Lynchee - købes hvor?

  • Nogle der ved hvor disse frugter kan erhverves? Der er vel ingen supermarkedskæde som har dem i fast sortiment?


    Jeg har før haft fundet dem i Bazar Fyn, men det var ingen sidst. Måske er der forskel på hvornår på sæsonen de kan skaffes?


    Jeg kommer lidt rundt over det hele, så hvor i landet er næsten lidt irrelevant.

  • Fandt det her på Wikipedia: Frugterne er modne ca. 100 dage efter blomstringen, dvs. løbende fra juli til oktober.


    Så hvis butikkerne har dem nogensinde må det næsten være nu.. Jeg har desværre ikke set dem nogle steder for nyligt, men jeg er ret sikker på de kan findes i Inco i Kødbyen

  • Jeg tænkte også på Bazar Fyn, da jeg læste det. Og det kan være det ikke var sæson for dem da du var der, som Karga skriver. Så tag at prøv der igen. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Fandt det her på Wikipedia: Frugterne er modne ca. 100 dage efter blomstringen, dvs. løbende fra juli til oktober.


    Så hvis butikkerne har dem nogensinde må det næsten være nu.. Jeg har desværre ikke set dem nogle steder for nyligt, men jeg er ret sikker på de kan findes i Inco i Kødbyen


    Jeg var derovre midt i Juli - så det er muligt at jeg er kommet lige akkurat for tidligt.


    Men tak for svarene og det må du meget gerne Bubbi. :cheers:

  • de kan fås året rundt og jeg ved bilka har dem eller de havde sidst jeg var der og måske super best på mågebakken eller irma men ellers er det og prøve nogle af de gode grønthandler lad være med og handle i bazaren når det er frugt og grønt det er ikke ret god kvalitet og hele lortet er købt i hamborg find hellere en lille god lokal grønthandler der har gode danske vare.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af vanto
    ....der har gode danske vare.


    OP leder efter Lynchee's. Hvad skal han så med gode danske varer? Ellers kan vi nok noget af vejen være enig.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    OP leder efter Lynchee's. Hvad skal han så med gode danske varer? Ellers kan vi nok noget af vejen være enig.


    /ask


    Kan man overhovedet få danske lychees?


    Og hedder det ikke Lychee og ikke Lynchee?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Det kan staves på mange måder, bl.a. lychee. Fælles for dem er dog at det er uden n. Og nej man kan ikke få danske lychee. Så er det ihvertfald ihvertfald en lille producent eller en privat der laver dem.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Nu har jeg kigget denne tråd et par gange og er nød til at høre hvordan de smager?


    Wiki skriver noget med "parfumeret" :crazyeyes:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Nu har jeg kigget denne tråd et par gange og er nød til at høre hvordan de smager?


    Wiki skriver noget med "parfumeret" :crazyeyes:


    Syns det er svært at beskrive, men de er meget faste i kødet og har en meget sød smag over i en blanding af jordbær/hindbær kategorien, måske med et hint af kiwi.. :) Hvis det hjælper :p

  • Efter lidt tid på google:


    Litchi (Lychee)
    Litchi chinensis eller Euphoria litchi



    Kineserne er vilde med litchi, og det er forståeligt. Frugten er sød og frisk, den er smuk og dufter dejligt. Men det er en dyr frugt, der kræver hårdt arbejde. I Kina har man dyrket litchi i flere tusinde år. En af de gamle kejsere var så glad for sin hofdame, Lee Chee, at han plantede et duftende litchi-træ for at behage hendes fine næse. Derfor kaldes lichi også kærlighedsfrugt. Litchi spises frisk og bruges til is, ost, ris, fjerkræ og fisk. Hvis man serverer en drink, er det en god idé at bruge litchi som pyntebær.
    Indhold



    Generelt


    Denne frugt er umådelig populær i Det fjerne Østen, især blandt kineserne. Det er nemt at forstå, for den lille elegante frugt er meget velsmagende. Selvom frugten har været dyrket i et par tusind år, så er det først de senere år, at den er dukket op herhjemme.



    Litchi er på størrelse med en blomme (3-4 cm). Skallen er ru og læderagtig med små knopper, der kan minde lidt om vorter. Det er en smuk lille frugt med en rød farve, der hurtigt efter plukningen bliver brunlig. Skallen kan let pilles af. Frugtkødet er geléagtigt eller glasagtigt hvidt med en krydret frisk smag, der både er sød og syrlig. Det omgiver et frø, der ikke bør spises.


    Litchi fås både som frisk frugt og konserves. Den friske frugt smager fortrinligt og passer fint sammen med andre frugter, ost, ris, fisk og fjerkræ. Litchi passer godt både i frugtsalater og andre salater. Den anvendes ofte (ligesom rambutan og longan) som 'pyntebær' i drinks, cocktails og andet.


    I orientalske retter bliver den ofte brugt til at opbløde den stærke smag og er derfor fortræffelig til de stærke risretter.


    Det er svært at beskrive smagen af litchi som andet end sød, frisk og syrlig. Alligevel er den let at genkende i de talrige mælkeprodukter med litchismag, man kan købe rundt om i verden. Det er derfor oplagt at blende frugterne og blande pulpen i yoghurt, koldskål, is osv.


    Som konserves passer litchi bedre sammen med krydret mad eller søde desserter.


    Seks litchier dækker det daglige behov for C-vitamin (35-42 mg. pr. 100 g). Indholdet af E-vitamin, folinsyre og niacin samt værdifulde mineraler er også ganske flot.


    Frugtkødet kan fryses.