Veksle til tyrkiet

• Om små to uger smutter jeg til tyrkiet og har jo selvfølgelig tænkt mig at brænde hele formuen af dernede :)) men jeg har hørt flere forslag til hvordan man tager pengene med derned.. Kan være der er nogen herinde der har et par erfaringer

Nogen siger at man bare skal tage danske penge med derned og så veksle efter behov.. Andre siger at man skal tage tyrkiske lire med hjemmefra (jeg veksler gratis), et 3. forslag går på at tage euro med, mens det sidste forslag er at tage visa med og hæve dernede..

Hvad er smartest? Jeg er mest for at tage visa med og så hæve efter behov, men ikke hvis det alligevel koster det halve af hvad jeg bruger dernede.. Har også hørt rygter om at man ikke må indføre for meget af deres egen valuta, ellers var det sådan jeg gjorde, da det jo er gratis at veksle..

• Du skal i hvert fald undersøge hvad det koster at hæve med dit visa kort.

Jeg har Danske Bank, og da vi var i Tyrkiet unde rsøgte jeg det selv.
    Vi skulle give 30 kr. i gebyr hver gang i hævede penge i en bankautomat,
    men der var ingen gebyrer på når man brugte det til at handle med.

Det var bare ikke mange steder man kunne hæve fx. 100 over i butikkerne.
    Det er åbenbart ikke normalt dernede.

Så vi gjorde det, at vi havde en del tyrkiske lira og en håndfuld euro med, det var der ingen problemer i.

Vi havde et pengeskab i vores lejlighed, så der lå de fleste af pengene, så vi ikke skulle
    slæbe rundt på for mange kontanter.

Når vi skulle handle almindeligt, i supermarkeder osv. brugte vi Visa kortet (da det var uden gebyrer),
    og når vi skulle handle i boder osv. brugte vi kontanter.

Vi var i banken et par gange og hæve flere kontanter, men som sagt til 30,- i gebyr hver gang.

• Kan ikke engang huske om vi fik brugt ret mange af dem..
    Jeg mener vi brugte lidt i lufthavnen..

Mener også flere butikker tager euro..
    Men tror nu sagtens man kan nøjes med lira og sit visa kort.

• Hej. Har lige været i Tyrkiet. Den tyrkiste lira er lidt under halvdelen af en euro, så det er tit de bare dobler op så 1 euro er det samme som 2 lira.

Derfor er de mere interesseret i at få euro.

Mit råd er at brug dit kort så meget du kan i butikkerne for at undgå gebyrer og gem kontanterne til de kolde Effes i strandbaren :-)

Må jeg spørge om hvor du skal hen i Tyrkiet?

• Jeg skal til Side :) har lige haft fat i banken og de anbefalede at man kun medbragte lira.. Det var vist bare en skrøne det jeg har hørt om at man ikke må indføre for meget valuta.. Så der er bestilt for 3500 kr lira :D så vidt jeg husker er lira på kurs 25 ca

• Heldigvis regner jeg ikke med at starte et business venture dernede, så mon ikke der er størst chance for at jeg tager færre penge med hjem end jeg bringer til landet :))

I skal ihvertfald alle have tak for hjælpen :9xo

Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Kan ikke engang huske om vi fik brugt ret mange af dem..
    Jeg mener vi brugte lidt i lufthavnen..

Mener også flere butikker tager euro..
    Men tror nu sagtens man kan nøjes med lira og sit visa kort.

De er vilde med euro.
    Alt der har med EU så er du on.
    Men alt efter hvem man rejser med så kan du veksle danske kr hos guiderne.
    :D

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

• Afhængigt at kort og bank, så koster det skam gebyrer at bruge sit kort i en butik i udlandet. Det billigste gebyrmæssigt er at veksle nogle penge hjemmefra og tage kortet med hvis man nu skal brug lidt flere dernede.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200