Min nye guitar

  • Hey tweak.dk. Nu har jeg endelig fået min guitar, og shit hvor er det fedt :clap:
    Jeg har brugt alt min fritid på at øve hehe, mest for sjov men nu er jeg begyndt at prøve nogle forskellige sange. For tiden roder jeg med Nothing Else Matters, og det derfor jeg ehrinde vil spørge om der er nogle der kender en side hvor man kan lære at forstå "noderne"? Jeg kan rimelig meget af starten, men noget der forvirrer mig er når der f.eks står sådan:
    Eb-0-----------3^0-----0---|-0----------0^5^0---------|
    Bb-5-------5-------5---5---|-7---7-5-7--------7^0-5^0-|
    Gb-5-----5---5-------5-5---|-7------------------------|
    Db-------------------------|--------------------------|
    Ab-3---3---------------3---|-5------------------------|
    Eb-------------------------|--------------------------|



    Jeg har forstået princippet af den måde man skal læse noderne på, men når der står 3 tal under hinanden i det samme "Felt" så ville jeg hurtigt tro man skulle spille alle tre strenge på samme tid, og det vil jeg ikke påstå er muligt
    Hvem kan hjælpe?D;

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Først og femmest skal det lige siges at det du har der er ikke noder, men tabs (tabulature) bare så det er på plads ;)


    Og ja når der står sådan flere tal oven over hinanden som f.eks:


    Eb-0---
    Bb-5---
    Gb-5---
    Db-----
    Ab-3---
    Eb------


    ...skal de slås an samtidigt, og det er altså muligt :)


    Men jeg vil anbefale dig at læse disse 2 guides om selv læsning af tabs:


    http://ultimate-guitar.com/les…ing_guitar_tablature.html
    http://ultimate-guitar.com/les…_guitar_tablature_ii.html


    Mange andre begynder guides vedrørende de forskellige tekniker osv. kan findes her:
    http://ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/


  • Okay mange tak:D Hehe vidste egentlig godt det ikke hed noder, men vidste ikke hvad det andet hed

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • fandt du noderne til nothing else matters - min bro sidder og lærer at spille den for tiden - kan lige spørge ham hvor han fandt sine noder henne hvis du kan bruge det.... btw - den er vist ret svær - så måske skulle du ligge ud med noget andet hvis du ikke er så øvet

  • Hvis der f.eks. står som TheNIX har skrevet;


    Eb-0---
    Bb-5---
    Gb-5---
    Db-----
    Ab-3---
    Eb------


    Så skal du holde strengen B nede på bånd 5, G på bånd 5 og A på bånd 3. Hold løst en finger på streng D så den ikke siger noget/så meget og slå en fuld akkord an, bortset fra streng E. Sådan ca :p

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2


  • Jeg ville nu mere gøre det, at jeg lader den finger jeg bruger på Ab(pegefingeren) lige ligge sig på Db.. lidt nemere imo ;)

  • Quote

    Originally posted by TheNIX


    Jeg ville nu mere gøre det, at jeg lader den finger jeg bruger på Ab(pegefingeren) lige ligge sig på Db.. lidt nemere imo ;)


    Yeah, den finger jeg skrev man holder løst på D kunne f.eks. være den man tager A med ;P

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Cool nok.. Nithing else mathers var også den første melodi jeg lavede, og den er temmelig let.
    -Jeg lærte desværre ikke det hele, men det jeg lærte var så let at jeg stadig kan huske det.
    Tror det må være det første 1-1½min jeg kan.. Det er jo næsten det samme.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • tillykke med spaden !
    Tabs er en nem måde at lære at spille på, bare slå de strenge an som det er vist - det kan godt være det virker kropumuligt at slå 3- 4 strenge an uden at pille ved de andre, men det er her øvelsen kommer ind du skal bare gå til den og være lidt systematisk. i starten går det langsomt og lyder sikkert ad helvede til, men du vil hurtigt kunne mærke fremgang. Nothing else matters kræver at du kan nogle lidt mere avancerede accorder når du engang kommer over forspillet, men det kan du se og lære alt om på http://www.olga.net



    god fornøjelse :hb:

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Mange tak alle sammen! ;) Jeg ?ver bare videre.. har bla. lige l?rt starten af Crawling med LP ;P s? nu er jeg jo stolt

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13