Sikkerhedssele , eller ikke ?

  • Jeg kan se at der stadig er en masse der ikke forstår et hint, men så er der jo trods alt kommet en masse penge i statskassen igen.



    Trods store reklamer i tv og andre kampagner fik 4.711 bilister i hele landet i sidste uge en bøde for at køre uden sikkerhedssele.


    Det viser resultatet af politiets landsdækkende selerazzia, "Husk andre på selen", der blev holdt i den forgangne uge og opgjort i går.


    I Storstrøms og Vestsjællands Amter fik 908 bilister en bøde for at køre uden sele.


    Desuden fik 22 forældre bøder, fordi de ikke havde fastspændt deres børn. På landsplan blev der udskrevet bøder til 120 forældre med løse børn i bilen.


    I løbet af ugen konstaterede politiet rundt omkring i landet i alt 5.241 færdselsforseelser.


    fra http://www.tv2east.dk



    Hvorfor er der så mange, der ikke mener det er nødvendigt at kører med sikkerhedssele ?
    Slår de også airbaggen fra?


    Edit: Jeg har altid brugt sele, og alle der kører med mig har også sele på, ellers må de gå ;) har ikke lyst til at blive mast op i forruden af en overvægtig antisele-person :rolleyes:

  • Sikkerhedsselen har reddet mit liv 2 gange, hvilket i sig selv, er begrundelse for at bruge den.
    Godt nok klappede den ene lunge sammen p.g. af selen, men hellere det, end at stille træskoene.
    Faktisk burde min 90 kg hund egentlig have sele på, når den sidder på bagsædet i bilen.
    Problemet er bare, at vi ikke kan finde en sele til ham, som er stor nok. :boxed:


  • jeg har det som dårlig vane ikke at tage den på, pga mit gamle arbejde som mekaniker, det sker jo man går hen og bliver beskidt når man laver biler, og hvis man så tager selen på bliver den beskidt også kan i selv gætte resten


    Edit: Er blivet bedre til at huske det og har også en kæreste som nok SKAL huske mig på det når hun er med :boxed:

  • Køre altid med sele.
    Tager den altid på, inden jeg starter.


    Selen har redt mit liv eller kvætelser 1 gang.
    Derfor forsætter jeg med at bruge sele:)


    Desuden tager det kun 3 sek. og når man alligevel lukker døren, tager man lige selen med sig når man sætter sig ind :T


    Anyways:
    Var ude og køre de 70km/t på vej mod Randers. 500meter før randers er der en eller anden idiot der ligger og roder i hanskerummet, istedet kigge på vejen, så i sidste øjeblik fik han og jeg unviget hinanden (der var sving på vejen og han kørte i min side SYYGT idiot", så det endte med at man køre ud i rabatten med de 2 jul, og i panic (dumme mig) prøver man at få bilen op på vejen igen. Hvilket blot fik bilen til at dreje 90° og smutte over i grøften i modsatte vejbane.


    Bilen blev total skadet, og jeg fik ondt i ryggen :/
    Bilen lever ikke i dag. alt var smadret + alle 4 dæk (motor og resten af bunden af bilen havde rykket sig 10-15 cm efter presset)
    nåh ja. Selen gjore vist at jeg ikke røj gennem forruden på bilen, da den dupede i grøften med næsen først.


    Desværre ingen vidner, så godt man har kassio forsikring.
    Har ny bil med antiudskrid idag. :))

    Intel Core I7-4770 3.40GHz
    16GB Ram
    256 SSD HDD
    Nvidia GeForce GTX 660, 2GB

  • bruger den altid (dog ikke hvis jeg kun skal flytte bilen i indkørslen :) )


    har reddet mig et par gange nu

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Kører altid med sele, og sørger altid for at mine passagerer også gør, hvis de kører med mig. Vil ikke være glad for at have en af mine venners liv på min samvittighed.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • jeg kører aldrig selv, men mine gamle har været gode til at tvinge os til at tage selerne på, så nu syntes jeg at det virker forkert når jeg ikk ehar selen på... så det er naturligt for mig at tage den på.


    mht. styrthjælm, jeg har den altid på, da den også har reddet mig et par gange. bla. en gang da en sort mercer sttioncar lige valgte at lade være med at blinke, og så klippede han mig, og kørte videre det svin.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    mht. styrthjælm, jeg har den altid på, da den også har reddet mig et par gange. bla. en gang da en sort mercer sttioncar lige valgte at lade være med at blinke, og så klippede han mig, og kørte videre det svin.


    ja, der er nogle svin derude :rolleyes:

    Intel Core I7-4770 3.40GHz
    16GB Ram
    256 SSD HDD
    Nvidia GeForce GTX 660, 2GB

  • Jeg kører ALTID med sele. Og hvis folk skal køre med mig, kræver jeg også de har sele på. Med mindre der altså ikke er flere frie seler tilbage!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Bruger næsten aldrig sele, da jeg ik bryder mig om at sidde fastklæmt :rolleyes:


    Men det har resulterer i at jeg inden for de sidste 2 MDR har fået 2 x 500,00 Kr. i bøde for at køre uden sele + en fartbøde der er kom ind af døren i går X(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Jeg kører ALTID med sele. Og hvis folk skal køre med mig, kræver jeg også de har sele på. Med mindre der altså ikke er flere frie seler tilbage !


    Det er jo endnu mere farligt at ha flere end max antallet byder i en bil.. :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Det er jo endnu mere farligt at ha flere end max antallet byder i en bil.. :roller:


    Ældre biler har ikke nødvendigvis seler på bagsædet. Lovkravet om seler ved alle siddepladser er nyere end som så.