Alkalikiselreaktioner - endnu et sært spørgsmål (beton)

• Ja som overskriften lyder, så kommer der lige endnu et sært spørgsmål fra mig :) håber nogen kan svare på det.. Sidder lige nu og læser mig igennem den smule dokumenter jeg kan finde på nettet omkring emnet, men det er tidskrævende og indtil videre ikke noget der svarer på mit spørgsmål..

Jeg skal til eksamen i betonteknik på fredag og jeg kan ikke få fat i min betonbibel, der ligger i grupperummet på uni.. Men til sagen..

Jeg sidder og skriver noter om alkaliindholdet i cement.. Så vidt jeg kan læse mig til, så tilføres alkalier til cementen for at undgå alkalikiselreaktioner.. Kisel kan f.eks. være flint, som blandes i betonen pga. det tilslag der bruges..

Alkalikiselreaktioner gør så at betonen kan slå store revner, fordi alkalierne og kiseltyperne går i reaktion og danner noget gel, der kan udvide sig inde i betonen..

Så er mit spørgsmål bare, hvorfor i alverden TILFØJER man alkalier til cementen, for at UNDGÅ reaktionerne? Navnet foreslår vel at alkali og kisel går i reaktion med hinanden og danner et stof, der er skadeligt for betonen.. Så ville min manglende kemikendskab sige mig, at hvis man FJERNER alkalierne istedet for at tilføje dem, så ville man netop undgå de her akr

Håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål, selvom det nok er det lidt forkerte forum at spørge på :P

• så hvidt jeg kan læse mig itl er det noget udenfra kommen så som saltvand(havvand) eller vejsalt der kan tilføre alkalier til betonnnens overflade og derved frembringe den her alkalikieselgel i betonnen.

Her er hvad jeg umidbart kunne finde frem til.

Alkalikiselreaktioner, AKR, opstår, hvis tilslaget ikke er stabilt i betonens basiske miljø med en pH-værdi på 12-14. De ustabile tilslag i Danmark findes i flint, især i lyse og hvide flinttyper og ofte som lag uden på mørke, tætte flinttyper. Når disse kiseltyper opløses i betonen, dannes der en flydende alkalikiselgel, der kan vise sig på betonens overflade som harpikslignende dråber. Denne gel kan suge vand, hvorved gelen ekspanderer og forårsager et tryk, der sommetider kan danne revner i betonen. AKR imødegås ved at fjerne en af de tre betingelser for reaktionen: alkalier, reaktive tilslag eller vand. Ofte søges de alle tre minimeret på én gang. Alkalier er i denne sammenhæng natrium- og kaliumioner, der findes i bl.a. cement, og som desuden kan komme til betonen udefra især fra tøsaltning og havvand samt fra bassinvandet i svømmehaller. AKR er et kosmetisk problem, men revnedannelsen giver også en volumenudvidelse, der kan skubbe til andre bygningsdele. Betydningen for bæreevnen er ikke fastlagt.
    [URL=http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Teknik/Murerarbejde_og_-v%C3%A6rkt%C3%B8j/beton/beton_%28Betonskader%29]LINK til ovenstående[/URL]

hygge vh dwmc

• Må vist tilskrive det en misforståelse fra min side af :)) havde læst at der fandtes alkalier i cementen og tolkede det som om at man tilføjede det :boxed:

Det er rigtigt at det kan komme ind i betonen ude fra f.eks. pga. vejsalt og sådan noget.. men det er også indblandet i cementen naturligt

Man tilføjer det altså ikke for at undgå akr, men prøver at lave cement med lavt alkaliindhold, så akr undgås.. Det stemmer også overens med at man angiver cementen som lavalkali..

Så kan jeg få fred til at læse videre :P

Oprindeligt indlæg af dwmc
    btw lige lidt :offtopic: hvad læser du til ?

Læser til civilingeniør på AAU