Nyt MB, CPU og Ram

  • Hejsa.
    Skal skifte Bundkort, ram og CPU på nevøens PC.
    Der sidder et Acer Intel H67 Express bundkort med Core I5 og DDR3 ram
    Jeg sætter MSI Z77Express bundkort med core I7 og DDR3 ram
    Hardware set. Skulle jeg så ikke bare kunne skifte sagerne. Boote PC og opdater diverse driver mm.
    Skal jeg afinstallere driver m.m. til bundkortet inden skift eller behøves det ikke.


    Har næsten taget strømmen til nevøens pc. men vil lige være sikker inden jeg stjæler han et og alt :)
    Go weekend
    Karsten

  • Håber jeg forstår din post korrekt... Du vil skifte delene uden at fx. geninstallere Windows?


    Svaret er at det måske kan lade sig gøre. Grunden til "måske" er at du skifter bundkortet.
    Dette er hvis maskinen fra da den var ny blev leveret med Windows, så er CD-nøglen til Windows ofter indlejret i BIOS-chippen. Så hvis du skifter ud, skal du nok i bedste fald genaktivere Windows med en ny licensnøgle.... det er ikke sikkert at du kan bruge fabrikantens nøgle fra det gamle bundkort.


    Har du døg købt en Windows-nøgle ved siden af som ikke er en OEM-nøgle, bør du kunne skifte ud direkte. Har du derimod en OEM-nøgle kan det igen være du skal ud og have fat i en ny licensnøgle.


    Windows 10's aktivering er ofte ikke helt klar i spyttet hvis du bruger aktiveringen i "settings" hvis du skal genaktivere... Der kan du åbne en kommandoprompt som administrator og bruge kommandoen "slmgr" (uden "").


    Kommandoen "slmgr" alene giver dig info om hvordan du bruger programmet til at aktivere og ændrer nøglen hvis det er nødvendigt ^^


    Til hardware-delen:
    Du kan faktisk skifte hardwaren ud ved at afinstallere og geninstalelre drivere, og Windows er også blevet bedre til at håndtere scenariet, da Windows Update selv sørger for de fleste drivere.
    Dog for bedst stabilitet og for at forhindre problemer i det lange løb, vil jeg dog altid foretrække en fuld geninstallation af Windows. Så er du 100% sikker på at der ikke er enheder og andre "rester" der gør Windows forvirret ^^


    Steam-spil mv. kan flyttes over på D-drevet eller en anden harddisk hvis der er det i maskinen... så skal I ikke hente dem igen... Andre ting (fx. lektier) kan du gøre det samme med inden du geninstallerer.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • En hurtig korrektion til Foxx.


    Såfremt du sidder med Windows 10, og har tilknyttet din Windows login konto (altså din bruger på PC'en) til en Microsoft konto, så burde din licensnøgle være bundet til denne i al fremtid(tm), og kunne genaktiveres på anden hardware som udgangspunkt.


    Gør du ikke dette, vil du typisk blive nægtet at genaktivere medmindre du er heldig med den automatiske gen-aktiveringsrobot over telefonen.


    Korrektion 2:


    Windows (10) er også blevet meget bedre til at håndtere hardwareskifte. Du kan typisk skifte alt ud i dag uden at PC'en nægter at boote Windows op igen bagefter. Den spotter den nye hardware under bootup, og slår samtlige drivere fra og håndterer det som en ny PC.


    Dette fjerner dog IKKE programmer som medfølger drivere, så du kan ende op med noget rod - specielt fordi at din PC's nuværende hardware har den alder det har.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Mange tak for begge svar.
    Windows delen har jeg styr på, som #2 skriver.
    Det var for lige at være sikker med driver m.m.
    Så nu skal jeg bare have vristet pc ud af nevøen greb..
    Hvilket kan blive svært.