Hvordan virker windows licens ved hardware udskiftning

  • Står her og var ved at købe en SSD til at boote på, hvor så min far kommer forbi og siger at der måske bliver en konflikt med windows licensen ved skift af hdd.


    Og så kom jeg da i tvivl, hvordan virker licenserne egentlig? Der må da være en måde at windows er 'bundet' til en PC, så microsoft kan styrer at man ikke bare ligger den samme licens ud på en masse maskine?


    Kan godt se at hvis man skifte det meste af computeren ud, upgrader mobo osv. at der måske skal en ny licens til, men hvor er 'grænsen' helt specifikt - hvis der er en?


    Sidder med windows 7 home premium, upgraderet fra vista home premium, hvis det har noget at sige.


    Enlighten me! :T

  • har ik oplevet det problem endnu ved hdd udskiftning, har os selv flyttet min fars XP Pro OEM fra et AsRock Bundkort til et Gigabyte, den skulle bare lige aktiveres et par gange og siden har den ik brokket sig ^^

  • xp opsnapper ingen information om komponenter, men skal dog aktiveres via telefon med jævne mellemrum


    vista/w7 opsnapper begge informationer om bundkortet, og kan ikke aktiveres på andre bundkort, end det bundkort den første gang er aktiveret på. dog kan man i tilfælde af ombytning af bundkort ansøge om fornyelse af licensen.