Ny forstærker!

• Ja forsætter stilen og poster endnu en hifi-tråd herinde.

Modtog idag mit nye højtaler sæt bestående af 2xB&W CM7 :D- link

Dertil skal der selvfølgelig en ny forstærker som kan spille dem ordenligt op, da min NAD 315BEE næppe kan følge med mere. Har selv kigget lidt på NAD C372, som jeg ud fra specifikationerne vil mene bør opfylde kravende.

Håber at der holder nogen hifi geeks til herinde der kan guide mig lidt på vej, hvis i har andre bud vil jeg fortrække at den forhandles i hifiklubben da det ligger 50m fra hvor jeg bor.

• Jeg har selv forelsket mig i et "byggeprojekt", som får langt de fleste nymodensforstærker-typer, til at ligne noget fra før-krigs-tiden. Og der skal ikke meget snilde til at bygge dette sæt, da der blot skal trækkes ledninger, og så kan man selv sætte sit præg på det færdige finish .... Så kan man selv bestemme om man vil have mono-blokke stående ved hver højttaler, en stereoforstærker og om man f.eks. vil køre balanceret.

Min brors kammerat havde et 160W sæt, som min bror og jeg lånte med hjem til ham, og hørte på hand Dali 450. Det spillede fantastisk levende og med nuancer jeg ikke engang selv har hørt på min rørforstærker. Jeg havde ellers altid sværget, at jeg ikke skulle have andet end rør igen, da jeg først købte min, men den holdning kan jeg slet ikke holde på mere. Jeg har selv haft NAD og hvis den spillede kedelig ift min rørforstærker, så vil jeg slet ikke sammenligne den med disse små Hypex-vidundere.

Frequence forhandler Hypex enheder. Det er kl. D enheder, som kører efter switchprincippet. Du har enorm stor virkningsgrad og super effektafsættelse i dine højttalere i stedet for effektafbrænding i forstærkeren. Hvis du skriver hvad du skal have, kan du godt opnå 20% rabat.

For et stereosæt har du behov for

Forstærker-enhed
      Softstarter
      Trafo
      Strømforsyning
      Afbryder
      Potmeter
      HT-terminaler
      RCA-stik
      Diverse ledninger

Et hurtigt prisoverslag viser at du kan erhverve dig det for knap 4k :D

160W modellen matcher fint dit behov. Du vil blive overrasket over hvilket massivt potentiale de spiller. Jeg har desværre ikke et sæt stående selv, da jeg lige nu er under uddannelse og økonomien bruges på andet end HiFi .... lige nu :D Men jeg var dog heldig i starten af året og få skattepenge tilbage, så da erhvervede jeg mig mine 2 "små" AudioPro Avantec Nine ... igen.

Oprindeligt indlæg af BasHuus
    Du vil blive overrasket over hvilket massivt potentiale de spiller. Jeg har desværre ikke et sæt stående selv, da jeg lige nu er under uddannelse og økonomien bruges på andet end HiFi .... lige nu :D Men jeg var dog heldig i starten af året og få skattepenge tilbage, så da erhvervede jeg mig mine 2 "små" AudioPro Avantec Nine ... igen.

Kender jeg alt for godt, har sku også taget lidt tid at spare op til at endelig få et rimmeligt anlæg på min elevløn ;)

Oprindeligt indlæg af BasHuus
    Har du mod på at bygge selv?

Hvad ville i givet fald være dit MAX-budget for dit normale forstærkerkøb?

Og hvad er så max THD på sådan en?

Mente ellers at klasse D forstærkere ikke var så dynamiske og kolde, og at de derfor sjældent bliver brugt til forstærkere - dog bruges de oftest i subs.

Oprindeligt indlæg af Happy^

Og hvad er så max THD på sådan en?

Mente ellers at klasse D forstærkere ikke var så dynamiske og kolde, og at de derfor sjældent bliver brugt til forstærkere - dog bruges de oftest i subs.

