Server eller NAS

  • Hej


    Vil gerne have adgang til en stor harddisk på mit netværk, som jeg også kan tilgå "udefra".


    Jeg skal bruge den til at lægge billeder, videoer, backup og alt muligt over og så er meningen, at jeg skal have adgang fra min stationære computer, men også når jeg er ude i landet og er på nettet.


    Hvad skal jeg bruge for at sætte det op? Min kammerat siger NAS, andre siger server. Hvor køber jeg en færdig og god løsning?


    VH
    Kasper

  • Forskellen på NAS og en Server er fortrinsvis skala - En NAS burde være nok til dine behov, og de er typisk meget nemme at sætte op i deres indbyggede software.


    En NAS fra QNAP, Synology eller lign. og så en-to harddiske og du skulle være good to go. For at tilgå disken udefra skal du igennem en hurtig guide i softwaren, der giver dig en internetaddresse hos f.eks. Synology du kan bruge i stedet for din IP, da du i dag typisk ikke har din egen for dig selv.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |