Ubuntu 8.10 problemos..

  • Så skulle jeg prøve det! :)


    Meeen men men, jeg starter live CD'en, det hele går fint indtil det hele starter. Jeg kan ikke trykke på nogle af fanerne (applications, system etc.), skruer jeg op og ned for lyd, skruer den enten HELT ned eller HELT op, tastaturet virker ikke og jeg kan ikke installere det. Den kommer til at skulle redigere partitioner eller noget, men ikke videre. Derefter siger den bare at det ikke virkede, og jeg kan intet gøre :s


    Hvad er problemet dog? :s



    PS: Bærbar computer, 2gb ram, dual core santa rosa 2,4 ghz processor, 8600 gt mobile, i dén standard. :)

  • hmm det der lyder godt nok underligt...


    musen går jeg så ud fra virker.


    det lyder også en smule blandet det der? ud fra det du skriver så kører du en live cd, vil anbefale at hvis man skal installere det så brug den rigtige og ikke en live skrive.


    det kunne lyde som et eller andet chipset problem, da keyboard er noget af de "nemmeste" for ubuntu at installere og kan fint håndtere at man sætter et USB til og piller fra. hvis du har et liggende så prøv eventuelt det for at se om du så får gang i tasterne.


    der skulle også være en knap med at lade den selv klare disk partitioner og denne virker heller ikke?
    og igen det problem kan stamme fra chipset problemer.


    hvilken mærke/model bærbar er det? kan være jeg kan støve lidt info op til dig.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • hmm sikker på det ikke er en 6625wd du har? kan ikke finde noget om en 5525wd fra Zepto


    men efter hvad jeg lige umiddelbart kan finde, så skulle det virke. dog med et par småting ved enkelte drivere om ikke kører perfekt eller at de ikke virker.


    en ting du kan gøre er at sikre dig at du har den nyeste bios på den og eventuelt slet alle partitioner du har på den med f.eks en XP install DVD - bare starte den op og slet dem også afbryd install.
    så burde ubuntu ikke brokke sig over det.


    den "quick" install knap er det åbenbart ikke, så det kan være noget fra en gammel beta jeg kunne huske der. dog har den en "tag hvad du kan finde knap" som du kan se her https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall - neder under "select disk"

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Det er en 6625wd jeg har, undskyld :)


    Driver til grafikkort eller noget kan jeg ikke (finde ud af, at) installere. Har prøvet derinde hvor man kan aktive driverne, men det kan de åbenbart ikke :/


    Jeg prøvede at installere fra Windows, virkede fantastisk (pånær det med driverne) men efter en reboot så er jeg på samme sted som før :/ Skal jeg installere alle drivere til min computer i Ubuntu, som allerede er installeret i Vista? I så fald, hvordan?

  • well ved faktisk ikke helt med nVidia drivere og Notebooks. Men det du kan prøve er


    1. Start op normalt og login
    2. Hent den nyeste linux driver på nVidia.com - ved ikke om du prøver en 32bit eller 64bit
    3. Gem den på din bruges desktop
    4. Reboot
    5. Når du ser Grub loaderen tryk ESC
    6. Start den op i "recovery mode"
    7. Når den er færdig med at boote op i recovery så vælger du "root - Drop to root shell promtp"
    8. Skriv login
    9. Login som den normale ubuntu bruger
    10. Skriv "cd /"
    11. Skriv "cd home"
    12. cd <dit ubuntu brugernavn>
    13. her skifter du til dit desktop biblotek (vist nok, laver den her ud fra hvad jeg kan huske :) )
    14. skriv "sudo sh <nVidia filnavnet>"
    15. skriv dit password når du bliver bedt om det
    16. Kør nVidia guiden med auto hele vejen


    Jeg tør ikke sige om det her virker eller ej, har ikke prøvet det på en laptop før.


    Du kan reboote din maskine med "sudo reboot" også din kode igen

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Nu er det prøvet, men når jeg kommer til at skulle køre denne kommando:


    sudo sh "filnavn"


    Får jeg følgende besked: "Cannot run"
    .. Og jo, jeg skriver filnavnet, ikke "filnavn" ;D Har prøvet både med og uden .run til sidst, hvilket er den driver jeg har fundet. Dobbeltklikker jeg på den inde i ubuntu, siger den, at koden ikke kan findes eller noget :s



    Så svært at installere ubuntu? :boxed:

  • Jeg opdaterede systemet, svineriet virker :P


    MEN MEN MEN! Når jeg prøver at skrue op og ned forekommer samme problem igen; Der kommer en slags "loop", hvor den enten skruer helt ned eller op, og derefter kan jeg stort set ikke bruge Ubuntu til noget. :s Der skal genstartes før det fungerer igen.


    Det er kun lyden den er gal med nu, så er snart ved vejs ende :) Nogle der kan hjælpe med at løse dette problem?

  • hmm kunne lyde som om et eller andet underligt problem med den lyd driver den bruger. Der må jeg desværre melde pas, men det kunne lyde som om at der stadigvæk er nogle problemer med driverne til den bærbare du sidder med. Jeg kan dog huske at jeg fandt et eller andet på google omkring drivere til den 6625w bærbare, så søg eventuelt på "ubuntu 8.10 zepto 6625w" og se hvad du kan finde.


    Men nej ubuntu er ikke svært at installere, men som alle andre linux distro'er så lider de stadigvæk at hardware understøttelse og videre udvikling af drivere. Der er ufattelig mange beta'er der ude, men mange af dem er noget forbandet bras, for at sige det lige ud :p og mange hardware fabrikanter skulle skamme sig over det. Vil dog ikke sige at de skal give linux drivere den samme prioritet som Windows drivere, men når man udvikler noget til windows, så hav et lille team kørende ved siden af med linux versionen af det.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Twisted Diego
    Undskyld jeg lige hijacker dit emne. :$


    Men jeg har også prøvet mig med Ubuntu 8.10 men ligemeget hvad jeg gør og vælger kommer jeg ud i en DOS og ikke nogen desktop. Og der er lige meget om jeg installer eller vælger den der "prøv før du installer" og jeg gør det i boot uppen eller i windows. Faktisk temmelig træls :D


    well så kan ubuntu ikke lide dit gfx kort, den skal starte Gnome op (det grafiske miljø). Dog kan jeg ikke se at det skulle være et problem med et ATI kort, så må der være et eller andet den ikke kan lide ved dit system. Du må næsten få en eller anden form for fejlkode(r).

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Twisted Diego
    Ja det er netop den Gnome den fejler ved.


    Øhh hvor ser jeg error koden ??


    det skulle normalt gerne stå på den (terminal) skræm den stopper ved.


    Normalt så kan man lige se at der er en login linje, den ser man nogle gange i ca ½ - 1 sek før den starter det grafiske op. så hvis du kan se den skulle gern stå over selve login

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Twisted Diego
    Jeg når ikke engang til nogen login. Den starter op og køre den boot screen men omkring 80% så er det ligesom den crasher(i grafikken) og så hopper den ind i en dos skærm. ;(


    hmm så kan jeg nok ikke lige hjælpe, desværre

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • muhaha her kommer linuxnørden ;)


    Axasion: har du prøvet at bruge alsamixer?
    hvis ikke så gå ind i terminalen og bare skriv alsamixer (ved ikke om det kræver root, men ellers sudo alsamixer) og se om den bugger på samme måde (sker nok næppe)


    hvis ikke alsamixer er med i ubuntu, så hent alsa-utils over apt-get hvis man kan:


    Code
    1. sudo apt-get install alsa-utils


    så skulle den være der.



    Twisted Diego:
    hmm... ja, nu er ubuntu jo ikke så glad for at man prøver at lege lidt rundt selv, men i 8.10 kan man altid prøve at hente atis drivere fra ati.com eller bedre endnu, ENVY. ENVY er et program skrevet i Python, der kan hjælpe til med at installere nVidia og ATIs grafikkort drivere og sætter samtidig X serveren op. Programmet har to dele:
    1. et grafisk interface
    2. et konsolinterface til fx. hvis ny man ikke kan få desktop op at køre


    ENVY kan fikses her: http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html


    den seneste version findes til ubuntu 8.04, men skal nok køre på 8.10 da begge versioner grundlæggende er ens.. ENVY NG kan hentes i ubuntus "universe" programstak, hvilket der findes en guide til på siden.


    hvis ikke det virker kan du altid prøve at poste din /etc/X11/xorg.conf hvis du kan (få fat på links, elinks eller lynx igennem apt-get) sammen med samtlige specs på den comp det drejer sig om ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • Alsa mixer står vist nok som default i 8.10, men den er bestemt ikke glad for alle lyd chips og aner ikke hvad der sidder i hans bærbare.



    der er også X config med i nVidia driverne man henter (har dog ikke installet med et ATI kort)


    hans problem er jo at han ikke kan starte live eller normal Ubuntu, så er det jo lidt svært at poste hans xorg.conf fil. Dog kan man boote den op i recovery mode også skrive indholdet ned, men tjaa for en nybegynder er det jo ikke altid super nemt. Så ville jeg hellere vente til næste build (eventuelt en alpha eller beta) af den og se hvordan driver udviklingen så er gået

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2