Setup af Corsair H100 & Corsair 500R med fokus på lydløshed

  • Hej drenge,



    Jeg håber i kan hjælpe mig med følgende opsætning:
    Jeg har investeret i et Corsair 500R kabinet og en H100 vandkøling med medfølgende 2x120mm blæsere. Derudover har jeg købt 2xNoctua NF-P12 (ligeledes 2x120mm, 1300cfm) , bare for hvis man kunne sænke lydniveauet med nogle bedre blæsere. Er åben for muligheden om at købe flere af den slags hvis det vil gøre en generel forskel.
    Sagen er at computeren står i et skab fra Ikea, kaldet VIKA Alex, og der er for så vidt kun plads til at kabinettet kan køle forfra og til dels fra oven, da kabinettet er 50 cm dybt og selve skabet er 58 cm. Dvs det kommer til at stå helt op af bagpladen. Der er selvfølgelig mulighed for at bore huller i skabet hvis det er nødvendigt, men så gerne at det kunne undgåes.


    Kabinettet:
    Lige nu er der 2x120mm i fronten (hvor der er plads til en herrens masse harddiske - jeg har kun én ssd som styresystem, så alt dette kan fjernes), plads til 2x120mm i toppen hvor vandkølingen også monteres. Derudover er der plads til en ekstra køler i bunden, og så er der endeligt 1x120mm bagud. Dertil kommer der en 200mm sideblæser som blæser udad.
    Er der nogle kloge hoveder derude som kan komme med det bedste bud på det mest lydløse setup? Jeg vil gerne overclocke cpu'en, men det vigtigste er at det er stille som muligt, da det står i mit soveværelse.
    Jeg har rodet rundt i mange guides på nettet, men mange af dem virker til at fokusere på at smide luften bagud, hvilket som sagt ikke kan lade sig gøre (ikke med mindre jeg vil have skidtet til at brænde sammen igen) Skriv endelig hvis i har spørgsmål.


    Venlig hilsen Anders :)

  • h100 i toppen så blæserne skubber den varme luft op. så smider du 1 blæser i fronten der suger ind og hvis du har et grafikkort der skal køles så en i bunden der suger ind ellers så op i fronten med den. noctua er nogle dejlige blæsere men de er pænt dyre.
    jeg tror at det der lamer mest i dit system nok er standart blæserne på din h100 skift dem med noget somdem her
    er det ikke et dejligt kabinet?


    //pwe

  • Mange tak for dit svar!
    Jeg overvejede også at købe GT'eren, men komplett have Noctua'en til 135, og havde alligevel betalt fragten :) Men det lyder meget fornuftigt, i så fald vil jeg overveje at købe to ekstra som erstatning til H100'eren, som det var havde jeg bare tænkt mig at smide noctuaerne i den.. men vil klart foretrække at investere noget mere og få et mere lydløst kabinet.
    Jeg synes som sådan at det er det fedeste kabinet jeg nogensinde har haft, jeg har ikke lige fået installeret det hele endnu, da jeg lige ville være helt sikker på de enkelte ting skulle være - jeg ved ikke helt om jeg fortryder at jeg ikke købte det i hvid, men det er jo som sådan kun en fejl fra min side og ikke fra deres ;) Har aldrig gjort det så meget i kabel management, men med det her er det jo en leg :)

  • Hej igen,
    Nå, nu fik jeg endelig skidtet samlet.. jeg ved ikke helt hvad jeg umiddelbart skal synes, ud over at det larmer rigtig meget. I hvert fald væsentligt mere end det gamle setup. Har bestilt 3xscythe, to til h100'eren og en til bunden, men jeg ved ikke om det er overkill med alle de blæsere.. uanset hvor stille de er så må de jo samlet set give noget lyd fra sig. Og jeg har ikke engang sluttet 200mm køleren til endnu. Tror du at blæsere på 1150 giver en væsentligt dårligere ydelse end 1850? Jeg regner ikke med at køre grafikkort som er vildere end et 7850.

  • jeg har købt en blæser styring mit kabinet, og selvom jeg havde lydsvage blæsere virker det faktisk meget lyddæmpende at skrue ned for dem, om de er skruet ned eller kører fuldt giver ca. 5 grader i forskel

    Intel® Core i7-2600K Processor
    ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
    Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler
    XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
    Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5" SATA 6
    XFX ProSeries Core Edition 750W
    Corsair Carbide 400R Midi Tower
    ASUS BW-12B1LT, Blu-Ray Writer SATA

  • Mange tak for dit svar!
    Jeg overvejede også at købe GT'eren, men komplett have Noctua'en til 135, og havde alligevel betalt fragten :) Men det lyder meget fornuftigt, i så fald vil jeg overveje at købe to ekstra som erstatning til H100'eren, som det var havde jeg bare tænkt mig at smide noctuaerne i den.. men vil klart foretrække at investere noget mere og få et mere lydløst kabinet.
    Jeg synes som sådan at det er det fedeste kabinet jeg nogensinde har haft, jeg har ikke lige fået installeret det hele endnu, da jeg lige ville være helt sikker på de enkelte ting skulle være - jeg ved ikke helt om jeg fortryder at jeg ikke købte det i hvid, men det er jo som sådan kun en fejl fra min side og ikke fra deres ;) Har aldrig gjort det så meget i kabel management, men med det her er det jo en leg :)

