regler for tuning af bil??

  • Hej!...


    ja som i har set har jeg fået bil, så her i dag snakkede mig og en af mine venner omkring tuning af bil, og nu vil jeg så høre om der er nogle der kender regler for tuning?, har hørt at man må tune op til 25% af orginal HK uden at det får betydning, og et andet sted at man må tune alt det med vil, bare man ikke ændre motorblokken?


    nogle der lige ved det?...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af OriGiN
    mener det er du må smide en 20% eller 25% størrer motor i, og tune alt det du vil, bare den kan gå igennem syn :P


    ja. men hvis du tuner skal der da også smides større bramser på for at bremse den jo?...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silver


    ja. men hvis du tuner skal der da også smides større bramser på for at bremse den jo?...


    ja nemlig.. alt sikkerhed skal være i orden.. som jeg skrev, den skal kunne gå igennem syn ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af OriGiN


    ja nemlig.. alt sikkerhed skal være i orden.. som jeg skrev, den skal kunne gå igennem syn ;)


    kender så ikke kravene for at syne en bil ;)

  • Der er to myndigheder som spiller ind og det er Statens Bilinspektion og Told og Skat som ikke ser ens på det.
    Told og Skat tillader tuning op til 20% så længe motorblok og topstykke stadig er de originale. Hvis man skal over de 20% kræver det TÜV godkendelse eller en fra frabrikken.
    Bilinspektionen vil for det meste kræve bevis på at bilen overholdes regler for forudregning også selvom det er under 20% i de fleste tilfælde., dog mener jeg det svinger også med biler med katalysatir fra omkring 1991 og fremefter.


    Vil mene det enkelte tilfælde skal ses for sig og så kan det være en god ide både at kontakte Statens bilinspektion og Told og skat for at være på den sikre side med ændring af evt. styretøj, bremser, undervogn. osv.... Lidt tid siden jeg har læst reglerne så vil da lige opfriske dem, men mener ikke dette er helt af vejen

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet 2 gange, sidst af Henrik- ().

  • her er hvad der står på told og skat's hjemmeside:


    Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.


    Modelskifte Hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet.


    Karrosserituning Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet udseende.


    Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning Eksempler/afgørelser mv.:


    Opel Kadett Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) monteres med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.


    Volvo Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:


    Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
    Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
    Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
    Garrat Volvo Turbo monteres.
    Intercooler monteres.
    Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.

    Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.


    Mercedes Benz Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:
    Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
    Andre plejlstænger.
    Kompression øges til 11 : 1.
    Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
    Benzintryksregulator ombyttes.

    Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte. Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.


    VW Golf En VW Golf GTI årgang 1985 med 8 ventilet topstykke får en GTI motor med et 16 ventilet topstykke ilagt. Effektforøgelsen er under 20 pct., og dette medfører ikke afgiftspligt.


    BMW En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct. Samtidig ændres:
    Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 : 1).
    Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
    Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
    Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
    Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
    Eldrevne sidespejle monteres.
    Hækspoiler monteres.
    Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

    Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.


    Ford Sierra Der er truffet afgørelse om mistet identitet og dermed afgiftspligt for en ombygget Ford Sierra stationcar, hvor der i forbindelse med en udskiftning af motoren fra en 1,6 (75 HK) til en 2,0 V6 (90 HK) også blev udskiftet gearkasse, kobling, udstødningssystem, forfjedre og bremseskiver.


    Almindelige reservedele En god tommelfingerregel er, at så længe de udskiftede dele er af samme type som de gamle, og så længe delene kan købes som reservedele (dvs. at de har et selvstændigt reservedelsnummer), så kan reparationen foretages uden registreringsafgiftsmæssige konsekvenser. Problemet opstår, når der bruges dele af en nyere type, eller dele til en anden model, eller hvis der bruges større samlede dele, fx et tag med stolper, fra en anden bil. Hvis man bruger et karrosseri, chassis eller stel fra et andet eller fra et nyt køretøj, er identiteten altid mistet, og der skal betales afgift på ny. Der må heller ikke bruges nyt reservedelskarrosseri, -chassis eller -stel.

    Såvel bilejeren som reparatøren har pligt til at anmelde en afgiftspligtig ombygning/reparation til ToldSkat.....




    hvad jeg kan se ud fra dette kan jeg godt sætte en KN filter og chiptune samt smide anden manifould på, uden at det betyder at jeg skal betale afgifter igen, dog skal den vist "omsynes" med de nye ændringer.

  • tja... du må gerne smide den største turbo i ..!!!! :T da det ikke er en permenent kraftforøgelse... ;) men kompresser må du ikke smide i.... X(
    chip tun ...det må man ik.... X( noget med udstødningens co2 og konstruktiv ændring... :evil:

    CHIFTEC HIG TOWER ## SOYO DRAGON KT333/ULTRA BLACK
    Onboard:LAN, SOUND6.1, 8XUSB, IDE&RAID CONTROLLER
    256 MB DDR2100 RAM ## AMD ATHLON XP-M 2000+ ## WATER COOLED
    NVIDIA GEFORCE2 GTS/GEFORCE2 PRO 64MB ## WD HD 20GB
    Maxtor DiamondMax 10- 200 GB - 7200 rpm## CPU TEMP: UNDER PROGRESS

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lord Ghost
    tja... du må gerne smide den største turbo i ..!!!! :T da det ikke er en permenent kraftforøgelse... ;) men kompresser må du ikke smide i.... X(
    chip tun ...det må man ik.... X( noget med udstødningens co2 og konstruktiv ændring... :evil:


    læs hvad jeg har smidt ind, chiptun må man godt, men kommer an på bil's alder, min er fra 92 = lovligt, HVIS den ikke forurener mere ;)