Kodeord på ekstern harddisk. Hvordan?

  • Hej Tweakers
    Jeg har lige været ude og købe et kabinet til en 2.5 tommer harddisk jeg havde til at ligge fra en bærbar computer jeg en gang havde.
    Jeg har en Western Digital 1tb ekstern harddisk når man sætter den til som kommer og spørg efter en kode før man kan få adgang til den.
    Jeg leder efter et stykke gratis software der kan sætte kode på min nye ekstern harddisk, og muligvis krypterer dens partion, men er ikke et must. Jeg gider ikke software som først skal installeres på forskellige computer da jeg flytter den meget rundt mellem andre computere.
    Så er der nogen der kender noget gratis software jeg kan bruge?
    :thumbsup:

  • Du kan bruge TrueCrypt til at lave en (stor) del af harddisken krypteret, og så har du bare selve programmet liggende på den "åbne" del.


    /ask

  • Ja jeg må også melde mig på Truecrypt holdet. Har tidligere haft min studiebærbar krypteret i løbet af et semester og det fungerede udmærket.


    Som Jakob siger - to partitioner. Den ene skal være på .. en små 100mb? til Truecrypt programmet, og så resten skal være én stor truecrypt partition som skal låses op ved brug.


    Dog to ting du skal være obs på.


    1. Kryptering nedsætter læse/skrive hastighed - så du skal nok ikke bruge dem til at flytte backup af spil eller lign. over hvis du er den utålmodige type (kommer an på processor og harddisk interface/læsehastighed)


    2. Hvis du bare hiver harddisken ud af USB stikket så kan der vist opstå problemer i Truecrypt. Den foretrækker at lukke ordentligt (kan være jeg husker forkert - er et stykke tid siden)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |