Workstation bundkort?

  • Hej


    Jeg leder efter et nyt godt og stabilt bundkort, som skal fungere som workstation.


    Det skal trække mange harddiske, indre som externe (via e-sata), køre med SLI, og ellers ligger vægten på data, billed og film redigering og lager.


    Jeg har kigget på disse Asus kort:


    ASUS P6X58D Premium
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=778478


    ASUS P6T Deluxe V2
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=493711


    ASUS P6T6 WS Revolution
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=493933



    P6T6 WS har 2 SAS porte, men er det nødvendigt, om end en fordel at have?


    P6T Deluxe og P6X58D har begge ICH10R chipset, og P6T6 WS har tillige Nvidia nForce200



    Hvilket ville I foreslå af disse? Eller måske et andet mærke?



    Venligst


    /kularmaster

  • var det mig vil jeg ik vælge Asus da de blander meget Realtek, Marvell Yukon, Via m.m sammen hvor alle andre som regl bruger Realtek Audio og Ethernet som Intel selv hvis du vil ha et Intel chipset så vil jeg sige vælg EVGA el. Gigabyte istedet, da man har se flere gange at de kan være et problem med drivere, mange år siden jeg selv valgte ren Realtek og deres ALC889 serie har der ik rigtig være driver problemer og windows har selv driveren som man i mange tilfælle ik har med Marvell Yukon, Via, Atheros produkter.

  • Hej puma, tak for svaret. Jeg fandt ud af at P6X58D bruger 2'nd generations Marvell 88SE9123-NAA2 controller, som efter sigende skulle have rettet og forbedret det lidt, er du bekendt med det, evt?


    Iøvrigt fandt jeg lige at Asus har sendt en ny revision af dette kort, nemlig P6X58D-E på gaden nu:


    http://itshootout.com/r-339/as…58d-e-motherboard-review/


    som bruger Marvell 88SE9128 istedet, samme som man finder på Gigabyte og som også supporter RAID. Tror du ikke at den controller er ok, på lang sigt?

  • bruger desværre ik selv raid, men tænker mest pÃ¥ ethernet og audio i længden da det jo ska være noget værd, er ik god pÃ¥ raid omrÃ¥det desværre :boxed:

  • Jeg bruger faktisk heller ikke RAID, men det var for at nævne at muligheden var der, hvis det nu sku være.


    Hvad med Gigabyte GA-X58A-UD7? Sidder og kigger lidt på det nu, det har samme og dog flere features end Asus'erne, og virker som et godt board, var det et du ku anbefale? Jeg kører med vandkøl, så dets preinstalleret chipset kølehovede vil kun være et plus.

  • Jeg vil tro for ordentligt at kunne besvare dit spørgsmål, skal vi have nogle flere informationer.


    Hvor mange diske du regner med at skulle bruge internt, hvor mange du regner med at skulle bruge ad gangen eksternt.


    Hvilken type diske, SATA, skal det være SSDs?


    Samtidigt vil jeg dog også sige at hvis dit fokus er på de ting du har nævnt, så bør Audio codecs og hvilke netværkschips der anvendes ikke være det primære der afgører hvad du vælger.


    Når det så er sagt, så er jeg selv også generelt en fan af Gigabytes produkter, så vil da også sige at UD7 ser fornuftigt ud, hvis du er interesseret i at have SATA 3 på nogle af SATA portene,
    Det bør nævnes at UD7 for at få 10 SATA porte bruger en mærkelig mix match af 3 forskellige controller typer.


    Hvis du ikke har behov for mere end måske max 6 SATA harddiske, så tror jeg lige så godt du kan se på et billigere bundkort.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • I skrivende stund bruger jeg en 300gb velociraptor til OS, 1 x 750Gb og 4 x 1.5Tb hvilke har erstattet 4 x 750Gb's som gerne skulle benyttes igen intern/extern når vi kommer dertil. Men der bliver købt flere enten 1.5 eller 2Tb's inden længe, så der skal være rig mulighed for E-Sata/USB 3.0 til extern, og målet er at veloci'en udskiftes til en SDD inden for nær fremtid. Alt i alt, masser af diske, printer, kortlæser og andre hubs mv. En totalløsning i work/medie/game station.


    Hvordan forholder det sig, nærmere, med Gigabyte's 10 Sata porte og mix match'et? Vil/kan det udgøre et problem hvis jeg køre Sata 2 diske på dem alle? Senere vil der selvfølgelig komme Sata 3 diske til, i det omfang kortet ka ta'. Dvd drevet er iøvrigt externt.


    Korrekt, jeg har heller ikke vægten lagt på Audio codecs og netværk, jeg bruger kun stereo via anlæg, og alle husets PC'er kører via router, og det fungerer fint.


    Jeg er blevet lidt lun på UD7, med dets flere tilslutnings muligheder, vandkøl og generelle kvalitet. Mon ikke det skulle være Gigabyt'et?