Hjælp mht. købelov

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nonsens
    og forbrugerloven er lavet sådan at du har fuld retur ret for en vare du ikke har modtaget, så længe du ikke har indgået en skriftlig aftale eller har betalt et depositum hvor ved der er en returret aftale. længere er den ikke. du hæfter for intet.


    Forkert! Du har returret ved en mangelfuld levering! Dvs hvis varen ikke er leveret til tiden, eller hvis varen har mangler.


    Richie: Før du tager nogle af svarene alvorligt i denne tråd, synes jeg næsten du skal lave en afstemning om hvem der rent faktisk har læst købeloven og aftaleloven. Jeg har, som en del af undervisningen på det uddannelses forløb jeg er på vej igennem. Udfra de andre svar der er givet i tråden, formoder jeg også at Mikkel har, ellers ikke...

  • ....At det så er noget svineri at bede en butik bestille en speciel vare hjem, for derefter at købe noget andet i en anden butik, er jo så en anden historie.
    Det mindste du kunne gøre var vel at oplyse den pågældende butik om dine ændrede planer, så de evt. kunne afbestille varen.


    Det hedder at være proaktiv istedet for at være reaktiv og det vil gavne dig i fremtiden.

  • Hvis han har bestilt den hjem inden for den tid i har aftalt, så hænger du på den - i følge aftaleloven.


    Dog er det en mundtlig aftale, og når alt kommer til alt er det ord mod ord.

    ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155 - Zalman CNPS9900

    Intel® Core? i5-2500K Processor @ 4ghz

    Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

    MSI GeForce GTX 560Ti 1GB

    2x1,5TB WD - 4x 2TB Samsung HDD's

    Cooler Master CM 690 II Advanced - Corsair HX 750W

    BenQ 27" LED GW2760HM


  • Det kommer også an på om det er en standard vare eller en speciel vare.. Men nu går jeg ikke ud fra du har bedt om at få den malet i underlige farver eller sådan noget ;) Så det er umiddelbart en standard vare..


    Men du har lidt et problem i forhold til at du har bedt om at bestille den hjem, for er det ikke en du normalt har, hænger du sådan set på den..


    Du kan gå ind på forbrug.dk og finde begge love, men som det også tidligere sagt er det aftale loven ;)



    Edit: Jeg har læst begge og arbejdet med begge ;)

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

    Rettet en gang, sidst af teko ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris
    ....At det så er noget svineri at bede en butik bestille en speciel vare hjem, for derefter at købe noget andet i en anden butik, er jo så en anden historie.
    Det mindste du kunne gøre var vel at oplyse den pågældende butik om dine ændrede planer, så de evt. kunne afbestille varen.


    Det hedder at være proaktiv istedet for at være reaktiv og det vil gavne dig i fremtiden.


    Jeg vil ikke kommentere så meget i selve sagen, der er vidst sagt det der skal siges og skære den ret meget ud i pap kræver en større kniv end jeg sidder med nu...
    Anyway...
    Jeg kan kun være enig med Boris - godt og godt - proaktiv istedetfor reaktiv!


    :$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC
    Kan han ikke bare købe lortet og bruge sine 14 dages returret og få pengene igen?


    14 dages returret er kun noget man er sikret ved køb over nettet. Køber man en vare nede i en fysisk butik har man ikke returretten medmindre det er noget butikken tilbyder af sig selv som ekstra kundeservice.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nonsens
    ej nu må i holde op, han er ikke forpligtet til at købe noget fordi han har lavet en mudlig aftale om at bestille en vare hjem, han har ikke fået varen, han har ikke batalt for den fået papir på den eller andet, ergo er varen ikke hans endnu, men stadig butikkens.


    hvis de ville sikre sig købet kunne de ha handlet anderledes.


    Det er jo det. Også derfor at nogle butikker har valgt at kunden skal betale når en vare bestilles hjem. At den pågældende butik har valgt at bestille varer hjem uden at få pengene først er jo bare ærgeligt for dem hvis kunden ombestemmer sig. Sådan er livet jo...

  • Jeg takker for alle svarene!


    Jeg har tidligere på dagen været nede i butikken for at prøve på at snakke lidt fornuft i sælgeren, men de holder på at er tvunget til at købe varen da de mener jeg givet udtryk for at jeg ville købe den lige meget hvad. Jeg gjorde ham klart at jeg under ingen omstændigheder havde tænkt mig at købe den og at jeg var ked af at de lå inde med en vare som de ikke kunne sælge. Han var dog slet ikke til at tale med og blev bare ved med at sige han var ligeglad og at det blev sendt videre til inkasso, hvilket umiddelbart ikke giver mening.
    Problemet er vel bare i bund og grund at der har været en form for misforståelse første gang jeg talte med sælgeren, og at der åbenbart er tale om en specialvare de skulle bestille hjem fra Holland hvilket jeg ikke været klar over på noget tidspunkt. Så hvis de havde fortalt mig med det samme at jeg var tvunget til at købe den når den dukkede op havde jeg aldrig nogensinde sagt ja til at de skulle bestille den.

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Hvis det ikke på noget tidspunkt (ved første tur i butikken) er blevet nævnt fra hverken din eller sælgers side at du ville/skulle købe dem, så vil jeg mene at det er sælger der har et problem da han ikke har nævnt at du skulle købe dem når de blev bestilt hjem. Den eneste mundtlige aftale I har er vel at ville bestille sættet hjem.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hvis det ikke på noget tidspunkt (ved første tur i butikken) er blevet nævnt fra hverken din eller sælgers side at du ville/skulle købe dem, så vil jeg mene at det er sælger der har et problem da han ikke har nævnt at du skulle købe dem når de blev bestilt hjem. Den eneste mundtlige aftale I har er vel at ville bestille sættet hjem.


    Anders


    Det mener jeg bestemt også, men det gør de absolut ikke. :D

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • ;) Fandt lige denne, som du måske kan bruge:


    Fra Aftaleloven:
    § 38 b. Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling.


    Kilde: Retsinformation.dk

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikkel
    ;) Fandt lige denne, som du måske kan bruge:


    Fra Aftaleloven:
    § 38 b. Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling.


    Kilde: Retsinformation.dk


    Så i bund og grund skal de have en form for bevis på at tingene har forgået som de siger?

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    De har vel fået dit navn og telefonnummer for at de skal bestille varen hjem til dig? Hvorfor skulle du ellers have givet dem det?


    Men det er jo ikke bevis for at ville købe dem. Det ville de jo også have fået hvis de havde aftalt kun at bestille hjem uden købstvang.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Men det er jo ikke bevis for at ville købe dem. Det ville de jo også have fået hvis de havde aftalt kun at bestille hjem uden købstvang.


    Anders


    Hvor tit ser du en butik bestille en vare hjem til en kunde, hvis han ikke vil købe den?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    Hvor tit ser du en butik bestille en vare hjem til en kunde, hvis han ikke vil købe den?


    Det er jo så en anden sag. Men det er ikke noget bevis i sig selv, at de har ret fordi de har navn og adresse.

  • Der er vist en lang række folk herinde, der har brug for at læse hvad der gemmer sig bag dette link ;)


    Specielt det nederste afsnit er interessant i den her sammenhæng.


    Hvornår er købsaftalen indgået?
    Du har købt en vare i det øjeblik, du har indgået en aftale med sælgeren – den kan være skriftlig eller mundtlig. En købsaftale kan altså være indgået, selvom varen ikke er leveret eller betalt.


    Hvis du går ind i en butik og bestiller et køleskab, som skal betales, når det leveres næste dag, kan du ikke uden videre komme ud af handlen ved at nægte at modtage skabet, når det ankommer.


    En aftale er bindende og kan som udgangspunkt ikke fortrydes.


    Altså: En aftale om køb er bindende, hvis ikke der er aftalt en fortrydelsesret – også selvom aftalen er indgået mundtligt.

  • I sidste ende er det (som nævnt adskillige gange) bare ord mod ord, eftersom der ikke er noget konkret bevis på andet.


    Meeen som forbruger synes jeg også, man har en form for forpligtelse. Dvs., at du jo nok burde have oplyst butikken om, at du havde valgt at købe andet steds. Dvs., at butikken formodentlig kunne have annulleret den bestilling de har foretaget.