Overclock af PII X3 720BE

• Hej.

Jeg har endelig fået min nye CPU køler, en Thermolab Baram (link) og to Xigmatek XLF-F1253 blæsere (link)

Så nu vil jeg gerne overclocke min Phenom II X3 720 Black Edition CPU. Jeg har også tænkt på at åbne den fjerde kerne. Problemet er dog at jeg ikke er specielt god til at overclocke så jeg tænkte at i experter herinde i Overclock og Køling forummet kunne hjælpe mig :D

Så... Hvordan overclocker man?

Tak på forhånd.

-Frederik

• Her er lidt at læse op på, guiden er godt nok lidt gammel, men den giver lidt baggrundsviden om hvad du skal skrue på samt holde øje med.

http://ocguide.dk/

Nu så jeg du havde en BE udgave, så du kan hæve din multiplier frit uden dine ram følger med op hvilket er det nemmeste, gør det i små nøk og hold øje med dine temperaturer, samt finjuster dine ram.

det r faktisk lige ud af landevejen ;).

du kan jo først prøve hvor godt den kører med de 3 standard cores og sidenhen unlockke den sidste.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Okay :) Hvordan finder jeg ud af temperaturen på processoren? Har prøvet Google og fandt noget der hed CoreTemp men det skrev at temperaturen var 0 og det tvivler jeg på :)

• Har lige downloaded AMD Overdrive (ikke for at overclocke) og der stod der også at temperaturen var 0. Tror ikke at mine computer gider at "læse" temperaturerne :)

Jeg har læst guiden igennem men forstår det ikke helt. Jeg forstod det med multiplayer og alt det der men voltage forstår jeg ikke. Jeg prøvede at sætte CPU VID Voltage og CPU NB VID Voltage (tror jeg det hed) op men synes ikke der var nogen forskel på voltage.

Edit 1: Det er hvad jeg er kommet til indtil videre.
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062010/Overclock1.png]
    Lige nu justerer jeg CPU Voltage og CPU NB VID sammen altså hvis jeg flytter den ene en tak op flytter jeg også den anden en tak op. Er det rigtigt?

• Okay. Overclockede til ovenstående og kørte Prime95 i 3-4 timer. Alt var stabilt og nu pludseligt gider det ikke mere selv ved lavere clocks. Ved ikke helt hvad der er sket :(

• Allerførst så kan du jo prøve at resette din bios hvis du ikke kan stille den tilbage til standard clock, så er det i hvert fald helt sat til normalt igen.

Jeg kan ikke forstille mig at AMD har frigivet et utility til OC, som ikke virker godt efter som den er oppe i version 3.2.1 nu, der burde alle små bugs være fjernet.

Du kan jo evt. læse lidt mere om hvordan det rent faktisk fungerer her. Ved hurtig gennemlæsning så jeg lige, at du måske skal have opdateret din bios for at få adgang til alle muligheder i overdrive

http://game.amd.com/us-en/drivers_overdrive.aspx

Ellers kan du bruge Gigabytes egen utility til det osse easytune 6, det er lige ud af landevejen og der er ikke noget som kan gå galt med det.

http://www.gigabyte.com/produc…uct-page.aspx?pid=3453#dl

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Rettet en gang, sidst af Ebo ().

• Okay nu har jeg prøvet at overclocke gennem BIOS igen og alt er stabilt indtil jeg sætter den på Standby og starter den igen, ved 3,5 GHz og 1,475+ Voltage er der bare sort skærm, ved 3,4 GHz og 1,450 Voltage er det det meget ustabilt og crasher næsten med det samme. Ved 3,3 GHz og 1,3 Voltager er det stabilt.

Synes det er meget mærkeligt at jeg ved at sætte computeren i standby og starte den igen at computer bare "fucker op"(undskyld udtrykket).

Edit: Skal også lige siges at jeg for tiden har den ene blæser sat sammen direkte til PSU på grund af at jeg mangler et Y-kabel.

Edit 2: Okay 3,3 GHz var ikke stabil alligevel så jeg gik ind I BIOS, trykkede "Load Optimized Defaults" og overclockede så til en små 3,2 GHz og satte Voltage på 1,425. Men af en eller anden grund siger AMD Overdrive og CPU-Z at den er på 3,5 GHz og 1,55 Voltage. Jeg har prøvet at genstarte og checke BIOS igen og der står det jeg satte det til i BIOS.

• Så har du jo lært lidt, crasher skidtet så er du for højt, du går ned nogle takker og der er den stabil, som jeg læser det, så har du peak der imellem.

Det kan sagtens være du kan rive mere ud af den, men det kommer osse an på dine ram, kan de følge med op så er der ingen problem.

DL easutune6, det er kun et klick med musen og du får optimalt OC, når du ikke rigtig er inde i hvad du egentlig skruer på.

Vi kan altså ikke se hvad der sker på din skærm og for din maskine.

Mvh
    Sam

Rettet en gang, sidst af Ebo ().

• Ja men jeg synes at det er mærkeligt at det er stabilt indtil jeg sætter det på standby.

Så vidt jeg ved laver OCZ nogle gode RAM.

Kan være jeg skal gøre det men så vidt jeg ved er det bedre at overclocke gennem BIOS, og man kan komme højere op. Det er i hvert fald hvad jeg har læst andre steder.

Når jeg starter op fra standby går blæserene først højt op og så lidt ned (ikke ned til niveauet jeg normalt får når jeg starter fra standby). På skærmen står der "No Signal".

Jeg prøver at downloade EasyTune men jeg vil hellere lære at overclocke ordentligt derfor tænkte jeg at jeg ville spørge nogen der havde styr på det. Det er vel den eneste måde jeg kan lære det på.

-Frederik

Edit: EasyTune gad ikke at virke så jeg prøvede BIOS igen.
    Core Speed: 3774 MHz.
    Multiplier: x18.5
    Bus Speed: 204 MHz
    Voltage 1.55
    Har kun kørt stress test i 10 minutter men indtil videre ser det godt ud :)

Edit 2: Stress testen virkede fint men i spiæ gjorde det ikke.
    Satte bus speed på 200 og voltage på 1,525. Alt virker fint også i lang tids spil. Tror bare jeg skal rette lidt op voltage og så er den der :D