Værnepligt - Skal/skal ikke, og hvor? Erfaringer søges!

  • Efter et par års udsættelse pga. uddannelse skal jeg nu til forsvarets dag d. 22., men jeg kan ikke helt gøre op med mig selv om jeg vil melde mig frivilligt eller bare trække et nummer og se hvad der sker.


    Jeg har ofte tænkt at det kunne være fedt at tag 6 mdr. hos beredskabsstyrelsen i og med man får en basis brandmandsuddannelse, mulighed for stort kørekort osv.
    Hæren synes jeg er lidt for "se vi leger med plastik våben" og de 2 andre valg er udelukket (hader skibe, og man får næppe lov at flyve f16 i flyvevåbnet :crazyeyes:)


    Men et af mine "problemer" er at jeg ikke rigtig kender nogen der har været i beredskabet, og vil jo gerne have lidt info om det fra andre end de historier man kan læse på deres egen hjemmeside :roller:


    Så er der nogen herinde der har været / er i beredskabet, og kan sige lidt om hvordan det er?
    Folk fra hæren må da også gerne byde ind med lidt erfaring, geografisk ville det nemlig være mest praktisk at vælge hæren.



    Et andet problem er at jeg ville være pisse ærgerlig over at skulle aftjene værnepligt hvis jeg fik tilbudt et kanon job lige efter min uddannelse er afsluttet næste sommer. Så derfor halter jeg lidt med at springe ud i at melde mig frivilligt.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Kan ikke hjælpe med erfaring, da jeg ikke selv har aftjent værnepligt (dårlig fod).


    Dog så jeg en nyhed den anden dag og medmindre du melder dig frivilligt så er der faktisk 0 risiko/chance for at komme ind, da der er flere som melder sig end der kommer ind pt. Så du skal nok være afklaret med at hvis du vil have en chance for at komme ind, så skal du melde dig.


    Jeg ville egentlig gerne have været ind, men måtte ikke pga. min fod. (det er så cirka 5 år siden) Dengang var der også rigelig der selv meldte sig, så det mindste du har en lille skavank, så vil de ikke have dig. :D

  • Nu ved jeg ikke ret meget om hvordan beredskabsstyrelsen og især deres uddannelse virker, men umiddelbart vil jeg da tro at den uddannelse vil være et plus hvis du påtænker at søge arbejde indenfor Falck og ligende, men jeg har en rimelig erfaring fra hæren hvor jeg var i 14 år.


    Sætter du muligheden for stort kørekort højt, så søg Træn regimentet på Aalborg kaserner i Nr. sundby, der får ca. 80/85% af alle stort kørekort. En anden mulighed var at søge til Ingeniør regimentet, mener den ligger i Skive nu, de bruger osse masser af store køretøjer. Glædende for begge steder er, at både kører og vognkommandør skal have stort kørekort hvis du bliver sat på en stor vogn.


    Søger du over i kamptropperne eller Artilleriet eller Telegraf regimentet så er det relativt få som får stort kørekort set i forhold til hvor mange der bliver indkaldt, der er chancen absolut mindst, men nogen skal jo køre lastbiler og PMV'er,SKH'er m.v.


    Selvfølgelig har du den mulighed, at blive efter endt uddannelse og søge enten befalingsmandsskole eller officers uddannelse, forud sat du bliver fundet egnet og har ønske om det, så får du stort kørekort( det gjorde jeg i hvert fald).


    Selv idag bliver det på mange arbejdspladser set som et plus at man har aftjent sin værnepligt, da det ikke er en som kommer lige fra skolebænken, men en som er vant til at samarbejde og yde under pres, samt ved hvordan ting skal være uden alt for meget brok.


    Du finder hurtigt ud af om det er noget for dig eller det ikke er, er det ikke, så tag de få måneder med højt humør og vend tilbage til det civile igen, det vil altid være en god tid at tænke tilbage på samt du får nogle kammerater som du ikke finder andre steder.
    Vælger du at blive indenfor systemet skal du i disse år nok regne med at ryge udenlands op til flere gange, men det er så absolut osse en oplevelse på godt og ondt.


    Jeg var været 2½ år i ex-Jugoslavien under borgerkrigen, ½ år i Kosovo, ½ år i Sudan, ½ år Irak og et klassificeret tidsrum i Afghanistan.


