WinXP + Explorer.exe problem

  • Hej Tweak..


    Min far har et underligt problem med hans arbejdscomputer... min lillesøster spillede et browser spil på den, og da hun lukkede det, kom der noget frem med om hun ville vise nogle filer. Dum som hun er, trykker hun ja, og her starter problemerne...


    Nu kan den, når den starter ikke åbne explorer.exe... den kommer ikke med nogen fejl, den stopper bare med at loade efter jeg logger ind. Både alm, sidste kendte konfiguration og fejlsikret tilstand med / uden netværk og kommando promt.


    Prøver jeg at køre systemgenoprettelse, både ved at trykke i fejlsikret når den spørger, og ved at køre %systemroot%/system32/restore/rstrui.exe ... første gang sker der intet, anden gang får jeg et blankt vindue.


    Explorer.exe og og rstrui.exe findes... dog er der også en der hedder explorer.scf i c:\Windows... er det normalt?


    Når jeg har Googlet, har jeg fået en masse med regedit der skal laves om.. alt hvad jeg har fundet der i, har allerede været rigtigt... så det er ikke umiddelbart dér fejlen ligger... msconfig kan jeg ikke komme ind, der skulle ellers også være et par muligheder.


    Det lugter meget af noget malware synes jeg, derfor har jeg hentet en bitdefender bootable cd, der kører på Knoppix (tror jeg nok det hed) ... den har 3 gange nu, vilkårligt tidspunkt crashet og slukket computeren ... virus ?


    Der var ingen problemer med den overhovedet før i går ! Den var lidt sløv (2,6 celeron), men den var ikke død... Det er lidt kritisk med at formatere den, C5 og arbejdsnetværk + det løse der skal lægges på den igen...


    HVIS jeg nu reparerer installationen, i stedet for at formaterere den, og det virker, hvordan er det så det er? Beholder jeg programmer og indstillinger? Det giver så også den problematik at det vel ikke fjerner det evt. malware...?


    Hvad gør jeg lige?

  • Prøv og se om ikke den her kan få has på det hvis det er "snask", som er kommet på maskinen.


    http://www.superantispyware.com/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Fik gennemført en scanning af hele harddisken samt rootkit med den Knoppix cd, og det fandt ikke noget..


    Fik kørt en reparation af Windows installationen, og nu spiller det... det er dog med en lidt blandet følelse i maven, da jeg er lidt bekymret for om det er malware der gør det. Men nu kan han da få taget backup af alle tingene.. :)


    Men prøver lige at tage en kig på den side, og se om jeg den kan finde noget snask ... :)


    Tak for hjælpen :)