Opsætning af bundkort og BIOS

  • Hej



    Jeg har haft problemer med at formattere. Jeg
    har 3 HDD, men to af dem er ved at stå af. I Diskhåndtering ser det ud sådan
    her. OS (XP) ligger nu på 2 drev nu. D: og C:, og jeg bruger D:, E: og C: er RAPTOR diske 10000 RPM og det er
    dem som er ved at stå af.




    Disk 0 : E: I orden (aktiv)



    Disk 1 : D: I orden (Boot)



    [font='&quot']Disk 2 : C: I orden (system)[/font]




    OS lå oprindeligt på Disk 0 C:, som nu er
    Disk 2 C:. Grunden er at jeg kun kan instal. OS hvis Disk 2 C: er aktiv. Jeg
    har prøvet at afinstallere den fysisk så kun den jeg ville have OS på var i Pcen,
    men så fik jeg meddelelsen ” NTLDR mangler tryk ctrl/alt/delete for at
    genstarte). Jeg fik så et råd om at jeg skulle kopiere NTLDR og en anden fil
    til roden af den disk. Men hvordan gør jeg det. (hvad er roden af disken). Jeg
    har også prøvet at have alle 3 diske i og alle formatteret. Når jeg så vil
    installere OS på den disk som virker, for jeg beskeden ”Programmet kan ikke
    installere XP på denne partion, opret en ny etc.” Jeg skal så gå tilbage til
    siden før, hvor der er mulighed for at oprette en partion ved at trykke 0. Men
    det kan jeg ikke. Jeg kan kun få lov til at oprette en partion eller installere
    på den som er ved at stå af. Og det gør jeg så. Bagefter kan jeg få lov at
    installere OS på D: også. Status nu er så at OS ligger på både C: og D:, men
    hvis jeg nu bruger Killdisk igen og dræber C: så vil den kun starte fra CD. Jeg
    har nemlig prøvet en gang.




    Derfor har jeg nu købt 2 nye diske.




    SSD 120 GB OCZ Agility 3 Series og



    2 TB Seagate Barracuda ST2000DM001



    Og jeg vil fortsat bruge den som stadig
    virker :



    1 TB SAMSUNG HD103UJ




    Hvordan skal jeg nu sætte mit bundkort op, så
    det og diskene kører optimalt uden problemer ?. BIOS og RAID tænker jeg på, og
    som jeg ikke har forstand på. Og hvordan opdattere jeg BIOS først ?. Mit bundkort
    er :




    ASUS Rampage Formula ( ser ud som følger i
    Belarc Advisor)



    Board: ASUSTeK Computer INC. Rampage Formula
    Rev 1.xx


    Serial Number: MS1C83BZFL00810


    Bus Clock: 333 megahertz


    BIOS: American Megatrends Inc. 0308 04/03/2008




    Kan nogen hjælpe ?

  • Jeg skriver jo at jeg ikke har forstand på Raid og bios. Det er jo ligesom derfor jeg spørger. Så i stedet for at spørge om hvorfor. Så kom venligst med noget konstruktivt !!!!!!!!

  • hvis du ikke har forstand på raid. og bare har hørt nogle snakke om raid. så skal du ikke køre raid så nemt er det. google det læs om det og når har arbejdet lidt for det selv. kan du vende tilbage. jeg gider ikke bruge min tid på at hjælpe folk som ikke aner en skid om hvad de snakker om. og når man så prøver at hjælpe alligevel bliver man svinet til.


    http://www.lmgtfy.com/?q=what+is+Hardware+raid

  • Her er en god og simpel guide til at sætte raid op med forklaring på de forskellige måder at gøre det på


    Link


    Det hele afhænger lidt af hvordan du vil gøre det.


    1. vil du have en opsætning hvor du bruger en disk til OS, og så med de 2 nye diske i raid 0 til spil og lager ?
    gør du det, så starter du med at sætte den disk til hvor du vil have OS på og installerer og opdaterer windows fuldt. Sæt de 2 andre diske til og ind i bios og sæt din raid 0 op ved at markere de 2 diske som skal være en del af arrayet, formater dem og alt er klart.