    Den eneste grund til at jeg forlod hæren var fordi jeg følte tilsidst at jeg aldrig var rigtig hjemme og kunne tilsidst ikke rigtig huske hvordan et almindeligt liv var, og et ønske om at en rejse osse kunne være andet end krudt og kugler, kort sagt jeg havde fået min lyst styret.
    Det har været så stor en del af mit liv som jeg ikke ville have været foruden, uanset de høje omkostninger og følger som det siden hen har ført med sig, det har været det hele værd.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Wauw mange tak for den beskrivelse Ebo :9xo
    De kammerater jeg har der har været i hæren har da også masser af spændende historier at fortælle må jeg indrømme, så på en måde trækker det jo også lidt i en at få den oplevelse.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Vil da lige nævne at chancen for at du trække nummer som gør at du skal ind, er UTROLIG lav. det er måske kun 5-10% der kommer ind.


    Så vil du ind, skal du melde dig frivilligt. Og selvom du melder dig frivilligt, så er der en vente tid på 1-2 år. Så det er ikke noget du bare kan gå ind og få "overstået". Du skal skrives op og finde noget at lave i mellemtiden.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Vil da lige nævne at chancen for at du trække nummer som gør at du skal ind, er UTROLIG lav. det er måske kun 5-10% der kommer ind.


    Så vil du ind, skal du melde dig frivilligt. Og selvom du melder dig frivilligt, så er der en vente tid på 1-2 år. Så det er ikke noget du bare kan gå ind og få "overstået". Du skal skrives op og finde noget at lave i mellemtiden.


    At lave noget andet mellem uddannelse og uddannelse (eller job, afhængig af hvad ens planer er), kan jo også være en kanon oplevelse. Selv havde jeg tre sabbatår, hvoraf halvdelen af tiden blev brugt i Irland. Tag det som en oplevelse, tjen lidt penge til senere og lad være med at have så travlt med alting er mit råd :)

  • Jeg trak automatisk frinummer fordi jeg har mistet milten og brugte det som undskyldning.. Det er nok uden tvivl det jeg fortryder allermest den dag i dag.. Så hvis jeg var dig, så tog jeg en tur ind og legede røvere og soldater i et par måneder :) om ikke andet, så har du fået dig en oplevelse.. Hvis du trækker frinummer risikerer du at ærge dig helt vildt om nogle år

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker


    At lave noget andet mellem uddannelse og uddannelse (eller job, afhængig af hvad ens planer er), kan jo også være en kanon oplevelse. Selv havde jeg tre sabbatår, hvoraf halvdelen af tiden blev brugt i Irland. Tag det som en oplevelse, tjen lidt penge til senere og lad være med at have så travlt med alting er mit råd :)


    Ja sagde bare at han nok ikke ville kunne komme ind med det samme, og derfor skulle være sikker på at have noget i mellemtiden.


    At sidde derhjemme og trille tommelfingre er ikke sjovt.


    Men ja, man skal da huske og leve, og nyde det :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har selv været i beredskabet, og må sige det var en ganske sjov oplevelse.
    Afsluttede dog på en lidt anderledes måde end alle andre. Jeg endte nemlig med at blive redaktør på bladet "Sprøjten", som skrev artikler om hvad der skete rundt omkring på de forskellige værnepligtssteder.


    Jeg startede selv i Thisted, som på det tidsspunkt var det mest skrappe sted. Men nu er det jo et par år siden, så der kan være sket meget.
    Der var 3 bestemte befalingsmænd, og så nogle mere eftergivende. Vores hed Nørrgaard, og vi lagde hver morgen ud med at marchere ned til stedet vi skulle møde. Først efter en måned fik vi lov til at gå der ned "selv".. Indtil én kom for sent. Så var der forfra. T-shirts'ne skulle ligge uden en fold det forkerte sted, og med logo synligt. Det samme med skjorter, bukser, osv.
    Dyne, hovedpude og lagen skulle rulles så hårdt sammen i en pølse, at der kunne spilles tromme på det.


    Vil man ind og hygge i 6 måneder, nyde livet, OG ha stort kørekort, så det Beredskabet på Bornholm. Hvis de stadig har den samme chef der henne, så er det altså 6 måneders hygge. Dog med lidt kedsomhed en gang imellem.
    Beredskabet i Herning kan jeg ikke rigtig huske af en eller anden grund.
    Beredskabet i Haderslev er sgu også ganske godt. Men der skal man dog ikke forvente den store aktion, da der er tonsvis af frivillige brandmænd der nede.
    Næstved er nok nogle af dem som har mest at lave, ud over uddannelsen, og så har de et godt træningsrum.


    Hvis man i forvejen har kørekort, så vil jeg sige at chancen for at få stort kørekort er meget meget stor. Alle som havde kørekort blev tilbudt det, og det var kun dem som ødelagde det for sig selv som ikke fik.


