Ja som overskriften lyder, så kommer der lige endnu et sært spørgsmål fra mig håber nogen kan svare på det.. Sidder lige nu og læser mig igennem den smule dokumenter jeg kan finde på nettet omkring emnet, men det er tidskrævende og indtil videre ikke noget der svarer på mit spørgsmål..
Jeg skal til eksamen i betonteknik på fredag og jeg kan ikke få fat i min betonbibel, der ligger i grupperummet på uni.. Men til sagen..
Jeg sidder og skriver noter om alkaliindholdet i cement.. Så vidt jeg kan læse mig til, så tilføres alkalier til cementen for at undgå alkalikiselreaktioner.. Kisel kan f.eks. være flint, som blandes i betonen pga. det tilslag der bruges..
Alkalikiselreaktioner gør så at betonen kan slå store revner, fordi alkalierne og kiseltyperne går i reaktion og danner noget gel, der kan udvide sig inde i betonen..
Så er mit spørgsmål bare, hvorfor i alverden TILFØJER man alkalier til cementen, for at UNDGÅ reaktionerne? Navnet foreslår vel at alkali og kisel går i reaktion med hinanden og danner et stof, der er skadeligt for betonen.. Så ville min manglende kemikendskab sige mig, at hvis man FJERNER alkalierne istedet for at tilføje dem, så ville man netop undgå de her akr
Håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål, selvom det nok er det lidt forkerte forum at spørge på