Noob søger hjælp til Overclockning af CPU.

• Hej eksperts :)

Jeg ligger inde med en Intel Core 2 Duo E8400, der har kørt standart i 2-3 år. Den sidder desuden på et Foxconn G31MX.

Jeg har overvejet at skifte ud med i5/i7 men tror jeg venter på Sandy Bridge. Så tænkte at jeg måske kunne overclocke min processor i mellemtiden, men ved ikke hvordan man gør :(

Så hvis der var en der kunne hjælpe mig med det ville det være super :D

Tak for jeres tid på forhånd :)

Nå ja, det skal lige siges at jeg har en Xigmatek Thor's Hammer S126384 CPU-Køler, og ifølge det der "Core Temp 0.99.6", er både Core #0 og #1 41 grader celsius i skrivende stund, hvilket jeg går ud fra er det såkaldte "Idle" eller hvad det hedder, for jeg har bare facebook og hardwareonline fremme i firefox, og så word 2007 fremme :)

• Du har mindst 2 muligheder med det bundkort fra en start af.

1. Der findes et program som hedder FOX ONE, der er lavet til at OC dit bundkort med uden det går helt galt for dig, altså på den helt "sikre" måde.

Her er en gennemgang af programmet

http://www.foxconnchannel.com/…rboards/Foxone/foxone.htm

her er link direkte til det program

http://www.foxconnsupport.com/…02&keywords=&sort=Utility

2. Ellers skal du igang med at læse en masse guides i hvordan man gør, så du ikke ender op med at brænde noget af, der er lidt her på siden ellers kan du finde dem bla. på ocdanmark.dk, men hovedsagen er at der er masser rundt omkring, brug evt. google på dit specifikke bundkort, bare skriv navnet på dit bundkort og afslut med oc, så kommer det helt af sigselv.

1. Lås din PCI-e port fast til 100 i bios

2. sæt ram timmings til manuel indstilling og sæt dem jfr. specs som du kan finde på producentens website hvis du ikke kender dem i forvejen.

3. Så begynder du at hæve din FSB i små nøk, ikke mere end 50 hz af gangen og tester om alt er stabilt, samtidig med holder du øje med hvordan dine temperaturer har det. Når du rammer loftet for hvor højt du kan komme og systemet bliver ustabilt under pres, så prøv og hæv volt til din CPU 1 nøk opad(husk lige og chekke på Intel's website hvor mange volt den kan tage) og hold igen øje med dine temperaturer, er systemet så stabilt, så hæver du FSB i mindre nøk og tester for hver gang, lige indtil det hele bliver ustabilt igen, så sætter du den ned til sidste indstilling hvor alt virkede som det skulle.

Testprogrammer kan du finde links til her på siden under OC/køling.

Brug enten coretemp eller realtemp til at holde øje med dine temperaturer, da især speedfan er for ustabil hvis du vil have max ud af systemet.

Håber det gav dig blod på tanden til at forsøge dig ud i den spændende verden som OC er, normalt er der en rigtig god del extra ydelse og hente og så holder systemet lidt længere inden det skal skiftes ud ;). Det eneste du skal holde dig for øje er at hver CPU er unik, så selvom en eller anden er nået højere op end dig, så er det slet ikke sikkert at din kan gøre det samme, selvom begge CPU'er er ens.

Godt program til at få et overordnet billede af hele systemet er HW monitor, fra samme firma som laver CPU-Z.

Umiddelbart vl jeg tro at det bliver dine ram som sætter grænsen for hvor højt du kan komme, siden de er fra Kingstons value serie.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Rettet en gang, sidst af Ebo ().