart, når pladsen er så forholdvis begrænset. Der er dog plads, hvis jeg udvider senere.



    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/forum/inde…hotoID=141#profileContent]




    Som det fremgår, har jeg blot valgt en billig CPU-køler, Artic Cooling Alpine 11 Plus til 99,- kr. Den lader til at gøre det nogenlunde sammen med en i3 2100 processor, men nu kørte jeg også passivt med en Zalman CNPS 10X CPU-køler i Cooler Master HAF 932 kabinettet.




    Et optisk drev har jeg undladt at føre med over, da jeg i første omgang regner med at bygge en ny pc op på et tidspunkt, hvorfra mine cd'ere og film kan rippes og overføres via netværket. Jeg har ikke helt overvejet færdig, hvad det angår, så måske Silverstone kabinettet med visse opgraderinger skal være det eneste pc-kabinet på min bopæl.




    I øjeblikket sidder jeg godt halvanden meter fra kabinettet, og blæsernes summen opleves ikke som generende herfra, men nu er jeg jo også vant til HAF 932 kabinettet :whistling: Men når GD08-kabinettet kommer på plads i tv-bænken, og seerafstanden til tv'et medtages, skulle film og musik gerne overdøve det sidste, som det næsten er tilfældet med den fhv. dæmpede musik, jeg lige har aktiveret igen. Ellers har jeg mulighed for at fjerne nogle af blæserne og bruge disse i et af de andre kabinetter, jeg har, specielt et nyt Corsair Carbide 500R kabinet, da jeg nok vælger at sælge HAF 932'eren.



    For flere billeder henviser jeg til testen af Silverstone GD08 Multimedia kabinettet. Når jeg har kabinettet på plads i min tv-bænk, lægger jeg nok et billede op under min profil eller her.



    Jørgensen

  • Så er kabinettet på plads i tv-møblet. Et udsnit fremgår af galleriet til venstre, hvis det ikke lykkes at lægge et link ind herunder.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/forum/index.php?page=UserGalleryPhoto&photoID=142#profileContent]


    Et billede af det indvendige må vente, da Windows 8 og min mobil aktuelt har et problem, så her er en beskrivelse.


    HDD'ene er flyttet lidt længere til venstre for at gøre plads til et grafikkort på 23,8 cm, hvis det ellers bliver et MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX, som skulle holde sig ret køligt og være nok til mine ret beskedne spillebehov, som bl.a. omfatter Starcraft II. Jeg skal lige have stampet pengene op af jorden og have læst nogle flere af de tests, der fx linkes til fra komplett.dk.
    Alternativt kan kortet blive brugt, hvis jeg tager hul på at bygge i det Corsair Carbide 500R, jeg tidligere har købt. Det kan jeg nok ikke lade være med, nu det er der. ;-)


    Ellers har jeg forleden købt en Kingston Extreme SSD på 120 GB. Det gav en tydelig forskel i performance, så det skulle jeg have gjort noget før, ligesom jeg som anført endelig fik taget mig sammen til at konvertere til Windows 8.
    Pga. SATA-kablets vinkelstik, der ville komme til at vende op mod kabinettets låg, har jeg indtil videre monteret SSD'en lodret, hvad der i den nuværende position vil udelukke et optisk drev. Men der er selvfølgelig mulighed for at lægge SSD'en et andet sted og måske også for at fastmontere den.


    En del af problemet skyldes mit mobo, der har SATA-stikkene ud til siden. Var der købt en billigere løsning, hvor SATA-stikkene sidder lodret, kunne jeg komme uden om problemet. Dog vendte strømkablet vist også forkert, så...


    Der er også købt yderligere 8 GB Corsair Vengeance RAM, som dog først kommer mandag. Vildt overkill, da processoren kun er en i3 processor, men RAM-priserne er lave. Senere kan jeg flytte dem over i Corsair-kabinettet, når eller hvis jeg begynder at bygge denne, eller også opgraderer jeg til en hurtigere IVY Bridge processor, hvis Silverstone kabinettet forbliver min eneste pc. Der skal noget mere kraft til for at rippe og konvertere mine film senere hen.


    Det var alt for denne gang.


    Jørgensen

  • Der er nu to billeder mere i galleriet. Af HDD-skuffen og af det indre af kabinettet efter nedenstående ændringer.

    De ekstra 8 Gb RAM er monteret. Det gamle grafikkort er udtaget. Der er indkøbt 4 SATA-kabler på 20 cm., hvilket viste sig at være minimum, idet jeg har flyttet HDD nok en tak til venstre i kabinettet, men kabelføringen blev pænere deraf.

    Og vedr. HDD placeringen blev jeg glad for, at jeg havde investeret i en 3. blæser til fronten, idet hullet nedefra - som vist på billedet - er ret beskeden i størrelse. Det er så udmærket med ekstra køling der, så der trods alt kommer lidt luft forbi der også.

    Endvidere har jeg indkøbt et eksternt optisk Samsung SE-218 DVD-drev, som ved behov kan tilsluttes mediacentret. Så er jeg uden om, at det blev nødvendigt at montere SSD-disken lodret for at få denne tilsluttet et vinkelstik. Ripning af mine Blu-Ray film må så vente, til jeg har fået samlet en stationær pc igen.

    Sammenfattende vil jeg anbefale at købe et bundkort, hvor SATA-stikkene vender lodret og ikke ud til siden, som det er tilfældet på mit ASUS P8Z68-V Pro bundkort. Så hellere lidt mere kabelrod, og det er ulig nemmere, selvom man så skal huske at tage højde for et evt. grafikkort over stikkene, hvis dette også skal monteres.

    Alternativt sørge for, at SATA-kablerne er let bøjelige. Her har jeg ved det seneste køb fået en god kraftig kvalitet fra Deltaco til kun 25,- kr. pr. kabel endda.

    Det nuværende setup bliver nok, som det er i et stykke tid pånær anskaffelse af et grafikkort, så både tv og monitor kan fodres digitalt. ASUS P8Z68-V Pro bundkortet er forberedt for Ivy Bridge, så jeg ville kunne bruge det fremover i en stationær pc. Det ville derved være en mulighed at købe et lidt mere medgørligt bundkort til Silverstone GD08 kabinettet.
    Omvendt fungerer det nu, og jeg har da kigget lidt - læs meget - på ASUS Z77-serien til Corsair-kabinettet, så at flytte ASUS P8Z68-V Pro bundkortet nok en gang ender det nok med, at jeg vil undlade.

    Mvh. Jørgensen