Netværks problemer/opgave

  • hejsaa


    jeg står i et stort dillemma mht. til en opgave jeg har fået ved en god kammerat som er landmand.


    han har et stuehus og en stald hvor der er godt 100 meter imellem dem. der er frit udsyn mellem dem dvs. INGEN trær. KUN luft.



    de har før kørt med 2 antenner men der er udfald konstant. så det vil de gerne lave om. da der er styrring på foderanlæget/vandanlæget. (vi snakker over 200 køer)



    da huset blev lavet blev der lagt en 10 ledet gul telefon kabel. som de ikke kunne få til at fungere med netværket.


    og det er jo meget simpelt. kabelt er IKKE parsnoet så det dur jo ikke.



    HVAD skal vi gøre?


    kan man få en form for Adsl switch således de kun har 1 modem men det signal der sendes/modtages der overfra er i ADSL form. som jo sagtens kan køres i det kabel.


    eller skal man have en meget effektiv retningsbestemt antenne. (hvilken kan levere denne, har søgt mig lidt rundt)



    dette er et STORT problem da hvis der kommer fejl på anlæget skal han modtage en besked således han kan rette op på fejlen således køerne har det bedst muligt.


    hvis en netværksnørd kunne hjælpe ville det hjælpe mig meget!

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • Den optimale og sikkert også billigste løsning er at grave et kabel ned. Jeg går også ud fra at han som landmand selv har mulighed/materiel til at grave at kabel ned. Når/hvis der graves så smid 2 Cat6 kabler i en fast rør, så er det også rimeligt sikret i fremtiden.


    Der findes flere radiomuligheder men de er rimeligt pebrede hvis det skal fungere ordentligt.


    /ask

  • Den optimale og sikkert også billigste løsning er at grave et kabel ned. Jeg går også ud fra at han som landmand selv har mulighed/materiel til at grave at kabel ned. Når/hvis der graves så smid 2 Cat6 kabler i en fast rør, så er det også rimeligt sikret i fremtiden.


    Der findes flere radiomuligheder men de er rimeligt pebrede hvis det skal fungere ordentligt.


    /ask

    nu husker du at jeg har skrevet at der er over 100 meter mellem huste og stalden. dvs inden vi er færdig inden hvor stedet skal være der kablet 130 meter og maks på et netværk er 100 meter eller 105 mener jeg.


    der efter kan der opstå signal fejl og udfald.
    så vil mene det ikke er en løsning


    hvor imod hvis jeg kan få noget så signalet beholdes i ADSL form så kan det jo sendes over flere 100 meter uden problemer. og at grave et nyt ned er ikke en mulighed da der forand huset (imellem gårene er en indkørsel samt en 4 meter bred asfalt vej.

    Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

  • hmm... uden at vide hvordan systemet er bygget op nu er det svært at give et kompetent forslag til alternativer. og cat6 har en for kort rækkevidde (100m)


    1. retningsbestemte antenner, hvis ikke de var det i forvejen.
    2. cat6 med en repeater på halvvejen, ved dog ikke kom man kan få repeaters i vandtæt kasse til at grave ned, men bestemt en mulighed hvis man kan. Alternativt kan du tage et kig på cat6a standarden, den er dog endnu ikke udbredt.
    3. Diverse former for laserbaseret kommunikation er på markedet, og har gerne en rækkevidde på flere kilometer, det kræver dog en vis præcision at sætte op, og kan self. få udfald hvis noget blokerer lyset (regn, flyvende blade fx.)
    4. fiberkabel. Mens det er dyrt (på den anden side af 10k), kan det meste fiberoptik klare en rækkevidde på mange kilometer. Samtidig er det en ret fremtidssikker løsning, da fiber ligeledes kan overføre enorme mængder data.
    5. Seperat internetopkobling: En opkobling til hus og stald, forbundet over VPN. Koster mere pr. måned, granted, men forbindelsen til stalden skal til gengæld heller ikke være stor. især hvis robotterne kører med langsommere standarder som fx. RS232...


    lige hvad jeg havde nu :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • måske er det her helt skudt forbi alt, men jeg kom til at tænke på at jeg personligt har 2 dynamiske ip-adresser som jeg får fra TDC og i Teorien vil jeg da tro at jeg kan koble 1 stk adsl moden på hver af mine tlf stik, på den måde tager hvert model en ip.


    Det som så er min ide er og forbi deres indgående tlf/adsl ledninger med det gule kabel som allerede er lagt ned, så kommer signalet over i stalden som et adsl signal.


    Ved som sagt ikke om det kan lade sig gøre, det var bare en tanke jeg lige fik =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • måske er det her helt skudt forbi alt, men jeg kom til at tænke på at jeg personligt har 2 dynamiske ip-adresser som jeg får fra TDC og i Teorien vil jeg da tro at jeg kan koble 1 stk adsl moden på hver af mine tlf stik, på den måde tager hvert model en ip.


    Det som så er min ide er og forbi deres indgående tlf/adsl ledninger med det gule kabel som allerede er lagt ned, så kommer signalet over i stalden som et adsl signal.


    Ved som sagt ikke om det kan lade sig gøre, det var bare en tanke jeg lige fik =)


    Det kan man ikke, man kan kun anvende et modem per xdsl linje.
    Istedet kan man ofte have flere linjer ind (som man naturligvis betaler for), men så er vi ude i en ekstra linje alligevel og så er det nok ikke det bedste løsning under alle omstændigheder.
    Men kig på foxx's post, det virker som nogle gode bud.


    Med hensyn til at køre egen dsl over de overskydende ledere på det eksisterende kabel, tror jeg du skal opgive det, det afhænger af om firmwaren på modemmet /modemrouteren kan indstilles til at fungere ligesom en internet udbyders dslam og det er næppe billigt (men prøv at spørge nogle netværks fabrikanter, hvis de kan bliver der sikkert heller ikke skiltet med det). (se evt. denne post: LINK)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja, sorry fik læst lidt skævt...


    Der er kommet mange gode løsninger, men hvordan var det med den originale installation - var det retningsbestemte antenner?


    Jeg har ikke noget med dem at gøre, men det ser ud til at http://www.wifi-shop.dk/index.php har en del retningsbestemte antenneløsninger der burde kunne opfylde behovet. Eventuelt nogle "Airmax " systemer.


    Der vil altid være større risiko for udfald for trådløse systemer, men hvis der er line-of-sight mellem de to destinationer burde det kunne sættes op til at fungere.


    /ask

  • 90m cat6 repeater 90m cat6. eller fiber. bare husk fiber er en dye men fremtids sikret Løsning. fordelen ved fiber er også at du ikke render ind i støj problemer fra andet elektiske udstyr der måtte være i nærheden. det gør du både med Wireless og med kabel.

  • 90m cat6 repeater 90m cat6. eller fiber. bare husk fiber er en dye men fremtids sikret Løsning. fordelen ved fiber er også at du ikke render ind i støj problemer fra andet elektiske udstyr der måtte være i nærheden. det gør du både med Wireless og med kabel.


    En ekstra fordel ved at anvende fiber, er at man ikke risikerer at eventuelle spændingsforskelle på de to sider af netværkskablet, bliver udlignet over det.
    Et eksempel kunne være ved et lynnedslag.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM: dobbeltnegering ().

  • En ekstra fordel ved at anvende fiber, er at man ikke risikerer at eventuelle spændingsforskelle på de to sider af netværkskablet, ikke bliver udlignet over det.
    Et eksempel kunne være ved et lynnedslag.

    Nemlig.


    Det eneste minus ved fiber er prisen. køre selv fiber internet. og har betalt kassen for pigtails så jeg kunne få fiber direkte i min server.