Kom til at købe en Mac computer

  • Efter 15 år med DOS og Windows, har jeg nu kastet mig ud i en Mac.
    Det er en underlig fornemmelse efter at man er blevet så vant til windows (15 år cirka). Jeg vil ikke gå ind i den episke diskussion om, hvad der er bedst - Mac eller PC. Men jeg synes at Mac'en er utrolig elegant. Det jeg lægger mest mærke til er, at alle programmer er så velintegrerede. Det er en fryd.


    Men det lykkes mig dog at få Mac'en til at fryse 2 gange den første dag :boxed: - det har jeg aldrig oplevet med Windows Vista. Men indtil videre er jeg rigtig glad for den. Og så vil jeg lige sige, at Mac har det mest geniale mediecenter indbygget i styresystemet.


    Så til dig der kunne tænke dig at rode med alternative styresystemer, og synes at Linux er lidt for langhåret, kan jeg klart anbefale Mac'en.



    :dance:

  • Tillykke og velkommen til en ny verden. Jeg synes det er sjov at 4 ud af de 7 små programmer du har lavet følger med som standard i OS X ;)
    Angående de kernel panics du har fået, så oplevede jeg det samme da jeg fik Mac første gang. Nu er det 3 år siden og jeg har kun oplevet et par enkelte i mellemtiden.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af svedel77
    Så til dig der kunne tænke dig at rode med alternative styresystemer, og synes at Linux er lidt for langhåret.


    Forstår slet ikke det der, for første gang jeg prøvede linux, var det på Ubuntu, som jeg faktisk synes var lige så nemt at finde ud af som Windows. Da jeg første gang skulle installere et Linux operativ (Debian GNU/Linux) system, gik det nemmere og hurtigere end alle de gange jeg har installeret windows. Da jeg først havde installeret Debian GNU/Linux var jeg virkelig overrasket over hvor fantastisk nemt det er at finde hurtige og funktionelle programmer.


    Min ven installerede Ubuntu på hans mors computer, og hun var forbløffet over hvor hurtig hendes PC var blevet, og hvor let det var at finde rundt i de forskellige menuer. Og hun er ingen computer ekspert.


    Så det med at blive langhåret over Linux er helt hen i vejret.


    Jeg er ikke Linux guru, til daglig bruger jeg Windows, da jeg er addicted til diverse spil.

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

    Rettet en gang, sidst af asgerbj ().


  • Jeg tror at mange Linux distributioner IDAG er ret nemme at hitte ud af, hvis man kan nøjes med de programmer der følger med. Linux kan jo gå på nettet, læse mails og vise fotos. Det er jo det de fleste i "Hr. og Fru Jensen"-kategorien har brug for. Men hvis man er vandt til windows på nørd niveau, så synes jeg Linux er lidt svær at danse med. Prøvede at skulle installere en grafikkort driver + Beryl. Åh nej nej nej...


    Men det kan også være det bare er mig der er en spade :T


    Det jeg godt kan lide med OS X er, at den er rigtig flot "ud af kassen", men at det er en certificeret Unix kerne der ligger til bund. Dvs. at der er mulighed for at pille, når man får mod på det.


    Har bestilt en 64 GB SSD disk til Minien. Det siges at den booter på under 9 sekunder :dance:


  • Vil også mene at Ubuntu er rigtig flot "ud af kassen" og mener da også compiz følger med som standard, og det er lynhurtigt at lave flotte effekter. Lidt ligesom Aero i Vista


    Hvis du gerne vil lege med selve styresytemet er OS X vel lige så lukket som Windows, hvorimod Linux distributionerne er helt åbne, og du kan ændre alt du har lyst til.

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

    Rettet 2 gange, sidst af asgerbj ().

  • gad godt prøve mac OS X, bare noget lort at man partout skal have en apple computer for at kunne installere det ordentligt (ved at det kan lade sig gøre på andet, men så er der helvedes ustabilt... værre end Windows ME på druk)


    så vil egentlig sige at OSX er MERE lukket end windows :(


    Ubuntu 8.04 har allerede compiz lagt ind, og man kan hurtigt hente en app til at slå den berømte desktop cube til. Desuden understøtter 8.04 grafikkort op til 8800 ultra og 3870 x2 ud af kassen.


    Linux er sværere end windows, men også kun lidt... det kræver self. at man kan komme rundt i systemet med kommandolinjer.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • NU kan jeg da også lige komme med min mening om både Windows, Linux og Mac. Lad os starte ud.


    Synes ikke man kan sammenligne Windows / Linux med mac på nogen direkte måde.


    Windows og linux er blot styresystemet, som skal passe til de forskellige bundkort, grafikkort lyd osv.


    Mac er som sådan ikke blot et styresystem, men mere et Brand og et komplet produkt, som virker Out Of The Box... PERFEKT ENDDA. man skal ikke tænke på de eventuelle problemer der kommer. Hvis du ser, hvor mange programmer en normal Macbruger har installeret er der maksimalt tale om 3-4 styk, hvorimod hvis du kigger på en windowsbruger eller for den sags skyld Linux, så er der måske installeret 10-15 stykker?!


