Ryzen kører konstant med boost?

  • Har lige modtaget mit nye Ryzen build, og jeg synes, at jeg kan høre en blæser køre op og ned engang imellem, på trods af, at jeg bare sidder og installerer programmer. Jeg går meget op i stilhed, derfor har jeg valgt støjsvage dele.
    Joblisten siger, at jeg bruger 9% af min CPU, men boosten er konstant over 4 GHz på trods af, at stockspeed er 3,6. Tænker det måske har noget med det at gøre.


    CPU Ryzen 7 3700x
    Bundkort Gigabyte Auros Gaming x470


    Har hørt lidt om, at der skulle være boost problemer med Ryzen 3xxx, men mener ikke, at det var omkring dette? Er det BIOS update jeg er ude i?


    Har siddet og installeret en masse. Da jeg begyndte på Gigabytes programmer fik jeg BSOD loop og måtte nulstille (Page fault in nonpaged area). Så ja, lige nu er jeg bange for om det var en dårlig idé at gå med AMD.
    Er det egentlig stadig vigtigt, at man installere de programmer fra producenten af bundkort? Chipsæt fx? Eller klare Windows update den slags.

  • Det er helt normalt på både Intel og AMD siden at bundkortets fan profiler i BIOS er sat til at de kører meget stille så længe de kan, til "desktop" brug, og så snurrer op når CPU'en begynder at blive varm.


    Du kan prøve en mere aggressiv fanprofil i BIOS'en eller lave din egen kurve. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Men jeg har slet ikke lavet noget endnu, som har presset den og der derfor har været behov for, at blæserne puster op. Tror det er CPU fan, som jeg også har sat til silent i BIOS.


    Der kommer også statisk støj fra den nu, både af sig selv, men også lidt i takt med min brug af musen. Kan nemt fremprovokere det ved at scrolle med musen lige nu.


    Jeg har en average core voltage på 1.4 lige nu. Ud fra videoer jeg har set, så skulle den gerne kunne komme under 1, hvis maskinen ikke booster. Men den booster jo hele tiden. Kan det være det statiske, som jeg hører?


    I forhold til BIOS update, jeg har F41 lige nu, hvad er det, som jeg skal inden jeg opdaterer den nyeste? Den henviser til dokumentation inden, som jeg ikke kan finde.....
    https://www.gigabyte.com/Mothe…0/support#support-dl-bios
    "you MUST follow the steps as BIOS F40 Note's description in advanced"

  • Det er lidt fjollet med de der BIOS opdateringer på nogle kort. Hvis du kigger på 40, så siger den du skal huske at lægge 31 ind først. Det er primært en advarsel om at du ikke skal lægge den nyeste BIOS ind direkte, før du har den ældste der nævnes (31) og så arbejde dig fremaf i trin.


    Jeg mener rekorden for BIOS updates for mig er 4 i træk i den rigtige rækkefølge på et ASRock bundkort, for at få den op til den nyeste udgave på 3000 serien.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det med musen er i hvert fald også motherboard. Det er et "kendt" problem.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Hvad er løsningen på det med musen? Har læst mig lidt til, at det måske er det indbyggede lydkort, som tager for meget støj. Forstår ikke helt, hvad det har med min mus at gøre, men maskinen står lige ved siden af min router, som har glaspanel.
    Prøver at flytte den senere i dag. Det er sådan lidt det eneste bud jeg har.


    I forhold til det med spike i temperatur, så ser det ud til at være et meget kendt AMD problem uden nogen løsning......
    https://www.reddit.com/r/Amd/c…_sawtooth_effect/e59bkku/