Memory upgrade på Netbook

  • Hey tweakers :)


    Jeg har for nyligt anskaffet mig en Packard Bell Dot SE 456NC, og har tænkt mig at opgradere fra dens nuværende 1GB til noget mere kapacitet.


    Mit problem står nu i, at jeg ikke er 100% sikker på hvilken type ram det skal være (Info om computeren er nærmest umulig at finde på nettet...?), og også hvor mange GB jeg maksimalt kan installere i den...


    Jeg har haft computeren åben for at kigge efter antallet af ram slots (der forefindes kun en enkelt, så ram-blokken skal udskiftes :/ ), ved samme lejlighed noterede jeg mig hvilken blok der allerede er installeret, det er en blok af navnet "Unifosa" med modelnummeret GU672203EP0200, af hvad jeg har kunnet google mig til, så er det en PC3-10600 på 1333mhz med 1GB størrelse.


    Jeg har konkluderet at det må være en 204 pins SO-DIMM der sidder i den, ud fra de billeder på EDBPriser (placeringen af hullet ved connectoren)



    Men er der nogen der har en ide til hvor, eller hvordan jeg kan finde ud af den maksimalt understøttede mængde ram? Jeg vil helst have så mange GB i som muligt ^^



    På forhånd tak
    Lyngze

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Tjaaa.... du kan jo prøve at se på Packard Bells hjemmeside og se om de har noget info omkring opgraderinger.
    Du kan eventuelt også prøve at hente programmet CPU-Z, så kan du få lidt mere information om computeren.


    Men så vidt jeg kan se er det en netbook, så vidt jeg kan se er de fleste Atom processorer begrænset til maks. 2GB RAM.


    Men prøv lige at køre CPU-Z, så kan du se hvilken CPU der sidder i den osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Der sidder en Intel Atom N450 (ifølge CPU-Z), eller en N455 (ifølge det klistermærke udenpå) i den.


    På Packard Bells side, kan jeg kun se en 2GB klods, og mærkeligt nok er det kun en PC3-8500 på 1066mhz?


    Hvor at dem der sidder i, er 1333mhz (http://www.pchub.com/uph/lapto…200-DDR3-RAM-1333MHz.html)...


    (Screenshot fra CPU-Z)
    [Blocked Image: http://imageshack.us/photo/my-images/46/ramw.png/]

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

    Rettet en gang, sidst af Lyngze ().

  • Ok, for en N455 er det maks. 2GB jf. ark.intel.com


    Det med frekvensen skal du ikke tage dig af, det betyder bare at rammene bliver clocket til noget lavere, end det de egentligt kan tage maksimalt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Det med frekvensen skal du ikke tage dig af, det betyder bare at rammene bliver clocket til noget lavere, end det de egentligt kan tage maksimalt.


    Betyder det så, at mine ram pt. ikke kører de 1333mhz som de egentligt kan, men derimod en lavere hastighed? Eller er jeg tager jeg fejl? :P

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lyngze


    Betyder det så, at mine ram pt. ikke kører de 1333mhz som de egentligt kan, men derimod en lavere hastighed? Eller er jeg tager jeg fejl? :P


    Ja sandsynligvis, jeg vil endda mene at du kan se det i CPU-Z.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hmm... synes det ser ud som om CPU-Z modsiger sig selv?
    [Blocked Image: http://img508.imageshack.us/img508/4642/ramfg.png]


    På min stationær kan jeg se mine ram hastigheder (den siger dog 800mhz men er med en FSB : DRAM ratio på 2:10, hvilket jeg forstod sidste gang som om at de gerne skulle køre 1600mhz...)


    Det ser dog imidlertid ud som om at det ikke er muligt at se ram hastigheden på netbooken? Og ydermere, så står det også som om det kun er DDR2 ram? :boxed:


    Er det CPU-Z, der er gal på den, eller er det min netbook der ikke lever op til standarden? :ohmy:

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

    Rettet en gang, sidst af Lyngze ().

  • Hvis jeg skulle gætte, så ligner det at CPU-Z ikke helt kan identificere det ordentligt.


    Du bør i hvert fald kunne tage udgangspunkt i de RAM der sidder i computeren nu, og de skulle være DDR3 RAM, hvis det du har oplyst er korrekt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ifølge det klistermærke der står på ramblokken, og hvad CPU-Z siger, så er model nummeret på Unifosa rammene ihvertfald korrekte... Det er så ikke til at sige om det så rent faktisk er de ram som siden linker til, men er sikker på at det er DDR3 ram af typen 204 pins SO-DIMM i det mindste :P


    Så selvom jeg får købt mig nogen ram af for høj hastighed, så vil de vil bare køre med den hastighed, der maksimalt er muligt for bundkortet?

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lyngze
    Ifølge det klistermærke der står på ramblokken, og hvad CPU-Z siger, så er model nummeret på Unifosa rammene ihvertfald korrekte... Det er så ikke til at sige om det så rent faktisk er de ram som siden linker til, men er sikker på at det er DDR3 ram af typen 204 pins SO-DIMM i det mindste :P


    Så selvom jeg får købt mig nogen ram af for høj hastighed, så vil de vil bare køre med den hastighed, der maksimalt er muligt for bundkortet?


    Det er nærmere en begrænsning for CPUen (fordi der sidder hukommelsescontrolleren), men ja det skader ikke at købe nogle PC3-10600 RAM, selvom de så kommer til at køre som PC3-8500 (faktisk vil jeg sige at det er fjollet at købe PC3-8500 RAM som det er nu, pga. priser og generel udbredelse).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja lige præcis... PC-10600 koster vist endda mindre end de billigste PC3-8500 o.O
    Eller ihvertfald meget tæt på :P


    Men var mest om det så gjorde noget at købe de hurtigere ram :)


    Så tror jeg da bare at jeg vil få mig bestilt nogen ekstra ram, så Netbooken forhåbentligt kan håndtere lidt mere af gangen :P

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W