Det er trodsalt en sandhed med modifikationer. Se datablad her
    Jeg havde samme indgangsholdning som dig ... de kan da hverken spille levende, dynamisk eller med autoritet i de dybeste oktaver. Man man bliver blæst om i sofa'en, når man fyrer op under den selv med et ganske simpelt stykke orgelmusik, hvor oktaverne går kælderdybt.
    Jeg vil gerne invitere dig til lidt lytning, når er på Fyn hos min kammi igen, eller når jeg har fået mit færdigbygget. Men jeg forstår din skepsis ... har jeg selv haft den :9xo

Disse enheder sidder stort set i alt efterhånden, ja endda selv B&o's forstærkertrin til deres aktive højttalere. Men det er en anden fabrikant de anvender, men princippet er jo det samme.

Hypex-modulerne er meget forskellige, og bliver bedre og bedre med tiden. Bl.a. kan man let selv modificere på dem, eller købe sig til det. Hvis man tager deres mono-moduler, så findes de i en std. og en udgave med langt bedre OP-AMP i indgangsmodulet.

Jeg har desværre ikke kunnet finde noget datasheet på min gamle Threshold SA80KL. A effektblok, men graf karakteristikkerne er virkelig imponerende for Hypex-modulerne.

• Det er bestemt også noget andet med en aktiv højtaler - det er næsten umuligt at komme af med varmen, når forstærkeren skal være en del af højtaleren. En "alm." forstærker er slet ikke en mulighed der, medmindre den ikke er særlig kraftig.

Men der er jo en grund til at mærket som Denon, NAD, Thule og ikke mindst Classé ikke bruger klasse D forstærkere - det er altså noget helt andet. Det er helt fint i en sub, hvor man gerne vil have præcis bas.

Men forstærkeren er én ting.. Højtalerne har også virkelig meget at sige.
    Har en fætter med et par DALI Euphonia MS4 (eller også var det MS5, kan ikke huske det) - og det er virkelig nogle højtalere som spiller utroligt godt. Men de kræver en del af forstærkeren.

• Nu er det jo ikke kun aktivt udstyr de anvendes i, men lad nu det ligge. Tag blot de svinedyre digital forstærkere med rumkorrektion - der er ikke meget anolog bestykning i dem i signalvejen.

Forstærker er ingenting værd, hvis ikke strømforsyningen er dimensioneret ordentligt. Så kan den kun levere forvrænget pumpbas, fordi den ikke kan følge med i PEAK'ene.

Prøv at se på Harman Kardons produkter, så skal du se kræs.

• Sorry for :offtopic:

2 ting:
    Der er mere end én måde at bygge en PWM forstærker op, princippet i det du får ud af dem er måske det samme, men måden de bygges på er ikke.
    Du kan f.eks. ikke tage en B&O IcePower blok og sammenligne med en Lyngdorf, for at nævne to - de spiller vidt forskelligt, selv om de begge er PWM baseret.

Denon laver også PWM forstærkere, se bare deres CX3 ;)

Tilbage til topic - hvis du kan lide bas, så vil en C372 klart fremhæve det!
    Jeg har ikke hørt den med et sæt CM7, men kender en der har nogle ældre BW højttalere (600-serie) som bliver enormt mørke i lyden med en 372 foran, passer dog godt til det musik han høre.

Personligt ville jeg nok gå efter en Denon, sådan noget som en PMA1500AE, ligger i samme pris klasse...

• Tak for rådende, og du behøver bestemt ikke unskylde for off-topic, var også en god gang info :cheers:.

PMA1500AE Var den anden forstærker jeg havde i baghånden, C372 blev nævnt som første priotet af den ene grund at jeg har en NAD DVD afspiller som ståer godt til den :). Men nu vil jeg smutte en tur forbi hifiklubben i eftermiddag og få en test af begge forstærkere.