    2 eller vil du have et stabilt raid system hvor du bruger alle 3 diske i opsætningen ?, er det den opsætning som du vælger så ville jeg vælge raid 5 hvis ellers alle 3 diske har samme størrelse og hastighed, da du med den opsætning kan skifte en disk ud hvis den står af, uden at skulle starte forfra hvis en disk skulle stå af.


    Hvad angår din bios, så ind på Asus website og find dit bundkort, sidste nye bios ligger under downloads og der ligger osse værktøjer til at flashe med, så er det bare at gå igang.
    evt. kan du søge efter en guide på youtube, så du kan se hvordan man gør, men det er egentlig en ganske simpel affære.


    Nu så jeg lige, at du har en SSD, så knald du OS ned på den først, så brug de 3 andre diske i en opsætning.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mange tak til EBO. Endelig et velformuleret, konkret og brugbart svar. Jeg vil følge dit råd, og sætte kalorius op i RAID 5.

    fjols. helt seriøst. hvor svært er det at google sig frem til et svar inden man går ind på et forum og stiller dumme spørgsmål ? og der efter whine over man ikke aner en skid om hvad men faktisk vil frem til. seriøst tag dig da lige sammen. fatter ikke at ebo gider at bruge tid på at hjælpe dig. men det er jo op til ham.


    udover det så bruger man identiske diske til et raid 5 ellers ryger 50 % a pointen ved at lave et raid 5.
    og så håber jeg virkelig at du har en ordenlig raid controller ellers kan det igen være ligemeget

  • Jeg ville selv vælge Raid0 for bedst performance men hvis det bare er til lager eller backup så er de andre også fine :-)

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Du har 3 forskellige diske:
    2 magnetiske på henholdsvist 1 Tb og 2Tb
    1 ssd med 120 Gb


    Dem kan du ikke sætte op i raid ! af flere grunde: magnetiske skal køre sammen med magnetiske, men de er slet ikke lige store, så det kommer der 2Tb ud af. Så mister du 1 Tb og får 2 Tb lidt hurtigere. 8)
    SSD kan sidde i raid med ssd. Men generelt er det vist en dårlig ide. Dels er en ssd allerede opbygget indeni med raid imellem ram-kredsene, dels er tilliden til ssd vist ikke så stor, at man vil tage risiko med raid0, da de allerede performer udmærket enkeltvist.

  • Ja jeg ved godt jeg ikke kan køre RAID med de diske. Jeg skrev jeg ville køre raid 5 fordi Dopess irriterede mig ved at være så arrogant og bedrevidende. Jeg skriver om nogen kan hjælpe mig med at forklare hvordan jeg kan køre raid og opdatere bios, og så spørge han fan... hvorfor jeg vil gøre det, i stedet for at komme med noget konstruktivt.
    Sagen er at jeg er ved at købe et ASUS Z77 Sabertooth og har set you-tube med rewievs af det, og her taler de om raid opsætninger, og da jeg ikke har forstand på det, ja så spørger jeg....

  • Ja jeg ved godt jeg ikke kan køre RAID med de diske. Jeg skrev jeg ville køre raid 5 fordi Dopess irriterede mig ved at være så arrogant og bedrevidende. Jeg skriver om nogen kan hjælpe mig med at forklare hvordan jeg kan køre raid og opdatere bios, og så spørge han fan... hvorfor jeg vil gøre det, i stedet for at komme med noget konstruktivt.
    Sagen er at jeg er ved at købe et ASUS Z77 Sabertooth og har set you-tube med rewievs af det, og her taler de om raid opsætninger, og da jeg ikke har forstand på det, ja så spørger jeg....

    nej sagen er at din post ser ud som om at den er skrevet af en 5årige. så når du stiller et spørgsmål på den måde må man hellere dubble check at du faktisk er sikker på at det nu snakker om også er det du mener. har været i det her fag så mange år og har set det så mange gange at der kommer sådan tosse og vil ha en ting som han faktisk ikke aner hvad er og så bagefter var det slet ikke det han skulle ha. FREAK !