Anti Virus, Hvad bruger I og hvorfor?

  • Hej


    Da mit antivirus (Bitdefender) udløber om 3 uger, overvejer jeg hvad jeg så skal bruge fremover.


    Fik min license til Bitdefender igennem mit forrige arbejde, da de betalte en licens til alle medarbejdere, fordi vi havde VPN forbindelse til firmaet servere hjemmefra


    Har kikket til på AV-Comparatives hjemmeside og forbrugerrådet Tænk over hvad de anbefaler:
    https://www.av-comparatives.org/comparison/


    men vil gerne høre hvad I bruger gratis eller betalingsprodukt, og hvorfor I har valgt produktet?

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • I de sidste mange år har jeg brugt Avast. Men jeg har også haft perioder, hvor jeg bare har kørt med Windows egen indbyggede antivirus.


    Jeg synes det er simpelt og lige til. De forsøger naturligvis at lokke én over på deres betalingsprodukt (det er free-to-use). Men det kan man bare takke nej til.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Jeg har brugt F-secure i flere år efterhånden og er ganske tilfreds med sikkerhedspakken.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Windows Defender eller Bitdefender Free

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Bruger Norton Internet Security.
    Køber en pakke om året på tilbud i Føtex, typisk 250 kr-300 kr gælder for 5 enheder i et år.


    To irreterende ting: Installere jeg forlængelsen for tidligt (fx 1 måned før udløb) mister jeg den resterende tid (1 måned) og installere jeg den efter udløb, er der overhovedet ingen sikkerhed fra udløb til den forlængelsen er installeret.


    Ved for tidlig fornyelse burden perioden forlænges, men det gør den ikke.
    Ved for sen fornyelse burde den allerede betalte sikkerhed forblive på computeren, uden at der selvfølgelig kom en nye opdateringer, men sådan er det ikke.

  • Jeg har brugt Bullguard de sidste mange år og det bliver jeg nok ved med har kun oplevet problemer med det en gang og det er en hel del år siden. kører stabilt og forringer ikke pc'ens ydeevne.
    ellers sund fornuft :)

  • Min erfaring som den kære IT supporter der fikser folks computer, er at de gratis AV løsninger er ubrugeligt, og ofte direkte presser dig til at betale for at lave noget som helst (og flere af dem blokerer spil medmindre man filtererer)


    Det skal dog siges at selv Bullguard og lign. har ladet ting snige sig igennem. Det værste man kan gøre er at køre 2-3 gratis pakker samtidigt, da de bare slår hinanden fra og lader ALT komme ind (fun times) :thumbsup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • super, tak for jeres erfaringer.


    Flere kommentarer og erfaring er selvfølgelig stadigvæk velkommen.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Min erfaring som den kære IT supporter der fikser folks computer, er at de gratis AV løsninger er ubrugeligt, og ofte direkte presser dig til at betale for at lave noget som helst (og flere af dem blokerer spil medmindre man filtererer)


    Det skal dog siges at selv Bullguard og lign. har ladet ting snige sig igennem. Det værste man kan gøre er at køre 2-3 gratis pakker samtidigt, da de bare slår hinanden fra og lader ALT komme ind (fun times) :thumbsup:


    Baah. Jeg har brugt Avast gennem mange år i gratis version, og aldrig haft virus/malware problemer af nogen art. :-)

  • Jeg tror absolut også at sund fornuft og paranoia hjælper der. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • I moderne software tider har jeg luret, hvordan software firmaer ofte opfører sig. De har et produkt, som f.eks. Avast, som de stiller til rådighed gratis (delvist gratis). Man kan undre sig over det, men de har vel en anden primær business. Well, når så de kan dokumentere over 200 millioner brugere, så sælger de produktet til en køber for et milliard stort beløb. Derefter dør produktets sjæl ganske langsomt, og det er tidspunktet, hvor jeg ved, at jeg skal forlade Avast.

  • Jeg kan slet ikke forstå hvorfor folk forventer ting skal være gratis. Skal udviklerne af produktet så bare lave det som et hobby-projekt? :)
    Jeg er da meget taknemmelig for at jeg kan bruge Avast uden at betale for det. De nudger mig af og til og prøve at lokke mig over på betalingsløsningen til ofte tårnhøje rabatter. Men det takker jeg nej til. Men jeg har ikke noget i mod at de poker mig. De skal jo også på en eller anden måde drive en forretning.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • I moderne software tider har jeg luret, hvordan software firmaer ofte opfører sig. De har et produkt, som f.eks. Avast, som de stiller til rådighed gratis (delvist gratis). Man kan undre sig over det, men de har vel en anden primær business. Well, når så de kan dokumentere over 200 millioner brugere, så sælger de produktet til en køber for et milliard stort beløb. Derefter dør produktets sjæl ganske langsomt, og det er tidspunktet, hvor jeg ved, at jeg skal forlade Avast.


    Producenten (fx HP, Lenovo, asus el. lign) får ofte lidt mønt i kommission når de lægger en antivirus-trial ind på deres maskine, De laver ofte aftale med fx. Norton eller Avast... så kan du prøve i en måned og ellers bare få lov til at punge ud.
    Jeg bruger selv den der følger med Windows (Defender/Security Center), den er sgu egentlig OK, og suger ikke alle ressourcerne når der scannes. Den er helt fin hvis man kombinerer med almindelig sund fornuft.
    Til firmabrug, har jeg i mange år været glad for Kaspersky's løsning. Alt er lukket af for den almindelige bruger så de ikke kan pille og kan styres og overvåges direkte fra IT-afdelingen på samtlige maskiner... Dog er der altid et par 0-day vira der lige smutter igennem hvis firewall eller AV ikke kan nuppe dem...
    Til Linux bruger jeg bl.a. ClamAV

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Min erfaring med Windows egen antivirus samt utallige tests jeg har læst siger mig at det er ligeså godt som at slet ikke have nogen antivirus overhovedet. Jeg er holdt op med at tælle alle de gange folk har troet den virkede fint og så kunne jeg komme og rense tusinvis af filer for kunden med noget der rent faktisk virker.


    Der findes kun 1 gratis antivirus der kan bruges til noget fornuftigt og det er Kaspersky Free som man kan finde på Kaspersky's egen webside. Skal man købe en antivirus er det også Kaspersky man skal gå efter. Avast har jeg været i meget stor berøring med og var glad for den til at starte med. Men når de bliver ved med at kaste tonsvis af reklamer efter dig selvom du har købt betalings versionen så synes jeg man er røget ud på et sidespor. Da jeg samtidigt kan læse mig til at Kaspersky i betalings udgave vinder stort set alle de forskellige tests år efter år og jeg nu selv har fået erfaring med Kaspersky så kommer jeg for tiden ikke til at anbefale noget som helst andet. Igen, windows egen sikkerheds pakke er den absolutte bund, den kommer jeg aldrig til at anbefale.


    Ud over Kaspersky har jeg selv MalwareBytes og SuperAntiSpyware installeret for at være godt dækket ind. Noget folk tilsyneladende heller aldrig har lært er at Virus og Spyware ikke er det samme og man kan ikke nøjes med 1 program og tro det tager alt. Beklager, men det virker bare ikke.