Coil Whine?

  • Hey


    Har købt et nyt, stort AMD build med fokus på støjsvage dele, men jeg oplever statisk støj fra den. Har haft den til reklamation 2 gange allerede af forskellige årsager, men statisk støj har de ikke kunne fikse.


    Støjen kommer lidt tilfældigt, men værst under load.
    Ofte, men ikke altid, så vil bevægelser med musen være med til at provokere det. Specielt at scrolle med hjulet.
    Hvide baggrunde (Facebook) gør det måske også værre.


    Der sidder et 5700XT i, men jeg har prøvet med mit gamle grafikkort, samme problem.
    Jeg har fået bundkortet skiftet på det, hvilket jeg egentlig troede kunne være grunden, men nej.


    Lyden af blæsere kan jeg leve med, men denne statiske larm er virkelig svær.... Hvor kan fejlen ligge og hvad kan jeg gøre?


    CPU 3700x
    PSU Seasonic Focus 650 Gold

  • Hvis man Googler "coil whine when moving mouse" så kan man hurtigt se, at det er et ret udbredt problem som mange faktisk oplever på den ene eller anden måde. Men det har stået på i mange år, og jeg tænker at det igennem tiden kan være forskellige ting, der forårsager det.


    Er din mus kablet? Har du mulighed for at se om en trådløs mus gør en forskel?
    Alternativt, så kan du måske prøve at se om en anden USB-port vil gøre en forskel.


    Nogle har muligvis har held med at reducere det ved at justere nogle Windows-indstillinger:
    https://www.overclock.net/foru…vement-video-updated.html


    Du kan også prøve at se om det gør en forskel at skifte til en anden PSU eller GPU.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • prøv en anden strømforsyning

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Ja det er meget normalt at det er en vis % belastning der fremkalder en høj nok whine (den er der faktisk altid, men du kan typisk ikke høre den)


    Min gamle PC hylede en anelse på GPU, når jeg sad og spillede gamle spil - altså hvor GPU'en ikke ligefrem var 100% belastet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tror såmænd også at jeg har en smule af det. Det generer mig dog ikke og drukner naturligvis når andre lyde er i spil eller når jeg har headset på.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Det kan komme sindsygt mange steder fra, hver gang noget ændrer spænding kan det introducere en mislyd, så modstande på bundkortet, grafikkortet, spolerne i en blæser eller en pumpe, strømforsyningen eller LED pære - eller en kombination.


    Personligt ville jeg nok starte med at fokusere på strømforsyningen, eventuelt en bedre afskærmet apparat ledning til stikkontakten, et filter på stikkontakten (man bruger dem i hifi verdenen af samme årsag), et filter på strømmen til grafikkortet (evga lavede et filter på et tidspunkt), kunne eksperimentere med at jorde computeren. Hvis først strømmen er ren, så burde de værste klumper være sorteret fra også når det skal ændre spænding ~ mindre mislyd