Custom Loop Watercooling

  • Hej,
    Jeg har for ikke så længe siden jeg har fået købt mig en ny pc, og jeg overvejer igen igen at lave custum loop køl på den, men jeg vil gerne have hjælp fra en som har prøvet det før.


    Jeg har fundet ud af at 10/13 Softtupe (Tror jeg det hedder) Vil passe godt ind i mit system, men jeg tager gerne imod råd ! :9xo :clap:


    Skal det være nikkel eller kopper berøring med de andre enheder, hvilke pumper/rør skal man have - Fittings.


    Ja jeg kan finde ud af at bygge en computer, men ikke CLWC endnu, derfor søger jeg hjælp hos nogen som har prøvet det før.


    MVH Malthe



    PC 1 ,


    MOBO: Gigabyte x570 Aorus alite
    CPU: AMD Ryzen 9 3900x
    GPU: Nvidia Gigabyte RTX 2070 SUPER OC (White 3 Fans)
    RAM: Corsiar vengange 16GB 3600MHz
    PSU: Corsair RM750X (RED/BLACK SLEEVED CABLES)
    DISK 1: Samsung 970 - 256 GB M.2 Windows Drev
    DISK 2: Samsung 860 - 1TB Gaming Drev
    DISK 3: 3 TB HDD (Virtuelt Miljø)
    KABINET: Phanteks P600S White
    BLÆSERE: Corsair MX120/MX140
    CPU KØL: Corsiar Hydro H150I Pro RGB

  • Soft-tubing er somregel det nemmeste at starte med, da du ikke skal bruge tid og penge på at lære at varmebøje rør. Der er også lidt mindre potentiale for lækager pga. ikke optimal samlet loop.


    Om det skal være nikkel-plated kobber eller bare kobber er helt op til dig. Det er kun Aluminium og de andre to du absolut ikke skal blande. :)



    I forhold til hvilke dele du skal have, så kan det absolut være lidt af en jungle. Jeg er selv EKWB fanboy og stort set alle mine dele til mit loop er derfra. De har en konfigurator guide, der hjælper dig med en indkøbsliste af dele. Den kan du så vælge at bruge hos dem, eller prøve at finde alternativer fra andre mærker.


    De to ting du skal bide mest fat i er GPU blokke og fittings. Alt efter hvilket grafikkort du har passer enten en "founders edition" (dvs. nVidias eget design og layout af hvor ting sidder på selve kortets printplade) eller en custom en fra f.eks. MSI, ASUS osv. Det ene passer ikke på det andet.


    Fittings og softtubing kan godt tage et par forsøg at få helt pæne. Det er jo fleksible slanger, og jeg mener personligt at rene 90" vinkler er pænest. Det skader ikke at købe et par 45" og 90" fittings med, så du kan lege lidt med hvilke vinkler alting skal være i.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg prøver lige at strikke noget sammen, og ligge det op på siden, så må du meget gerne rette hvis noget er forkert, eller slet ikke passer sammen :D

  • Det ser meget fornuftigt ud - Men.


    Din pumpe/res skal bores/skrues fast i kabinettet, hvis du ikke tilkøber det beslag de selv viser i billederne, så man kan skrue den fast på en blæser/radiator. Den ville jeg klart tilkøbe for nemhedens skyld.


    Mht. Plugs. Husk at købe nok til at dække alle ubrugte åbninger. Grafikkortet har 4 porte, så der skal du købe 2 hvis ikke de medfølger. Radiatoren har også flere huller der skal dækkes.


    Fittings og Slange skal være samme mm/mm - ellers får du slemme problemer med lækager. Den mest brugte størrelse er 10/13mm, men der er også nogle der sværger ved den lidt tykkere 12/16mm standard. Det er 100% personligt og har ingen påvirkning på ydelse. Det er mest hvor fleksible de er, og hvor nemt de "knækker" hvis man bøjer dem for meget (ligesom en vandslange)


    Hvis budget og kabinet tillader, kunne du eventuelt overveje nogle bedre fans (Noctua f.eks.) og en radiator mere, så du kan køre systemet under load med mindre støj. Mit eget kører f.eks. fast 700RPM på samtlige blæsere med en tyk 360 og en tynd 240mm radiator (9900K 2080)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Kan du evt stille et build op, med både det at skrue pumpe fast i radiator, og de andre ting du mener der skal laves om, jeg er nok ude i det skal koste 5-6k maks :) men jeg er villig til at kigge på noget dyrere hvis det giver mening :) God weekend

  • Hej
    Hvad med ekstern køling ?
    Hvis du gider at bygge en kasse af krydsfiner, som du kan have radiator og blæser i.
    Kan du få et meget lydsvagt anlæg bare dine slanger er lange nok..
    Der er ikke den store luftmodstand som når køledelene skal virke i et kabinet ..
    Også din fine kasse mister en del af de gode køleegenskaber når denne fyldes op med komponenter.
    Du har dog stadig brug for blæsere i dit kabinet .Dog i mindre grad
    Hvis du vil holde det rent er det godt at have mere blæser ud end ind,som 2 ind og 3 ud.er psu for oven tæller denne for 1 ud
    Hvis du monterer vandkøling på vreg ,cpu og gpu kan du klare dig med 1 blæser ud..evt. 2 ( psu medregnet)
    Du kan nu spare en masse fittings i din pc hvilket betyder en betragtelig mindre risiko for vand i denne (utætheder altid i samlingerne)
    Er dine radiatorer store nok på eksternkøleren , kan du spille uden blæser kører (kræver dog stor radiator vandret monteret)
    Jeg har billeder af eksterne kølere på mine builds herinde et ......sted !?.. (rate my setup & mit nye build) De er nok lidt voldsomme til dit projekt . :P
    Men håber de kan være dig en inspiration
    V.H.Palle