    Jeg har P.T på min bærbar følgende programmer:
    Office-pakken ( 1000 kroner )
    Skype
    perian
    TACO


    Dette er nok til at man faktisk kan have alle funktioner i en PC uden nærmere behov for ekstra programmer.


    Hvis du for eksempel har Windows så skal du have følgende for at kunne klare det samme
    Windows ( 800 kroner )
    Pinnacle Studio ( 500 kroner )
    office pakken ( 1000 kroner )
    Skype
    MSN
    CuteFTP
    Itunes, hvis det er din favorit, men du skal stadig beholde Windows Media Player
    Brænderprogram som nero
    Garageband alternativ
    Expression WEB ( 2500 kroner )
    Photoshop Elements (400 kroner )
    Dvdplayer + dvdcodec ( 100 kroner )
    EN MASSE ANDRE CODECS til at kunne afspille diverse film-formater og lydformater.


    som jeg kan se det, så snakker vi om en del programmer, som skal skaffes ved siden af når du køber en computer, for at man kan opnå det samme behov.


    Min Macbook har kostet ca. 13000 i nypris.


    en bærbar med samme specs i dag:
    2.45 Kg 15.4'' --- Kan ikke lade sig gøre ved andet end mac MEDMINDRE man får et mindre grafikkort i
    Aluminiumskabinet i høj kvalitet--- Kun APPLE der har dette.
    god 15.4'' skærm måske G1 men vejer så lige 600 gram mere
    Samme gode grafikkort kan kun fås i de klodsede modeller fra både Zepto, Asus samt ABOOK
    så alt i alt kan tilsvarende specifikationer klares for omkring 9.000 kroner, og dog skal vi så have software ved siden af og må undvære aluminiumskabint samt den lave vægt og gode kvalitet.
    programmer som passer til mine behov løber op i 4500 kroner.


    WINDOWS: 13500 kroner med programmer til mit behov
    MAC: 14600 kroner med programmer til mit behov + 600 gram mindre vægt + Aluminium kabinet + fedt design + min mening bedre styresystem + mulighed for at skifte til windows, hvis det nu ikke passede mig + perfekt out of the box!


    kan i se hvor jeg vil hen ;)

  • Hvis du for eksempel har Windows så skal du have følgende for at kunne klare det samme
    Windows ( 800 kroner )
    Pinnacle Studio ( 500 kroner ) - Windows Movie Maker (følger med)
    office pakken ( 1000 kroner ) - Open Office - Gratis
    Skype - Gratis
    MSN Gratis
    CuteFTP - Indbygget FTP-klient i Windows
    Itunes, hvis det er din favorit, men du skal stadig beholde Windows Media Player
    Brænderprogram som nero CD-Burner XP - Gratis
    Garageband alternativ
    Expression WEB ( 2500 kroner ) Stones WEBWriter - Gratis
    Photoshop Elements (400 kroner ) GIMP - Gratis
    Dvdplayer + dvdcodec ( 100 kroner )
    EN MASSE ANDRE CODECS til at kunne afspille diverse film-formater og lydformater.



    :pokey:

  • Det passer da heller ikke, at der ikke følger en masse programmer med i Ubuntu. Der er da programemr til de fleste opgaver installeret på forhånd. Og hvis man mangler noget, går man ind i tilføj/fjern programmer, hvor man så kan vælge mellem de ca. 20,000 deb pakker med en grafisk brugerflade, så alle og enhver kan finde ud af det. Ubuntu inkluderer oven i købet et script, der selv installerer de lukkede nvidia drivere, bare du trykker 'ja' på en knap. Det er da nemmere end at finde driveren på nvidias hjemmeside. Jeg forstår ikke, hvorfor man vælger mac, når man kan få tilsvarende med linux, bare gratis og mere åbent. Apple burde straffes for at lave deres software inkompatibelt med alt andet. Ligesom Microsoft's antitrust sag. Jeg forstår dog godt at folk beholder deres windows, for at kunne spille deres dyrt indkøbte spil. Man kan kun håbe på at spilproducenterne vælger at porte deres spil til både mac og linux platformen i fremtiden, så Microsoft mister deres monopol på styresystemer til gamere. Intet styresystem er dog perfekt. Der er også ulemper i linux :)

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU


  • Ingen tvivl om at der er gratis-programmer ;) men hvis du vil våge at påstå at Windows Movie maker klarer en redigeringsopgave ligesom imovie, så er vi langt ude :D


    Open Office kan jo også hentes til mac ;) og den har jeg også taget med i mac udregningen, at man skal give 1000 kroner for Office. Men blot fordi du er sikker på, at DOC filer ikke ser anderledes ud på en anden computer.


    FTP klienten er i windows ja, men hvor god ?


    CD-burner XP kendes ikke , men naturligvis kan det nok bruges, men igen et ekstra program der skal hentes og installeres.


    Expression WEB - Stone Webwriter. Jeg tror stadig der er en forskel ;) kender det ikke


    Gimp - Gratis, Ja og skal igen hentes.


    Det er ikke så meget det med gratis-alternativer jeg kritiserer, men nærmere at du skal ud og hente disse programmer. Det slipper du for ved MAC, og mange af de programmer du nævner er jo gratisalternativer der også findes til mac :D


    Jeg kan blot konkludere, at jeg får kvalitetsprogrammer med i pakken når jeg køber en mac, og at dette udligner prisen, og sidst men ikke mindst er de ligeså godt programmeret som mange af de programmer du køber til en Windowscomputer løst.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af [FDB] FifaFrazer
    Det passer da heller ikke, at der ikke følger en masse programmer med i Ubuntu. Der er da programemr til de fleste opgaver installeret på forhånd. Og hvis man mangler noget, går man ind i tilføj/fjern programmer, hvor man så kan vælge mellem de ca. 20,000 deb pakker med en grafisk brugerflade, så alle og enhver kan finde ud af det. Ubuntu inkluderer oven i købet et script, der selv installerer de lukkede nvidia drivere, bare du trykker 'ja' på en knap. Det er da nemmere end at finde driveren på nvidias hjemmeside. Jeg forstår ikke, hvorfor man vælger mac, når man kan få tilsvarende med linux, bare gratis og mere åbent. Apple burde straffes for at lave deres software inkompatibelt med alt andet. Ligesom Microsoft's antitrust sag. Jeg forstår dog godt at folk beholder deres windows, for at kunne spille deres dyrt indkøbte spil. Man kan kun håbe på at spilproducenterne vælger at porte deres spil til både mac og linux platformen i fremtiden, så Microsoft mister deres monopol på styresystemer til gamere. Intet styresystem er dog perfekt. Der er også ulemper i linux :)


    ingen tvivl om det er let at komme til programmer i ubuntu. Det er installationen, som jeg så værst. Jeg gider simpelthen ikke lærer en Terminal. Kort og Godt. det kan godt være jeg er lidt gammel, men jeg brugte 7.10, og det krævede både til drivere og en masser ting som eksempelvis codecs at man skulle rode med Terminalen. Der må jeg sige, at jeg ikke gider at bruge tid på den slags. Hvis problemet i dag er løst, så vil jeg da også sige det går i den rigtige retning.


    Eksempel Første søgning på google
    http://www.google.dk/search?q=…official&client=firefox-a


    Første hit: http://onlyubuntu.blogspot.com…nd-multimedia-codecs.html


    Og terminalen skal bruges?!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    Det er ikke så meget det med gratis-alternativer jeg kritiserer, men nærmere at du skal ud og hente disse programmer. Det slipper du for ved MAC, og mange af de programmer du nævner er jo gratisalternativer der også findes til mac


    Så du vil gerne betale mellem 3.000-5.000 ekstra for at de skal installere 5 programmer.

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af asgerbj


    Så du vil gerne betale mellem 3.000-5.000 ekstra for at de skal installere 5 programmer.


    jeg vil gerne slippe for at skulle tænke på at have det rigtige software. det er rigtigt forstået.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af svedel77
    ...Har bestilt en 64 GB SSD disk til Minien. Det siges at den booter på under 9 sekunder


    Jeg gider ikke blande mig i diskutionen om hvem der er bedst - men dét der lyder interessant!
    -jeg har selv kigget på nogle SSD diske til min Mini, men den jeg vil have er ikke udkommet i 128GB endnu...


    Hvad har du købt, hvad måtte du slippe - og skrive lige hvordan det går efter den er kommet i! :finger:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af at.mac


    Jeg gider ikke blande mig i diskutionen om hvem der er bedst - men dét der lyder interessant!
    -jeg har selv kigget på nogle SSD diske til min Mini, men den jeg vil have er ikke udkommet i 128GB endnu...


    Hvad har du købt, hvad måtte du slippe - og skrive lige hvordan det går efter den er kommet i! :finger:


    Har ikke fået bestilt den endnu, men OCZ har lige dumpet priserne totalt. Prøv at gå på http://www.shg.dk og se hvor billige de er - 64GB = kr. 1900,-



    :clap:


  • Ja, det går i den rigtige retning. Man skal ikke længere installere codecs med terminalen, når man installerer ubuntu. Det hit du får er til Ubuntu Dapper Drake,Edgy Eft,Feisty Fawn, dvs. ældre versioner. Med 8.04 er det ikke længere nødvendigt. Hvordan det har lykkedes ubuntu folkene at få lov til at distribuere lukkede codecs ved jeg ikke, men jeg skulle i hvert fald ikke installere noget. Jeg kender flere ubuntu brugere, der knap nok ved hvad terminalen er. Måske er ubuntu stadig lidt efter mac OSX hvad angår brugervenlighed, men hvor svært kan det være? Jeg synes ikke vi skal gøre os selv dummere end vi er.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af svedel77


    Har ikke fået bestilt den endnu, men OCZ har lige dumpet priserne totalt. Prøv at gå på http://www.shg.dk og se hvor billige de er - 64GB = kr. 1900,-


    :clap:


    Det var godt nok noget af et prisdrop. Bliver fedt at se hvor stor en forbedring det giver.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU