Legalisering af hash

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus
    For eller imod?


    http://politiken.dk/politik/article794962.ece


    Jeg må squ indrømme at jeg ikke helt ved om jeg er for eller imod. Der er fordele og ulemper og jeg har svært ved at se hvor store konsekvenserne vil være. Personligt kunne jeg rigtig godt lide det med den måde det fungerede før de ryddede Christiania. Der var også langt bedre styr på det. At folk engang imellem ryger sig lidt skæve kan jeg ikke se er værre end at drikke sig fuld. Men spørgsmålet er blandt andet om der vil komme mange daglige misbrugere ud af det ved at legalisere det.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Har det lidt på samme måde som dna/Anders. Kan både se fordele og ulemper ved at legalisere hash. Det er ikke særlig svært for folk at få fat på hash hvis de endelig har lyst til det, så umiddelbart tror jeg ikke, at der vil være mange flere misbrugere hvis hash blev legaliseret. Men igen: man ved aldrig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Jeg må squ indrømme at jeg ikke helt ved om jeg er for eller imod. Der er fordele og ulemper og jeg har svært ved at se hvor store konsekvenserne vil være. Personligt kunne jeg rigtig godt lide det med den måde det fungerede før de ryddede Christiania. Der var også langt bedre styr på det. At folk engang imellem ryger sig lidt skæve kan jeg ikke se er værre end at drikke sig fuld. Men spørgsmålet er blandt andet om der vil komme mange daglige misbrugere ud af det ved at legalisere det.


    Anders


    Kan heller ikke se hvorfor det ikke skulle være ulovligt at ryge en bønne, alt det med at hash er et gateway drug er noget pis, for alkohol er vel lige så meget et gateway drug.
    Yderligere er der aldrig konstateret et dødstilfælde ved for stor indtagelse af cannabis, hvorimod tallene ser noget anderledes ud for alkohol, som sjovt nok sælges i stride strømme.
    Nikotin er mere vanedannende end cannabis, og igen ser vi at der bliver solgt cigaretter i masse vis.


    Det med at vi vil se flere misbrugere hvis hashen lovligøres tror jeg ikke på, Holland er f.eks. et af de lande i verden hvor der bliver røget mindst.


    Der bliver omsat for omkring 1 milliard kroner årligt på hashsalget, så en lovliggørelse vil give Staten en god sjat penge at gøre godt med.


    Kom nu bare med de coffeeshops.

  • Jeg må nok sige at jeg går ind for det. Synes der er mange gode ting til vil kunne gøre.


    Man skal bare huske at hash ikke er stoffer som så mange tror. og ved at få det gjordt lovlig. vil man få mange folk væk fra stofferne. fordi de ikke kommer ud til folk som prøver at lokke dem. Og hash er jo ikke farligt. der er ikke noget som er død pga hashen. Derimod at drikke er meget farligere


    Self vil der være nogen som nok skal over drive. men sådan er det jo også med ølen. Jeg tror bare ikke der vil være så mange. For Dem som oftes har det gen er nok ude i det. og vil bare købe det.

  • Ryger ikke selv hash, og havde egentlig aldrig troet jeg ville være for, men tror faktisk at jeg er blevet overbevist nu, om at det er en ganske okay ide

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Har det lidt på samme måde som nogen herinde fra, både for og imod, har ikke noget imod at der er nogen som ryger hash, bare det ikke har noget med mig at gøre.
    Har det også på samme måde med dem som ryger smøger, det skal bare ikke gå ud over mig at der står nogen og puster røg på mig. :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X3N4T3
    Har det lidt på samme måde som nogen herinde fra, både for og imod, har ikke noget imod at der er nogen som ryger hash, bare det ikke har noget med mig at gøre.
    Har det også på samme måde med dem som ryger smøger, det skal bare ikke gå ud over mig at der står nogen og puster røg på mig. :rolleyes:


    Sådan har jeg det også mest med den slags. Folk må lave hvad de vil i deres eget hjem, så længe at de ikke er til gene for os andre. Jeg er dog lidt bekymret for at antallet af unge der ryger hash nok vil stige drastisk som følge af en eventuel lovgivning - de skal jo "liiiige" prøve det dér nye dér, og generelt så opfatter jeg ikke de unge som at være særligt gode til at ave judgement calls mht. til langtigssundhed (drukture, rygning og lign.). Men hey - lad dem dog. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg er for legalisering af hash.


    Netop som Malefic skriver, Alkohol er sgu lige så slemt som hash hvis ikke værrer (i hvert fald på papirene)
    Jeg ryger ikke selv og har ikke prøvet det (endnu) :P
    Men jeg ser intet problem i det.
    I min vennekreds er det meget normalt at ryge et par bønner om dagen.. Ikke noget der gør dem helt fucked up, men de er mere afslappet :P især efter en stresset arbejdsdag.. Men såen er der jo nogle der har det med smøger og øl. Så kan ikke se at hash skulle være ulovligt når smøger og alkohol er let tilgængeligt.

  • Jeg syntes sgu også den er svær. Er egentlig nok lidt neutral, da der både er for og imod. Legaliser det, og lad det komme an på en prøve .... så kan der evallueres på resultatet om nogle år.


    Har Holland i øvrigt ikke forbudt det igen ... ?

  • Jeg er for, indtil forsøgsperioden er ovre.. Det er umuligt at sige hvad der kommer til at ske, når der er så mange argumenter i hver grav, så eneste mulighed for et definitivt svar er at forsøge sig frem.. Selvfølgelig på en ordentlig måde :P men det regner jeg også med

  • Man skal self være 18 for at må kunne købe det og ryge det. Self kan de unge bare få det af andre. Men oftes de fleste der prøver det vil nok havde fået fat på det et andet sted fra.


    Jeg synes det sjove er at kikke på holland. Der er mindre der ryger der end der er i danmark og mange andre lande.


    Men jeg må da sige at det svært at kunne købe i starten pga mange folk tror så mange ting om hash. Nogen siger at det er lige som stoffer og meget farligt. Så mon ikke de vil se skævt på en?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    Jeg syntes sgu også den er svær. Er egentlig nok lidt neutral, da der både er for og imod. Legaliser det, og lad det komme an på en prøve .... så kan der evallueres på resultatet om nogle år.


    Har Holland i øvrigt ikke forbudt det igen ... ?


    Nej, der har eksisteret coffeeshops i Holland i snart 30 år, så virker usandsynligt.
    Tilgengæld har de planer om at indføre et krav om medlemsskab af en coffeeshop, da man på denne måde bremser hashturisterne.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus


    Nej, der har eksisteret coffeeshops i Holland i snart 30 år, så virker usandsynligt.
    Tilgengæld har de planer om at indføre et krav om medlemsskab af en coffeeshop, da man på denne måde bremser hashturisterne.


    Så vidt jeg ved gik forslaget på at det skulle være lovligt for Hollændere at købe hash på deres coffeeshops.
    Lidt ligesom at det. herhjemme, kun skulle være tilladt for Københavnere i forsøgsperioden...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus


    Har været lovligt at købe hash i Holland siden 70'erne.


    http://www.amsterdam.info/coffeeshops/


    Det er jeg udmærket klar over, men de har pt. et lovforslag oppe at vende, der går på ,at det fremover kun er lovligt for Hollandske statsborgere at købe og ryge hash. Det er for at undgå alle de skæve turister, åbenbart...

  • Jeg er ganske bestemt for legalisering af hash (og hampplanter generelt), da der er mange andre ting som planterne kan bruges til udover at ryges, herunder papir, nedbrydelige plastikprodukter, tøj og biobrændstof, samt til medicinske formål (hash er antidepressivt, beroligende, smertestillende m.m)


    Nu til den gode gammeldags metode (at ryge hash):
    Ulemperne ved at hash er ulovligt, er at man skal ud på det sorte marked for stoffer osv (i form af den lokale pusher). Det gør for sig at staten ikke tjener en rød reje på det, plus at priser kan fluktuere vildt (fx. hvis en lokal dyrker bliver buret inde), og at der er risiko for at blive snydt noget så groft hvis ikke man har forstand på markedet. Det betyder også at der overhovedet ikke holdes kontrol med folk under 18 (på nær med rygeaggregater fx. bongs og cones). Denne problemstilling åbner så også op for at man kan blive tilbudt (og derved få adgang til) hårdere stoffer såsom, LSD, coke og amf.


    En anden ulempe er at man kan komme noget så groft i klemme med fx. bander osv.


    Jeg synes det er en god idé med coffeeshops hvor man kan købe hash til rygning derhjemme eller i shoppen. Staten kan tjene en hel del på moms og eventuelle afgifter. Det eneste er dog bare at de skal passe på at hash ikke bliver ALT for dyrt for forbrugerne i sidste ende, således at der kan komme en fornuftig infrastruktur mht. hash og coffeeshops.


    Men når hash bliver lovligt, så bliver der flere der dyrker det, derved falder indkøbsprisen. Samtidig kommer der færre mellemmænd (hvis hash leveres direkte til butikken/shoppen fra dyrkeren eller fabrikken) hvilket kan sænke prisen yderligere. Hvis man så påregner moms, profit og eventuelle afgifter, så forudser jeg at hash maksimalt kommer til at koste det samme som i dag.


    Det er en ganske lukrativ handel for både shops, staten, og for forbrugeren i sidste ende.


    Men hvis i vil vide hvorfor hash/hampplanter blev ulovlige i sin tid, så bare se på hvad man rent faktisk kan bruge planterne til. Hash har ingen negativ indflydelse på kroppen (man bliver ikke afhængig af hash, sådan som man bliver af alkohol og smøger fx.)


    man kan således gøre følgende:


    1. sæt hash under afgifter for tobaksvarer, eller lave en seperat afgift for hash
    2. slække på kravene for tilladelse til dyrkning af hash (således at alle kan dyrke hvis de har tilladelse, og såfremt der bliver ført skat med salget til coffeeshops). Dette kan give mulighed for et bredere udvalg både af alm. hash, ryger of evt. skunk. I hvert fald i første omgang.
    3. stramme op således at der kun må sælges til coffeeshops eller firmaer (firmaer i flertal, House of Prince skal sq ikke have en finger med, forbandede monopol)
    4. Samme regler for tobaksvarer, herunder ingen salg til unge under 18 år
    5. eventuelt begrænsning af salg (som i Holland, hvor man max må købe 5g pr. person pr. dag)
    6. Mulighed for at ryge hash i coffeeshoppen, samt mulighed for at ryge det derhjemme under eget tag
    7. Tilladelse til at sælge til turister, staten går glip af MANGE penge hvis de lader være
    8. Eventuel mulighed for at købe færdigpakket hash i fx. supermarkeder, måske i form af færdige joints eller schooljoints (på samme måde man fx. køber smøger)
    9. Adgang til hash eller hashbaseret medicin på recept eller lignende (pga de medicinske virkninger)
    10. Der skal være mulighed for at hash kan blandes op med tobak i coffeeshopsne, ren hash er rimelig kras at ryge :D


    Desuden skal der være muligheder for at hampbaserede produkter kan komme ud til befolkningen, fx. papir lavet af hamp kræver færre kemikalier at fremstille end normalt papir. det vil fx. være fordelagtigt i bl.a printerpapir eller i forbindelse med telefonbøger.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx


    10. Der skal være mulighed for at hash kan blandes op med tobak i coffeeshopsne, ren hash er rimelig kras at ryge :D


    Da vi jo har rygeforbud sådanne steder, kan det sikkert ikke komme på tale, med mindre de alle har "udskænkningsareal" på under 40 m2.
    Jeg mener da også at forslaget går på at det skulle være apotekerne, der skulle stå for salget. ( Jeg tror nok Steno apoteket får travlt Lørdag aften. ( For folk, der ikke bor i København, så er det passende lige at forklare at Steno apoteket har åbent 24/7)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    Da vi jo har rygeforbud sådanne steder, kan det sikkert ikke komme på tale, med mindre de alle har "udskænkningsareal" på under 40 m2.
    Jeg mener da også at forslaget går på at det skulle være apotekerne, der skulle stå for salget. ( Jeg tror nok Steno apoteket får travlt Lørdag aften. ( For folk, der ikke bor i København, så er det passende lige at forklare at Steno apoteket har åbent 24/7)


    der må jo så komme dispensation til steder som er registreret som coffeeshops. Nu RYGER man jo osse hash, ikke?


    det er for sig også ok at hash kommer i håndkøb på apoteket, da det både funker som en glimrende hovedpinepille eller halspastil. Det der bare bliver lidt af et handicap her, er at udvalget kommer til at blive røv elendigt, således at man ikke kan få god ryger, men i stedet bliver fyldt op af hash af middelmådig kvalitet.... og så er man jo lige vidt.


    en tredje mulighed er at give butikker der sælger fx. cones osv. lov til at sælge hash også. Allerede nu er der en del af disse butikker der sælger hash.... dette salg bliver endda tjekket af politiet skal det lige siges. Jeg købte engang selv 3 g af noget VIRKELIGT kvali hash derinde (og jeg mener kvali, så det kunne formes med fingrene).

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jeg er ikke for - ikke at jeg har noget imod folk som ryger hash, kender efterhånden nogle stykker - jeg er imod på et helt andet grundlag, nemlig at det hurtigt bliver ulækkert..


    Får nogle år tilbage, var jeg i Amsterdam sammen med klassen, og der var vi nede og se de mere skumle dele af byen, og der lå folk på gaden og OD'ede - fråde om munden i deres eget opkast som havde pisset og skidt i bukserne - det er fandme klamt... det ville jeg fandme ikk ske at rende ind i, inde i Århus, det ville jeg ihf. være træt af.


    Foxx.. - du siger at hash ikk er vanedannende - og det er delvist korrekt, THC er ikke vanedannende - men det er tilstanden du kommer i - så derfor leder hash hurtigt til et misbrug - hvad enten det er indenfor hash, eller om der skal noget stærkere til.


    Du siger også at hash bliver brugt som et antidepressiva - det er dumt at gøre det, for det gør bare ondt værre... der er bla. en kilde her - http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200695.htm


    Min mor arbejder på Psykiatrisk hospital i Århus, og jeg har været med hende derinde et par gange - jeg ved efterhånden en del om stoffer og hvad de gør ved dig, da jeg også har interesseret mig for medicin de sidste mange år og har læst hva jeg kunne komme i nærheden af.


    Så jeg er meget imod legalisering af skidtet.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"