Højteknologisk drivhus

  • Hej Tweak
    I har altid herinde været klar på en snak :D om alt. Så derfor spørger jeg jer herinde hvad i syntes om min idé.


    Hvad syntes i om ideen ved at private kan eje et mindre højteknologisk drivhus?


    Det indebærer at det meste skal ske ved hjælp af robot teknologi og emner der skal tages hånd om er således: Vanding, fugtighed, lys, varme, hjælpemidler til plantens vokseevne (der kan gøres forskellige ting mekanisk), insekter og udyr, alarm og beskedsystem evt over sms.


    Det ejeren selv skal er: Plante, plukke og selvfølgelig fjerne døde planter.


    Det skulle gerne foregå således at en ejer kan regne med at efter der er plantet, vil huset klare resten selv.


    Grunden til ideen er, at jeg syntes frugt og grønt er dyrt, men det er jo så sundt og desuden smager det godt. En spaghettiret til 2-3 kan koste 25 kr for kød, 10 kr for spaghetti, 10 kr for dåse tomat og ønsker man de lækre grønne ting i som 8kr for 1 rød peber og 15 for et bundt porre eller andet godt. Det er lige før at man kunne halvere sådan en rets i pris hvis man havde tomat, peber og porre selv. jaja jeg ved godt man ikke bruger SÅ meget porre, men lad os bare sige 1/4 prisen faldet.


    Desuden er det 100% økologisk.


    Kunne det blive en dille? Tilføj gerne hvorfor og hvorfor ikke samt alder.

  • Er 24 og har aldrig ejet et drivhus, så det kan godt farve mit svar :) men jeg ville takke pænt nej til sådan et tilbud.. Et drivhus/urtehave for mig er netop at man selv skal ud og lue, vande og passe


    Og så tror jeg heller ikke helt på at økonomien hænger sammen.. Der skal dælme serveres mange spaghetti-retter for at tjene investeringen ind, tvivler på det ville være helt billigt at lave

  • Tja.


    Elsker god kvalitet og man kan godt kritisere kvaliteten af de vare vi finder vi supermarkeder, men synes også det er vigtigt at tænke på hvad det ville gøre ved økonomien hvis vi selv begyndte at lave grøntsager. Hvor skal vi så stopper? skal vi til selv at lave alt selv? Så er vi jo tilbage i stenalderen.


    Nej, vi skal komme videre og prøve at hæve kvaliteten af de vare der allerede findes på markedet. Bruge nogle penge ved at købe noget, så vi holder hjulene i gang.


    Desuden tror jeg ikke rigtigt på, at de penge man spare ved, at lave det hele selv kan betale for, at drivhuset passer sig selv. Alene i indkøb er det jo ikke tjent ind før der er gået MANGE år. Og så er der vedligeholdelse og drivselen af det bagefter.


    Vi har jo heller ikke alle sammen køer/grise/heste/får/kyllinger = KØD, gående hjemme i haven bare fordi at kød er dyrt i supermarkedet. Det ville sætte en masse i stå, og skabe en masse bøvl som ville tage tid - tid ud af vores arbejdsdag - og hvem skal så betale skatten??


    Nej selvom vi er i en "økonomisk krise", så burde vi stadig bruge flere penge på at købe KVALITET, for jeg synes det er synd at tale om pris, når man kan tale om kvalitet i stedet for.


    Hvis så halvdelen af landet får et af disse drivhuse, så vil prisen jo stige enormt for resten af dem som ikke vil - eller ikke har plads - til sådan et drivhus og skal handle ind i et supermarkedet.


    For dem som i forvejen har et drivhus, så er det jo mere hobby og fritid. Der er desuden rigtig mange af dem som mener at det er billigere og smager bedre end hvad der findes på markedet i dag, men i sidste ende tror jeg bestemt ikke det kan betale sig (set udfra den tid man os bruger på det) - men ser man det som en hobby, så skal man jo have lov til det.


    Hvad syntes i om ideen ved at private kan eje et mindre højteknologisk drivhus?


    NEJ er 21 år

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet 3 gange, sidst af gaming-king ().

  • Jeg tror ikke at mange (om nogen) af dem der har drivhus gør det for at spare penge. Grøntsager er ikke specielt dyre, og skal man have et stort udvalg s kræver det altså meget plads. En andet problem er at høstsæsonen er rimeligt begrænset, og nu har man jo efterhånden vænnet sig til at kunne få alt grønt frisk hele året.


    Dem jeg kender der laver lidt grøntsager selv (mig selv inklusive) gør det primært af 2 årsager:
    1) Det kan da være meget hyggeligt og lærerigt for ens børn
    2) Det smager bare bedre.


    Pris er her ikke et issue, og da slet ikke hvis timerne medregnes.


    /ask


  • +1


  • Tør man spørge hvor du handler? For i første omgang vil jeg foreslå dig at handle et andet sted, og spare halvdelen allerede der.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    En spaghettiret til 2-3 kan koste 25 kr for kød, 10 kr for spaghetti, 10 kr for dåse tomat


    500g oksekød koster ca. 30 kr.
    En pakke spaghetti koster ca. 10 kr. - der er nok til 5-6 personer.
    En dåse hakkede tomater koster 5 kr.



    Quote

    Oprindeligt indlæg af SimonthkDet indebærer at det meste skal ske ved hjælp af robot teknologi og emner der skal tages hånd om er således: Vanding, fugtighed, lys, varme, hjælpemidler til plantens vokseevne (der kan gøres forskellige ting mekanisk), insekter og udyr, alarm og beskedsystem evt over sms.


    Fordi noget sker automatisk, gør det IKKE til en robot! En robot har en manipulator, og det er dermed en robot hvis den har en vandkande i hånden - er det blot et drypsystem, så er det bare en automatisk vander.



    Quote

    Oprindeligt indlæg af SimonthkDet ejeren selv skal er: Plante, plukke og selvfølgelig fjerne døde planter.


    .. og nippe sideskud, luge ukrudt og binde planter op. Sådan set det der er lettest, vil du gøre automatisk.


    Varme reguleres automatisk i dag i langt de fleste drivhuse. Der sidder en lille cylinder som udvider sig når det bliver varmt nok, og så åbner den en vindue (eller flere) i toppen af drivhuset - og lukker det igen når det bliver koldere. Lyset kommer fra solen - vil man til at tilføre kunstigt lys, så stiger prisen for det man gror MEGET. For at dække et lille drivhus, så skal der bruges 1000-1500W. Med blot 4 timer om dagen, så koster det 8-12 kr. pr. dag!



    Så tror jeg det vil blive en "dille"? Nej, på ingen måde. Jeg er 23 år og mine forældre har haft drivhus så længe jeg husker, så det havde jeg også indtil jeg flyttede. Savner jeg det? Nej. Kunne jeg finde på et købe et? Nej.