PFsence - Limit båndbredde pr ip.

  • Hej
    Jeg leger med en PFsence i hjemmet, og kunne godt tænke mig en "max båndbredde pr ip"
    jeg har været under Firewall -> Traffic shaper -> Wizards .. der kan man lave en limit, men det er en limit på sit WAN interface, og det fungere !!!


    men jeg vil hellere bremse "pr ip" i download så alle får lidt ud af det, når der streames twitch, netflix, games, hentes opdateringer, dropbox reloades osv ..
    I forstår hvad jeg mener.


    på den måde kan man limit alle devices, uanset om de bruger wifi eller ethernet.


    Har i nogle erfaringer, har jeg overset noget, eller skal man købe noget andet for at den "kan"

  • Det er længe siden jeg har pillet ved PFsense, men har før opsat gateways hvor vi lavede prioritering af pakker på baggrund af pakkestørrelser.
    Fx blev pakker under 1 MB opprioriteret, hvilket gjorde at "almindelig" surf fik præcedens over fx. torrent downloads eller streaming, da disse pakker typisk er meget meget meget større. Dermed undgik vi også at en enkel bandit på netværket åd hele båndbredden fra alle andre, når han skulle bruge den nye Harry Potter film.


    Her er der derfor ikke brug for at begrænse pr. IP da prioriteringen af pakker på baggrund af størrelsen automatisk klarede det.
    Så er det op til dig at finde ud af hvad sweetspot er.


    Jeg vil mene PFsense burde kunne klare noget lignende.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra