Hjælp mht. købelov

  • Jeg står pludselig i en lidt uheldig situation med en hifibutik hvor jeg er meget i tvivl om hvordan jeg står i forhold til den danske købelov, jeg håber der er et klogt hoved herinde der kan hjælpe.


    Jeg gik ind for ca. en måned siden i denne butik hvor jeg snakker med ekspedienten omkring en højttaler til mit Pioneer tv, efter lidt snak bliver vi enige om han skal bestille den hjem til mig og ringe når den ankommet. Her for få dage siden fik jeg ham så i røret hvor han fortæller mig at den er ankommet og klar til afhentning. Jeg fortæller ham dog at jeg i mellemtiden har købt en anden og jeg desværre ikke har brug for den alligevel, her får jeg så afvide at jeg er tvunget til at købe højttaleren når jeg har fået ham til at bestille den hjem! Han truer mig ydermere med at melde mig til inkasso hvis jeg ikke kommer ned med det samme og betaler.
    Jeg er fuldstændig blank i denne sag, så kære tweakere er der en af jer der kan fortælle mig hvordan jeg skal håndtere denne sag?
    Det skal lige siges at der kun er tale om en mundtlig aftale mellem sælgeren og jeg, og at jeg ikke har skrevet under på noget som helst.


    På forhånd tak!

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Kort og godt: Du hænger på den...


    I har indgået en mundtlig aftale, og den er for begge parter lige så bindende som en skriftlig aftale.


    Det er ikke købeloven, men aftaleloven du skal kigge nærmere på, hvis du vil nærlæse nogle paragraffer. :)

  • Alright, jamen det lyder da umiddelbart lidt som noget lort. ;)
    Så ligegyldigt hvad er jeg faktisk tvunget til at købe noget fra en butik hvis jeg har fået dem til at bestille det hjem?

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Richie
    Alright, jamen det lyder da umiddelbart lidt som noget lort. ;)
    Så ligegyldigt hvad er jeg faktisk tvunget til at købe noget fra en butik hvis jeg har fået dem til at bestille det hjem?


    Nej ikke ligegyldigt hvad. Det kommer jo an på hvad I helt præcis har aftalt.


    Men man går jo normalt ud fra at når en kunde beder en om at hente en vare hjem, så er det for at købe den.
    Hvis du gerne bare ville have set på den, for bedre at kunne overveje det, så skulle du specifikt have sagt det, og høre om det var muligt. (Hvilket de nok havde svaret nej til)


    Men i praksis tror jeg de får meget svært ved at bevise hvem der har sagt hvad, hvis de tager sagen videre i retten, medmindre de optog jeres samtale.


  • Tak for de hurtige svar Mikkel!
    Se det ændrer jo tingene en smule, for jeg var meget i tvivl om jeg egentlig ville ha den da jeg havde læst flere steder at lydkvaliteten ikke var imponerende, så jeg tror sku egentlig godt at jeg tør ta kampen op med dem i en eventuel sag. Men om jeg fik givet ordentligt udtryk for det til sælgeren den gang er jeg meget i tvivl om, jeg troede dog ikke det var noget problem at bestille sådan en hjem selvom de ikke var 100% sikre på at sælge den med det samme.

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Normalt binder du dig ikke til et køb medmindre at det er aftalt. I øvrigt kan du undersøge om du har noget fortrydelsesret på et evt. køb?


    Ofte bortfalder en butiks fortrydelsesret, når man bestiller en specielvare/skaffevare hjem - altså noget som de normalt ikke har i sortiment. I disse tilfælde plejer butikkerne dog at ville have betalingen allerede ved bestillingen.



    Har du fået at vide ordret, at du ikke kunne annullere/fortryde købet da du bestilte? Hvis ikke, så har de ikke noget på dig. ;O)

  • Det der er rigtig mange butikker ude for hver eneste dag, og der vil reelt ikke være meget de kan gøre ved det.


    Hvor tit tror du ikke en computer butik får noget hjem fra en leverandør som de så ikke får solgt alligevel.


    Nogle butikker ville have lavet en faktura med det samme som der så kunne stå betalt på eller betales ved afhentningen. Så havde de stået noget bedre.


  • Han har ikke sagt til mig på noget tidspunkt at jeg ikke kunne fortryde eller annulere ordren.

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Det der er rigtig mange butikker ude for hver eneste dag, og der vil reelt ikke være meget de kan gøre ved det.


    Hvor tit tror du ikke en computer butik får noget hjem fra en leverandør som de så ikke får solgt alligevel.


    Nogle butikker ville have lavet en faktura med det samme som der så kunne stå betalt på eller betales ved afhentningen. Så havde de stået noget bedre.


    Jamen det er jo også lige det, der har jo ikke været noget som helst på skrift.

    Conroe Q6600 @ 3.2ghz
    Asus P5W64 PRO
    XFX Geforce 8800GTX XXX / 24" Dell Ultrasharp 2407WFP
    4Gb Corsair PC8500
    Lian Li PC-7 Black / Seasonic 600watt S12 SLI

  • nu er det jo (for os) svært at sige hvad i har snakket om i butikken, men hvis man bestiller en vare hjem er det vel med henblik på at købe den?


    Jeg kunne ikke forestille mig at de ville bestille varen hjem, bare for at du kunne se/høre den?


    Jeg tvivler på du rent juridisk er bundet til at købe dem, rent moralsk er så en anden sag ;)



    Uanset hvad kan han ikke pusse inkasso på dig, da du jo ikke har modtaget en vare/service/produkt/what ever, og ladet være med at betale for den.. De har jo stadig højtalerene i butikken? de kan vel ikke tvinge dig til at tage dem med hjem :)



    skal lige huske at sige jeg langt fra er ekspert på området, skriver bare som jeg mener/tror det er :)

  • du hænger ikke på noget somhelst, så længe du ikke har skrevet under eller andet på du vil købe denne ting og du indgår i en aftele med fortrydelsesret osv, så er det han og IKKE dit problem. han kan ikke tvinge dig til at købe noget du ikke vil have. han kunne ha bedt om depositum og en underskrift på en købsaftale når han ikek har gjort det er det ham der har købt det hjem og ikke dig. så det skal du ikke tænke så meget over :)

  • Citat fra min Salg og Service bog:


    Quote

    Hovedregel i forbruger køb: Man kan ikke fortryde indgående aftaler


    Det er fra aftale loven, ergo du er juridisk bindende til at købe varen, med mindre der er blevet aftalt fx. 8 dages returret i butikken. Hvis ikke der er oplyst noget om denne, er du tvunget til at købe varen. Dette gælder også mundtlige aftaler.


    Og eftersom det er en vare du har købt i en fysisk butik, har du heller ikke krav på at de skal tage varen tilbage efter købet, med mindre denne viser sig at være mangelfuld.


    Sorry mate, men du har skudt dig selv i foden der.. :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Ofte bortfalder en butiks fortrydelsesret, når man bestiller en specielvare/skaffevare hjem - altså noget som de normalt ikke har i sortiment. I disse tilfælde plejer butikkerne dog at ville have betalingen allerede ved bestillingen.


    Der er slet ikke nogen fortrydelsesret, med mindre butikken selv giver denne! Det er kun ved tale om et fjernsalg eller man har købt en vare udenfor fast forretningssted.



  • Det ved jeg - derfor skrev jeg som jeg gjorde: "en butiks fortrydelsesret".


    D.v.s. den fortrydelsesret, som butikken evt. har som en service.



    Men for lige at lukke denne her sag, så er Richie IKKE på nogen måde tvunget eller forpligtet til at købe varen. (udfra de oplysninger vi har fået af Richie)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Men for lige at lukke denne her sag, så er Richie IKKE på nogen måde tvunget eller forpligtet til at købe varen. (udfra de oplysninger vi har fået af Richie)


    Sådan som jeg forstår det, har han aftalt med butikken at de skal bestille en vare hjem til ham, fordi det ikke er en lager vare. Derved indgår de en aftale med henblik på salg (tvivler på at butikken havde bestilt varen, hvis Richie havde sagt at han bare vil se den an), og den aftale er han bundet til. Også selvom den bare er mundtlig.


    Dog tror jeg ikke at Richie har noget at frygte, da aftalen som sagt er mundtlig, og det vil blive svært at tage stilling til ved en evt retssag (også meget at gøre ud af så lidt), men juridisk set er han altså forpligtet til at købe varen...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nonsens
    du hænger ikke på noget somhelst, så længe du ikke har skrevet under eller andet på du vil købe denne ting og du indgår i en aftele med fortrydelsesret osv, så er det han og IKKE dit problem. han kan ikke tvinge dig til at købe noget du ikke vil have. han kunne ha bedt om depositum og en underskrift på en købsaftale når han ikek har gjort det er det ham der har købt det hjem og ikke dig. så det skal du ikke tænke så meget over :)


    Der står da ingen steder i loven at man skal skrive under, for at indgå en aftale.


    Som jeg skrev længere oppe i tråden, er en mundtlig aftale lige så bindende som en skiftlig. Og der er ingen fortrydelsesret iflg. loven, medmindre der er tale om fx fjernsalg.


    Det der ændrer ved sagen i dette tilfælde er at parterne ikke har været helt enige om hvad aftalen specifikt går ud på. Og så i øvrigt at en mundtlig aftale som oftest er meget svær at bevise.



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    Sådan som jeg forstår det, har han aftalt med butikken at de skal bestille en vare hjem til ham, fordi det ikke er en lager vare. Derved indgår de en aftale med henblik på salg (tvivler på at butikken havde bestilt varen, hvis Richie havde sagt at han bare vil se den an), og den aftale er han bundet til. Også selvom den bare er mundtlig.


    Dog tror jeg ikke at Richie har noget at frygte, da aftalen som sagt er mundtlig, og det vil blive svært at tage stilling til ved en evt retssag (også meget at gøre ud af så lidt), men juridisk set er han altså forpligtet til at købe varen...


    Lige præcis.


    Man ved dog aldrig om denne HIFI-butik vil gå så meget til yderligheder, at de får nogen andre ekspedienter til at vidne mod ham. (Selv om de ikke var der, kan de jo lyve...)

  • Du hænger ikke på en skid. Det er dit ord mod hans = Du får ret! Han kan jo ikke bevise overfor for andre, at du har sagt at du gerne vil købe den?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

    Rettet en gang, sidst af Exxon ().


  • nej det står ingen steder, men da det er en mundtlig aftale og butikken ikke har noget på skrift kan de ikke sige han SKAL købe den da så bare er påstand mod påstand.


    og forbrugerloven er lavet sådan at du har fuld retur ret for en vare du ikke har modtaget, så længe du ikke har indgået en skriftlig aftale eller har betalt et depositum hvor ved der er en returret aftale. længere er den ikke. du hæfter for intet.