    Jeg havde en H100 i en Corsair 650, og skiftede hele lortet ud, fordi det simpelthen larmede for meget. Jeg havde to Gentle Typhoon´s på radiatoren, og en blæserstyring til samtlige blæsere. Lige meget hvad jeg gjorde, så larmede det stadig.
    Jeg har en idé om, at det muligvis er selve grill´en i toppen af kabinettet der gør, at den larmer.
    De 200mm der kommer med kabinettet er noget lort - for at sige det mildt. Jeg ved så ikke om det er de samme i 500R og 650D.
    Jeg skiftede kabinet og køling ud med det i min signatur og dét fjernede altså støjen.

  • For det første.. Noctuas blæsere er bedre end scythe - det har jeg personligt konstateret flere gange ( og flere af mine HW-kammerater).


    Dernæst - H100 er ikke lavet for at være stille, den er lavet for vild køling. En Noctua NH-D14 er et bedre valg, da den ikke har en pumpe der larmer. Radiatoren på D14'eren er også bedre optimeret til langsomme blæsere, i modsætnig til H100.


    Dernæst - sæt blæserne i blæsersrikkene i bundkortet. Så kan du bedre styre hastigheden på den, uden at bruge penge på en blæserstyring. (kræver noget bundkortssoftware)


    Kabinettet er altid godt at lyddæmpe med lyddæmpende materiale. Og luk ALLE huller i kabinettet, som der ikke sidder blæsere i.


    Mine blæsere kører omkring 300RPM i idle men spinner op til 800 når jeg bruger prime95. Og det er i en gammel Antec P182 med Noctua P12 blæsere og en Noctua D14 cpu køler (her på sidder 2 Noctua F12 PWM blæsere). Det er alt samme med en Intel Core i7 2600K @ stock.


    Det eneste der larmer ved mig er mine lager harddiske og mit grafikkort (dog kun når GPUen arbejder og der har jeg alligevel skruet helt op for Logitech Z-5500 højttalerne.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hej drenge, tak for feedback.
    Efter en del frem og tilbage med systemet endte jeg med at sætte nogle 12V->5V ledninger til scythe blæserne i toppen så de skulle gerne køre ved omkring 1000 rpm, og hele systemet er praktisk talt lydløst nu, når computeren laver ikke specielt krævende opgave. Ja, det skulle da lige være pumpen i h100, som larmer helt ustyrligt. jeg har haft fat i sælger, og de vil gerne ombytte den.
    Til andre som har lydproblemer med pumpen - så er det ikke meningen den skal sige noget som helst. Ifølge praktisk talt alle forums som har haft fat i problemet, så er det at pumpen skal køre omkring 2000 rpm, men det er afhængigt af ens strømforsyning hvor hurtigt den faktisk kører, og hvis den fx er 12,5 volt i stedet for 12 så kører den i mit tilfælde 2200 og larmer som en syg abe i et bur (billedligt talt, selvfølgelig).
    Der er flere løsninger på dette - enten at sætte pumpen direkte til en 30watt blæserstyring og så regulere strømtilførslen så den kører på 90-95%, at lave et diode-mod som gør det samme eller prøve at få modellen byttet. Desværre kan jeg ikke se hvordan en ombytning kan ændre på noget, med mindre corsair har arbejdet med problemerne.
    Jeg vender tilbage når jeg har fået den ombyttet.

  • Har kigget lidt på NH-D14, og jeg kan godt se hvad du mener. Det er noget jeg klart vil overveje hvis den næste h100 jeg får ikke virker. Så behøver jeg for så vidt heller ikke have scythe blæserne i toppen til at køre, tænker jeg. Jeg ville virkelig gerne have en løsning hvor jeg både kan lave et moderat overclock på 4ghz+, uden at den larmer, men hvis det indebærer en (for mig uoverskuelig) mængde vandkøling som skal vedligeholdes, så må en luftkøler som Noctua'en være det bedste bud.

  • Altså det er jo noget du skal høre op med dig selv. Vil du have det lydløst eller vil du have ydelse. Det er enten eller. Det er en balance du skal finde her.


    Men altså min opsætning er lydløs i daglig dagen (fordi blæserne kølere helt nede på 300 RPM), men hvis jeg lige pludseligt har brug for regnekraft, så kan jeg aktivere en OC-profil i BIOS og så sætter jeg blæserne op i hastighed - det hele sker gennem software der følger med bundkortet.


    Nu bruger jeg et ASUS P8P67 Deluxe og hertil får man AI Suite II.(følger med alle moderne ASUS bundkort). Her i er der et stykke software der hedder Fan Xpert. Ganske smart til at regulere blæserne (kræver de er sat til bundkortet.


    Der findes helt sikkert ligende til hvad end du har.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650