    -Hængerkortet kan man så selv betale bag efter, til en god pris somregel.


    Skal ikke kunne tale for forsvaret da jeg ikke kender til det, og det er desuden også en noget kort fornøjelse efterhånden.
    Men Beredskabet er værd at ha med i bagagen.


    Kunne fortælle side op og side ned om mine oplevelser der inde, men det kan vidst nok gå hen og blive langtrukkent.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 2 gange, sidst af urbananen ().

  • Jeg var 6 mdr. i beredskabet i Thisted 2005-2006, og det vil jeg da godt lige fortælle om. :o)


    Først og fremmest vil jeg gøre én ting klart: At aftjene værnepligt i beredskabet er en helt unik oplevelse, som du ikke finder noget andet sted, eller får mulighed for på noget andet tidspunkt.


    Du bliver uddannet i brandslukning, røgdykning, redningsaktioner, miljøkatastrofe-indsatser, udvidet førstehjælp, stort kørekort. Og så er der en masse fede oplevelser, hvor du får testet dig selv på en helt masse områder, både psykisk og fysisk. Set i bakspejlet har det været et ophold jeg uden tvivl har lært utroligt meget af. Det meste af det faglige er gået i glemmebogen siden jeg stoppede, men har til gengæld lært mig selv meget bedre at kende, og fået en masse erfaring. Du kan se det lidt som et 6 måneder langt teambuilding-kursus. ;)


    Men du skal dog også vide at det ikke er lutter og lagkage det hele. Først og fremmest er livet på en kasserne ikke det mest spændende i verden, og man går nemt hen og bliver rastløs og savner vennerne og de hjemlige omgivelser. Personligt kunne jeg godt af og til føle det lidt som at være indespærret i et fængsel.
    Derudover er der et hav af sure pligter. Hver gang man har praktisk undervisning eller skal på øvelse, er der gerne et hav af materiel og køretøjer som først skal findes frem, samles og forberedes, og efterfølgende skal det renses, optælles, og sættes på plads, m.m. Og det går der altså MANGE timer på, alt i alt, det skal du bare vide! ;)
    Man kan også tit gå hen og blive godt træt af befalingsmændenes evige ordrer, og alle de "fjollede" regler om rengøring, orden og disciplin.


    På den anden side skal man jo kende til hvad der er skidt, før man kan kende til det der er godt. Og det kom jeg i hvert fald til! :))



    Mit råd til dig er: Hvis du synes det virker bare en smule spændende, så go for it! Du vil ikke fortryde det :)

  • jeg har været inde i livgarden i snart 6 år.... og jeg kan dog fortælle at.
    Det store kørekort som man får inde i forsvaret er ubrugeligt ude i det civile... dog hkkf kæmper for at man kan bruge det udenfor forsvaret... Da jeg fik stort kørekort (spurgte om det) gik der ikke mere end 4 uger og de sendte cirka 17 af os afsted til stort kørekort samtidig...
    Hvis du skulle søge i hæren, så tag en konstabel kontrakt(med mindre du gerne vil have oplevelsen af at holde vagt for dronningen) den giver dig lidt mere oplevelser end værnepligtige.


    Man kan godt sige at man leger med plastic gevær hvis man er værnepligtig, men hvis man vælger konstabel elev uddannelse så er der også tunge våben, Let maskin gevær og håndgranater osv. ... man kan lege med.
    Hvad angår Falck, så er der kun en uddanelse som faktisk kan hjælpe en ... (kan ikke huske navnet og placering) men den er fuldt booket af folk som mig som søger den.. andre førstehjælp uddanelser indenfor forsvaret er ubrugeligt hvis man tror det vil hjælpe en inde i falck....


    forsvaret har ændret sig meget indenfor de sidste 3 år og der er masser af muligheder indenfor de stående styrker, uddannelser osv... da der bliver investeret masser af penge på SS lige for tiden...


    beklager min formulering, da jeg skriver før jeg tænker... hvis du har spørgsmål angående forsvaret så spørg endelig da jeg har 6 års viden bag det


    Irak hold 7
    Afghanistan ISAF hold 4

  • Ved ikke hvordan kørekortet er i forsvaret i forhold til beredskabet, men ugen efter jeg var stoppet der, kørte jeg som fragtmand/flyttemand i "egen" lastbil.


    Desuden, hvis man altså synes der er noget ved det, kan man jo bruge meget af det man får med sig i bagagen fra beredskabet bag efter. Hvis fritidsbrandmand er noget man gidder, så kan man jo hoppe på den vogn. Min far bruger sin uddannelse, til at undervise i brand på sit arbejde.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb