Reklamationsret - Kan jeg få min tlf byttet?

  • Hej Tweakers !


    Jeg står med en lidt delikat sag, som jeg håber en eller flere af jer kan hjælpe mig med !


    Jeg har haft min Samsung U600 i lidt over et år nu, og nu er den fuldstændig død.
    Det startede med at farverne blev negative, billedet var spejlvendt og lignende, når jeg skubbede skærmen op. Det gik på et par uger, hvor den derefter gik helt i sort. Jeg kunne tænde telefonen, men jeg kunne ikke se hvad der skete på skærmen. Nu tog jeg lige telefonen frem igen, og den er HELT død. Jeg kan ikke tænde den, selvom den sidder i laderen.


    Da jeg stadig har min kvittering, og der næsten er et år tilbage af min reklamationsret, føler jeg mig i min gode ret til at klage. Jeg vil meget gerne have den byttet til en ny, da jeg ikke kan vente på at få den repareret - og det gider jeg i øvrigt slet heller ikke.


    Jeg har indtil videre forstået på købeloven, at det er mit eget valg om jeg vil have den byttet eller repareret. Men er det sådan det fungerer?


    Derudover er der også en 2 cm stor flænge i skærmen, men man kan ikke mærke den hvis man kører fingeren henover skærmen, og den har INTET at gøre med det ovenstående problem. Kan den have indflydelse på klagen?


    Og til sidst, når/hvis jeg sender telefonen tilbage, skal jeg så sende den i original æske med alle kabler og det hele?


    PS. Telefonen er købt hos MonaTel, over nettet :b


    Pft! :D

  • Hvis flængen bare er i selve plastik skærmen, så burde det ikke have nogen effekt på din reklamationsret, men firmaer vil jo aldrig af med penge, så man ved sgu aldrig hvad de kan finde på..


    Men tror bare du skal gå ned i butikken med det hele og høre ad.
    Eller hvis den er købt over nettet, hvordan den givne sides reklamationsservice er


    Men jeg har aldrig haft gode oplevelser med reklamation.. såå, hvad ved jeg :T


    Hader elektronik tbh, det virker aldrig som det skal..

  • Selvom man har 2 års reklamationsret, så skal man stadig reklamere i rette tid over en opstået fejl. Det står som beskrevet "inden rimelig tid", og som i andre sammenhænge kan dette begreb naturligvis gradbøjes men en tidligere erhvervsretslærer fastslog det som værende minimum 2 måneder, men den grænse har du jo også passeret for længst.


    Du burde derfor have kontaktet MonaTel da fejlen opstod, og ikke så lang tid efter.


    I tilfælde af en reklamationssag, er det ikke helt rigtig, at du selv kan vælge hvordan en given fejl skal rettes, da der er nogle betingelser tilknyttet den formulering (§78 stk. 2-4), så det bør du læse lidt mere op på inden du prøver at kontakte forhandleren.


    Eftersom det er dig der skal sandsyneliggøre, at fejlen eksisterede fra start og ikke forhandleren (de første 6 måneder af din reklamationsret er overstået, og derfor er formodningsreglen ikke på tale) så kan flængen godt få en indflydelse på din reklamationssag, da det vil gøre det nemmere for MonaTel at sandsyneliggøre, at fejlen er din egen skyld.


    Jeg må nok indrømme, at det virker som om du kun overvejer en reklamationssag nu for at få en ny, gratis telefon, og det er egentlig ikke et specielt charmerende træk ;)

  • Du har ingen ret til at få den byttet, udover hvis den har været til reperation 3. gang.
    Da den er udover de 6 måneder gammel, skal du selv bevise at fejlen har været der fra starten. Ved ikke hvordan Monatel's eller Samsungs garantier er med sådan noget, men mon ikke de er flinke?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo


  • Well, den er først lige gået i sort for nogle dage siden og er blevet helt ubrugelig. Og har først haft tid til at fokusere på sagen her i dag. Jeg kunne leve med det andet, der jo som sagt opstod for et par uger siden.


    Det korte af det lange er at jeg har brug for min telefon. Jeg har læst for mange sager med elektronik der ryger på værksted, og først kommer tilbage flere uger efter. For derefter i værste tilfælde skal til reparation igen, fordi det ikke er gjort ordentligt. Eller at kunden skulle betale snørklede gebyrer for reparation, fordi sælgeren har fundet et mærkeligt smuthul. Og jeg gider simpelthen ikke alt det hyr med at få den fixet - Derfor jeg gerne vil have den byttet.


    Og jeg vil egentlig bare vide om det kan betale sig at oprette en reklamationssag i mit givne tilfælde, eller om jeg stort set kan glemme at få den byttet til en ny. Men jeg kigger lidt på de paragrafer der!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ramaskriget
    Det forstod jeg bare på det her link:


    http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/


    Du glemte åbenbart at læse det her:


    Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.


    Men læs den § jeg henviser til, der står det noget mere klart. Jeg afviser jo desuden heller ikke, at du tildels har ret - du har bare ikke 100% ret.


  • Spøjst.. PRÆCIS det samme crap laver min U600 .. hmm..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Spøjst.. PRÆCIS det samme crap laver min U600 .. hmm..


    Hmm. Det må betyde at det nok er et problem de kender til. Det må vel hjælpe på min sag ikke? :D

  • Jeg har prøvet noget lignende med en k800i godt nok, men syntes alligevel jeg vil fortælle det :)


    Jeg havde købt den her k800i hos 3 med abbonement og det hele, og den virkede fint i en måned eller to, og så startede lortet ellers bare med at fucke fra en kant af. De næste 4 månder gik så med at indlevere mobillen hos 3, og få den tilbage fra dem, hvor de lovede den var blevet lavet, men nej, så frem og tilbage det gik :)


    Efter de 6 måneder var gået, opsagde jeg så mit abbo hos 3, og købte tdc istedet med ny tlf. Nu var det jo bare sådan at der stadigt var garanti på sony'en, så jeg vadede endnu engang ned til 3, og afleverede den hos dem. Men eftersom at jeg ikke var 3 kunde mere, sendte de den bare direkte til sony, hvor de hurtigt ku se den var helt gal, så de sendte mig en splinterny k800i. Og lige siden den dag, har den virket perfekt! (Valgte at droppe den ny tdc fon, og bruge k800i'eren istedet)


    Ved ikke om det er noget du kan bruge til noget, men måske skal du prøve at tage direkte kontakt til producenten? Det virkede i alt fald for mig :)

    - NZXT Lexa Classic Series - ASUS P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n - Intel Core 2 Quad Q9450 -
    - ASUS ENGTX280/HTDP/1G - 2 x 2GB OCZ Enhanced Bandwidth Platinum Dual Channel 1600MHz -
    - WD Caviar Blue WD5000AAKS - Pioneer DVR-112D - NEC ND 3550A - LG L1950E-SF -

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Happy^


    Spøjst.. PRÆCIS det samme crap laver min U600 .. hmm..


    U600'erne har en tendens til at deres skærm laver nogle "sjove" tricks, min gjorde noget lignende, da jeg sendte den ind til telmore, skiftede de flexkabel og skærm og slide(dimmer), det tog dem 3dage.

  • hvorfor skriver du ikk bare ind til dem???.. forklar dem din situation og så tag den derfra.. ville jeg gøre.. :D

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ramaskriget
    Da jeg stadig har min kvittering, og der næsten er et år tilbage af min reklamationsret, føler jeg mig i min gode ret til at klage.


    Det er du naturligvis også - spørgsmålet er så om du får medhold i din klage.....husk på at det er en myte, at kunden altid har ret ;)


    Quote


    Jeg vil meget gerne have den byttet til en ny, da jeg ikke kan vente på at få den repareret - og det gider jeg i øvrigt slet heller ikke.


    At du ikke gider vente betyder absolut intet.
    Derudover har forhandleren ret til at forsøge på at udrette fejlen ved reperation - dette skal dog ske indenfor en rimelig tidshorisont.


    Quote


    Jeg har indtil videre forstået på købeloven, at det er mit eget valg om jeg vil have den byttet eller repareret. Men er det sådan det fungerer?


    Nej - men det er der allerede nogle kloge mennesker der har svaret på :)


    Quote


    Derudover er der også en 2 cm stor flænge i skærmen, men man kan ikke mærke den hvis man kører fingeren henover skærmen, og den har INTET at gøre med det ovenstående problem. Kan den have indflydelse på klagen?


    Det kan sagtens have indflydelse på din sag. Man kan jo nemt forestille sig at flængen er opstået fordi du har behandlet din telefon forkert - hvilket næppe gør din sag bedre.


    Quote


    Og til sidst, når/hvis jeg sender telefonen tilbage, skal jeg så sende den i original æske med alle kabler og det hele?


    Det ved de garanteret alt om hos Monatel - så smid dem en mail og spørg om hvordan du skal forholde dig (den slags kan der nemlig godt være forskel på fra butik/produkt til butik/produkt) .



    P.S. gaming-king har i øvrigt sagt det der bør siges i denne sag ;)