A-Kasse problem..

• Hej Tweak.dk

Ved godt det er lidt ude for det normale emne her på forummet..

Men jeg står i en mindre dårlig situration med min A-Kasse, det er sådan at jeg var til min 3 mdr. samtale igår, og den gik ikke alt for godt. Jeg havde fået og vide i sin tid da jeg meldte mig arbejdsløs at man skulle melde sig ledigt på Jobnet.dk (og engang i ugen skulle trykke sig til at man stadigt var ledig, og havde så forstået det sådan at man ikke skulle søge de 4-5 jobs i ugen, da jeg selv synes det er noget bras at skulle søge noget som jeg alligevel ikke vil have, og belaster blot den arbejdsplads med useriøse ansøgninger).

Men nok om det, jeg har så på 3 mdr. søgt 2 stillinger, så kan man jo hurtigt se at de ikke helt er det samme som 4-5 om ugen :$

Jeg er uddannet Automatik Teknikker og har nu fået pålagt mig følgene stillinger som jeg skal søge fra min A-Kasse.

[list=1]
    [*]Elektrikker (Går udfra det er faglært, og derfor ikke relevant for min uddannelse)
    [*]Måletekniker (Kræver Maskin Arbejder/Industri Tekniker uddannelse)
    [*]Vaskeri Afløser (det er et job med mindre end 21 timer om ugen)
    [/list=1]

Så er spørgsmålet bare, kan de påtvinge mig at søge arbejde som jeg ikke er uddannet til at kunne klare eller et arbejde som er mindre end 21 timer om ugen.

Jeg tør simpelthen ikke spørge min A-Kasse, grundet siturationen igår.. De var ikke glade for det nemlig, som så også er forståeligt nok..

Mvh
    nitan

• Kender det alt for godt med at være arbejdsløs og blive tvunget til at søge arbejdspladser der ingen relation har til ens uddannelse
    Jeg er uddannet Datatekniker, heldigvis har der været et par stykker jeg har kunnet søge der har relation til min uddannelse, men jeg har også fået at vide at de vil se at man søger om det så var gade fejer "så var det i det mindste noget arbejde"

Sjovt nok har jeg kun fået at vide jeg skulle søge 1-2 hver anden uge, men det kan også være fordi jeg er i erhvervs aktivering

Oprindeligt indlæg af ^Genzo^
    Kender det alt for godt med at være arbejdsløs og blive tvunget til at søge arbejdspladser der ingen relation har til ens uddannelse
    Jeg er uddannet Datatekniker, heldigvis har der været et par stykker jeg har kunnet søge der har relation til min uddannelse, men jeg har også fået at vide at de vil se at man søger om det så var gade fejer "så var det i det mindste noget arbejde"

Sjovt nok har jeg kun fået at vide jeg skulle søge 1-2 hver anden uge, men det kan også være fordi jeg er i erhvervs aktivering

Helt enig.. Har så heller ikke noget imod at søge noget som jeg ved jeg kan, som f.eks. passe børn i en børnehave.. eller være ufaglært tjener mm.

Men blive påtvunget noget som kræver en faglært uddannelse som man ikke har, forstår jeg ikke.. eller et deltids arbejds..

Kan så lige sige, at da jeg startede min ledighed fik jeg 2 ansøgninger jeg skulle søge som var:

[list=1]
    [*]Reperation af scooter (dem som ældre bruger)
    [*]Mobil reperatør hos Telecare
    [/list=1]

• Der er i dag ikke et fast krav på X antal ansøgninger om ugen, det er op til den enkelte A-kasse at vurdere hvad der skal til før man er aktivt søgende.

Hvis ikke der er nogen relevante jobs, ja så må man finde noget andet man kan lave. Hvis man er så uheldig at have taget en uddannelse hvor der ikke er nogen ledige jobs, så må man jo tage konsekvensen af det og søge hvad der er at få.

Jeg ved godt at det lyder lidt firkantet, det skal ikke nødvendigvis tages helt så stramt som det står.

/ask

• Der er ingen grund til at forsøge at forstå reglerne på det område, det gælder bare om at følge dem. Der er ikke altid lige meget logik i dem, men det kan få voldsomme konsekvenser hvis ikke du følger dem til punkt og prikke.

Tidligere på året blev reglen om 4 ansøgninger hver uge fjernet, og lavet om til, at A-kasserne selv skal bestemme. Nogen siger 1, andre 2 og der er endda A-kasser der siger intet fast antal, da beskæftigelsessituationen på visse områder er meget dårlig.

Men du har vel også været til en indledende samtale hos din A-kasse hvor de gerne skulle have fortalt dig om hvilke regler du skal følge?

Jeg er selv arbejdsløs akademiker og har fået påbud om at søge 2 jobs pr. uge, og det skal selvfølgelig være både relevant og realistisk. Dvs. hvis jeg søger jobs jeg ikke er kvalificeret til at bestide, så vil min A-kasse sætte spørgsmålstegn ved hvor realistisk det er. Modsat, så kan jeg nogle uger godt være tvunget til at søge jobs jeg på sin vis er overkvalificeret til, men det er nødvendigt for at søge nok jobs. Så hvis din A-kasse har sagt du skal søge de stillinger, så ville jeg - hvis det var mig - få dem søgt hurtigst muligt, også selvom det måske ikke er realistisk.

Selvom du måske er underkvalificeret, så har du fået dem anvist af din A-kasse, og så er der nok ikke anden udvej. Taget i betragtning, at du i 3 måneder ikke har overholdt de anvisninger du burde have fået i starten, så er det nok nu du skal gøre en indsats for at beholde dine dagpenge. Udover det, så kan du få supplerende dagpenge i 30 uger, dvs. får du et deltidsjob så får du suppleret op timemæssigt de timer du ikke er på arbejde, sålænge du arbejder under 29,6 timer pr. uge. Så et deltidsjob er måske ikke den dårligste idé, da det alt andet lige altså er noget nemmere at få job når man allerede har et i forvejen.

Og jo, det er spild af vores tid og arbejdsgivernes tid at søge jobs vi ikke er interesseret i, eller ikke er kvalificeret til at bestride, men sådan er reglerne nu en gang, og så kan man ikke gøre meget andet end at følge dem.

• Takker for jeres svar Jakobask og Burger..

Er så bare sådan at alle 5 stillinger som jeg burde have søgt, er alle udløbet.. Dog regner jeg med at sende en uopfordrede ansøgning til dem alle, og håber på min A-Kasses forståelse (de første tre jeg nævner har jeg netop ikke modtaget) hvor imod den med Scooter Reperatør og Mobil Reperatør kom med posten da jeg blev ønsket velkommen til min nye afdeling.. (Er overflyttet fra Sønderborg til Esbjerg).

• hader også bare at være arbejdsløs, selvom jeg elsker mit erhvervs aktivering :)

men de er bare skide ufleksible, jeg var til et cv samtale, da jeg lige blev færdig med skolen, jeg havde inden for en uge søgt ikke mindre end 5 stillinger, og den dag til samtalen dukkede der endnu en ny op.

Inden vi måtte gå igen, fik vi bare at vide at nu skulle vi finde 3 ansøgninger som vi skulle skrive numrene ned på og så søge dem, men der var kun 1 der var relevant for mig så jeg prøvede at forklare hvor mange jeg havde søgt bare i ugen inden, de var ikke til at tale med og jeg skulle fandme bare finde 3, efter 10 min diskutioner og bevis førelse fra mig, have jo heldigvis bevis på det liggende i emails, gav de sig så.

Men glemmer du også bare 1 dag at trykke på din knap i jobnet, kommer der straks et brev ind af døren

• Ellers så bare start med at søg alt hvad der bare er marginalt relevant. Som Burger siger, så er det oftest meget lettere et søge job når man er i job.
    Du skal ikke være bange for at ryge "ud af køen" ved at tage arbejde der ligger under dine kvalifikationer. Du er meget ringere stilled i en ansøgning hvis du ender med at være 6-7-8 månders arbejdsløs.

Det kan være et helvede at skulle søge en masse uden at få nogen respons, men det skal nok komme på et eller andet tidspunkt. Måske ikke de første 10-20 ansøgninger - så det er bare om at komme igang og sende ud til alt hvad der er bare marginalt interessant.

/ask

• Begyndte de at brokke sig :D i dansk metal er de TOTAL ligeglad. anden møde jeg var på havde jeg søgt 1-2 job om ugen. Og det er nok efter den nye regl. Dog sagde de at jeg skulle skrive hele siden. (latterligt.)
    Men jeg kom ind i et rum. Som meget hurtigt blev fyldt op. Der fik vi nogen sidder med jobs. man bare kunne skrive ned :crazyeyes: da man havde skrevet nok jobs ned. fik de listen. også var jeg færdig.

Du behøver jo ikke at søge. de tjekker ikke op på det. Men Det er self træls at ikke have noget arbejde.

• Har valgt at sende ansøgninger uopfordrede til de 3 første jeg nævner. Tror det er en god ide som Burger siger at gøre hvad de siger, selvom jeg synes deres regler er dybt godnat..

Dog søger jeg ikke Reperatør af scooter/mobil da de er 3 måneder gamle, så synes ikke det vil være så relavant.

Selvom jeg også forsøgte at forklare den ellers så rasende A-Kasse mand igår(kan ikke huske navnet hehe).. At jeg ikke er uddannet Elektriker, Måle Tekniker, Elektronikfagtekniker.. Men Automatik Tekniker som intet har med de 3 andre fag at gøre... Det var han også fløjtende ligeglad med.

Men det som jeg næsten synes er helt godnat i deres regler er at skal søge jobs som har sammenlagt 3 timers Offenligt transport dagligt, så er jeg så heldig stillet at Esbjerg har tog kørende til Odense som tager 1 time og 23 minutter.. Så er også forpligtet til at søge jobs i Odense. Jeg fik og vide i min afdeling i sønderborg at jeg skulle søge inde for 25km afstand af hvor jeg boede, hvilket jeg synes er mere realistisk end små 140km, som der er fra esbjerg til odense)

Men har siden igår til samtalen fået søgt 7 stillinger, så håber da det giver et plus hos dem..

:boxed:

Oprindeligt indlæg af SenZer
    Begyndte de at brokke sig :D i dansk metal er de TOTAL ligeglad. anden møde jeg var på havde jeg søgt 1-2 job om ugen. Og det er nok efter den nye regl. Dog sagde de at jeg skulle skrive hele siden. (latterligt.)
    Men jeg kom ind i et rum. Som meget hurtigt blev fyldt op. Der fik vi nogen sidder med jobs. man bare kunne skrive ned :crazyeyes: da man havde skrevet nok jobs ned. fik de listen. også var jeg færdig.

Du behøver jo ikke at søge. de tjekker ikke op på det. Men Det er self træls at ikke have noget arbejde.

Er faktisk selv medlem af dansk metal. Og min første indskydelse i Sønderborg var også at de var knap så meget paragraf ryttere, dog imod da jeg kom til Esberg, var de totalt Paragraf ryttere.. Tror det er op til de forskellige afdelinger.

Dog lige pt. har jeg intet imod at gå her hjemme, da jeg kan få det hele til at løbe rundt, og ja.. Der er jo en del fritid også.. Selvom man nok inderst inde vil have en fast daglig routine igen.

• Yup. Burger er inde i tingene.

Alle har det sådan når de er ledige, og laver man knuder af en eller anden art - f.eks ved ikke at være så aktivt søgende - ja, så ryger man i søgelyset hos dem :)

Du har været uheldig at møde en af to øverste ud af ialt de tre slags personligheder, som findes bag skrivebordene ved jobcentre, i kommunerne og - nogle gange, desværre - i a-kasserne:

1. "Den magtsyge administrationsdomina" (som gerne starter med at opremse, hvorledes hendes personlige vurdering af dig under samtalen kan have indflydelse på din sag)
    2. "Den paranoide paragrafrytter" - bettemus med evig angst for ikke at have ryggen fri, i fald hun træffer en selvstændig beslutning
    3. "The human touch" - som har gennemskuet, at paragrafferne oprindeligt var ment at skulle være en hjælp overfor borgerne og bør tolkes således

..og du har fået påbud om at søge 5-6 jobs om ugen. Det er sikkert kun i kort tid, så har du bevist overfor vedkommende sagsbehandler, at du er aktivt søgende.

Det er ikke så slemt - GL HF med det :)

• Det er som sådan set heller ikke så galt igen, for Jobnet.dk har gjordt det ufatteligt simpelt at søge jobs, man kan faktisk søge et job ved tryk af 3 knapper også er ansøgningen sendt.

Men regner med at hoppe på kursus en god del af tiden fremover :) som de også var enige i var en god ide.

Skal dog lige siges, at jeg tror at personen bag skrivebordet har gjordt sådan fordi
    -Jeg ikke havde søgt mere end 2 jobs over 3 måneder (dog 2 fag relaterede jobs, som jeg havde forstået det)
    -Jeg ikke havde lavet en Plan for Jobsøgning

Dog var jeg inde til samtale med dem i mandags, og der havde jeg sendt 8 ansøgninger over weekenden, nu sender jeg så 2 ansøgninger i ugen som også var helt fint med dem.

Så umiddelbart er problem solved :) hvilken er lækkert, og jeg har ikke tænkt mig at gøre alvor af deres 5-6 ansøgninger i ugen, som han sagde da det er spild af min tid, og andre firmaers tid, at sende useriøse ansøgninger :)

• Ok, det er da rart at høre hvor nemt det er blevet at søge. Men jeg synes stadig at du skulle gøre som du får besked på. Faglærte er vi nogle stykker der er, men stoltheden i at have "et" arbejde er større end at lave "mit" arbejde - når der nu ikke er noget at få...

Plus - og det her er nok lidt hårdt sagt, men absolut venligt ment - at jeg nok hellere ville ansætte en gut der har lavet NOGET fremfor at sidde på sin flade og vente på drømmejobbet. Men det afgør du selvfølgelig selv :)

• Ved at min gamle mor bare sendte ansøgninger ud på kryds og tværs. Hun blev desuden bedt om at søge jobs som også var over 100km hjemmefra.
    Når man på forhånd kan sige man ikke får jobbet, grundet afstand til arbejdet, eller fordi man ikke er kvalificeret, så kan man jo bare sende ansøgningen, og være ligeglad. Når de så svarer tilbage, så har man jo en "kvittering" på man har søgt, og derfor gjort som de har sagt.
    Det er desværre bare spild af både ens egen tid, og så dem som modtager ansøgningens tid.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• Jeg ved så meget at hvis du er fuldtidsforsikret må det ikke pålægge dig at søge et job på 21 timer om ugen. Men ja du har en skidt situation.
    Der er ikke andet at gøre end at søge en masse job og gem lidt dokumentation på det.
    Det er jo ikke sikkert du får nogle af dem. Langt fra faktisk.
    Men søg hele tiden for at søge jobs så du ikke får trukket i dine dagpenge.

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

Oprindeligt indlæg af nitan

Meget rigtigt :)

Men nytter altså ikke så meget når man har opsparet ancilitet hos 1 A-Kasse også går ledig, og flytter over i en anden A-Kasse.. så er din ancilitet jo væk igen :)

Ved ikke hvordan det er hvis er er ledig, men ellers mister man jo ikke sin anciennitet bare fordi man flytter.. Troede jeg heller ikke man gjorde, bare fordi man er ledig.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Oprindeligt indlæg af urbananen

Ved ikke hvordan det er hvis er er ledig, men ellers mister man jo ikke sin anciennitet bare fordi man flytter.. Troede jeg heller ikke man gjorde, bare fordi man er ledig.

Jeg tror ikke du kan skifte a kasse imens man er ledig og modtager dagpenge, den går vist ikke.
    Det skal man gøre når man er i job.

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate