Hvorfor må man ikke genoplive gamle tråde?

  • Dette er ikke oplæg til flamewar.


    Jeg undrer mig bare over at man ikke må skrive noget i en gammel tråd. Man kan f.eks. sagtens have et problem, som en anden har haft for nogle måneder siden. Så må man ikke skrive i den tråd, der omhandler problemet. Så skal man oprette en ny. Det forekommer mig underligt at man ønsker mange tråde om det samme emne, i stedet for at holde et emne i hver tråd. Det kan også være jeg efter 2 måneder finder løsningen på et problem, som mange har haft. Så virker det underligt at man skal oprette en ny tråd, og henvise til at man har fundet løsningen på problemet, som er beskrevet i en anden gammel tråd.


    Jeg brokker mig ikke, men jeg undrer mig over hvad årsagen til denne regel er?

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Tjaa.. Mht. det du skriver, kan jeg heller ikke forstå det, men hvis vi er henne i en køb/salg ting, så kan du jo forhåbentlig også godt forstå det.
    Og 2mdr. gammel, er ikke en gammel tråd på den måde i mit hoved. Hvis der står 2007 i en tråd, så er det en gammel tråd.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Det er ikke nogen faste regler på det område, så det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.


    Men generelt gider folk ikke beskæftige sig med gamle og uaktuelle spørgsmål, så det er oftest til gene for folk når nogen så finder en gammel tråd frem.


    Så mit råd er at hvis I laver en tråd som ligner en der har været her før, så indsæt et link til den tråd i vil have folk til at se på. :)

  • Tit når en gammel tråd bliver genoplivet, så er den flere år gammel, og det har sjældent noget med emnet at gøre - derfor vælger vi at lukke dem igen.


    Problemet er umiddelbart størst i køb og salg, og derfor sætter vi stor pris på, at folk husker at lukke deres tråde når varerne er solgt, men det ses desværre også i de andre sektioner. Et eksempel kunne være denne tråd der blev genoplivet med ene det formål, at reklamere for egen virksomhed.


    Jeg kunne forestille mig, at det måske er denne tråd der har fået dig til at spørge, og som du kan se, så er det oprindelige indlæg fra januar 2006, den er altså snart 3 år gammel. Der er godt nok tilføjet relevant information i marts i år, men selv den periode er lidt for lang i forhold til hvad der burde være nødvendigt. Så bliver den så genoplivet igen i dag, med et hardwarerelateret spørgsmål, der egentlig slet ikke hører hjemme i den tråd, og der ville komme langt bedre reaktioner på spørgsmålet, hvis det rent faktisk blev stillet det korrekte sted, i en særskilt tråd med en brugbar overskrift.


    Så det er egentlig ikke en regel som sådan. Det kræver bare en meget god grund at genoplive en gammel tråd. Det kan være hvis opretteren efter nogle måneder vil dele løsningen med andre, eller en anden end opretteren vil, så er det selvfølgelig OK, og det er der forhåbentlig ingen i teamet der ville reagere på - men nu er der også stor forskel på et par måneder, og flere år som der ofte er tale om.


    Kort fortalt, så er det generelt set ekstrem dårlig netetikette at genoplive gamle tråde, og den holdning vil du finde på langt de fleste fora. Newz.dk lukker faktisk tråde der ikke er skrevet i, i 14 dage, automatisk - så langt vil vi dog forhåbentlig aldrig gå her på siden - selvom man engang imellem godt kunne ønske det når man har lukket alt for mange genoplivede tråde, bl.a. i Køb og Salg, på kort tid ;)

  • Okay, så det er ikke ulovligt, hvis man har en meget god grund.
    Tak for det fine svar ;)

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Nej der er ikke risiko for bøder og fængselsstraf, men måske en smule latterliggørelse :cheers:
    Og hvad værre er så er der jo altid risiko for at få Burger på nakken 8o


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().